Maandag 21/09/2020

Interview

Tom Hanks over Robert Langdon: "Hij mag verdorie eens een vrouw kussen"

Felicity Jones speelt aan de zijde van Tom Hanks.Beeld rv

Voor de derde keer kruipt Tom Hanks in de huid van Robert Langdon, het personage uit de boeken van Dan Brown. En tien jaar na The Da Vinci Code zit ook weer Ron Howard in de regisseursstoel. "Het Dan Brown-universum is gewoon zo besmettelijk."

Hanks en Brown stelden hun film onlangs voor in de stad waar het verhaal zich grotendeels afspeelt: Firenze. De Toscaanse stad wordt nu al onder de voet gelopen door gigantische kuddes wiens gebrabbel vaak als Chinees in de oren klinkt, soms omdat het afkomstig is van Chinezen, maar even goed van Russen, Indiërs, of gewoonweg van Amerikanen of allerlei soorten Europeanen. Firenze is een adembenemend openluchtmuseum. Het ideale decor voor de boeken en verfilmingen van blockbuster-auteur Dan Brown.

Hoe ze er de wriemelende mensenmassa uit de straten verdreven hebben om er te filmen, blijft ons een raadsel. Maar dat er na de filmrelease hele nieuwe ladingen recreanten zullen volgen, laat zich al raden. Ieder historisch pretpark droomt ervan om een hoofdrol te spelen in een Dan Brown-verhaal. Niets biedt meer garanties op stromen toeristen.

Firenze is tegelijk ook een bestemming waar je naartoe moet om te beseffen dat er gewoon te veel mensen op deze planeet zijn. Precies wat de gevaarlijke miljardair denkt die over veel te veel geld beschikt en dat, naar zijn gevoel, nuttig wil besteden. Hij is van plan een virus op de wereld los te laten dat de helft van de wereldbevolking moet uitroeien. Omdat hij een personage uit een Dan Brown-verfilming is, primeert het entertainment en dus organiseert hij eerst een speurtocht voor Robert Langdon, de professor aan wie Tom Hanks gestalte geeft, en geeft hem daarbij hints die allemaal gelinkt zijn aan Dante en zijn 'Inferno', en dus ook vaak aan Firenze. Een stad die door de onophoudelijke toeristenstroom bij momenten op een beeld uit Dante's Inferno gaat lijken.

"Dan Brown is een geschenk voor het plaatselijk toerisme", zegt de gids die sinds het verschijnen van het boek van Brown al honderden toeristen heeft rondgeleid op haar 'Inferno'-toer. "Brown laat je Firenze op een heel andere manier bekijken. Door hem zijn mensen weer Dante gaan lezen, zijn ze geïnteresseerd in de gebouwen, de schilderijen, in het verhaal erachter. En komen ze er ook vaak achter dat de dingen niet zijn wat ze in de boeken van Dan Brown zijn."

Overbevolking

En ook niet in de verfilming ervan. Zo heeft de Zaal van de 500 in het Palazzo Vecchio in werkelijkheid een verschrikkelijke akoestiek. Van de hele persconferentie is nauwelijks een woord te verstaan. Behalve dan dat Tom Hanks al voor de derde keer in de huid van Robert Langdon kruipt omdat hij zich rot amuseert met die Dan Brown-verfilmingen. Enkele uren later zijn we in veel beperkter gezelschap aan de andere kant van de Arno-rivier, in het Forte di Belvedere, waar Kim Kardashian en Kanye West twee jaar geleden nog hun huwelijksfeest vierden. Daar legt Hanks ons uit wat er dan wel zo prettig is aan het vertolken van die Robert Langdon.

Ron Howard: "Bij Dan Brown is het voortdurend zoeken naar de juiste balans tussen gedurfde ideeën en entertainment"Beeld Photo News

Hanks: "In tegenstelling tot wat velen denken hebben Ron en ik geen contractuele verplichtingen om de Dan Brown-verfilmingen te doen. We hebben niet getekend om de hele reeks te doen. Maar het Dan Brown-universum is gewoon zo besmettelijk. Als je eraan begint, dan wil je ermee verdergaan, wil je de speurtocht verfijnen, beter maken. En het thema van de overbevolking is heel actueel, heel begrijpelijk en spreekt eigenlijk iedereen die op deze planeet woont aan. En ook de oplossing die Zobrist in gedachten heeft, is gemakkelijk te begrijpen. Zij het dat ze heel wreed is."

Maar u krijgt ongetwijfeld aanbiedingen genoeg om de meest uiteenlopende personages te gaan doen. Waarom dan drie keer in de huid van Langdon kruipen?

Hanks: "Ik zou het niet gedaan hebben als ik het gevoel had dat het personage niets meer te bieden had. Hij is een man die veel slimmer is dan ik. Maar als je me de gepaste woordenschat geeft en tijd genoeg om research te verrichten, dan weet ik dat ik om het even wie ervan kan overtuigen dat ik misschien wel de slimste van de bende ben. Eigenlijk is Langdon een variante op Sherlock Holmes. Een figuur bij wie er ieder moment iemand op de deur kan kloppen met de melding: 'Professor, we hebben je nodig in Wenen.'"

"Langdon is verouderd sinds de eerste film, maar wel op zijn eigen voorwaarden. Hij woont nog altijd alleen, hij is nog altijd geïntrigeerd door de studie van de symboliek en hij herkent nog altijd bepaalde patronen in de geschiedenis, de architectuur en de dagelijkse realiteit."

"En toch is hij dit keer ook wel een beetje anders. Hij mag verdorie een vrouw kussen. Dat is een grote stap voor hem. Ik vind hem heel menselijk. Dat moet ook. Want dat is waar ik altijd naar streef: authenticiteit. Anders kun je maar beter robots of buitenaardse wezens gaan spelen. En dat vind ik persoonlijk een heel stuk minder fascinerend."

Ron Howard: "De verhalen van Dan Brown bieden je als filmmaker de mogelijkheid om op heel veel verschillende manieren te entertainen. Het is een beetje als driedimensionaal schaken. De apparatuur waarmee je aan de slag kunt, is zo ontzettend fascinerend. Je onderneemt zelf een speurtocht, terwijl je kruimels aan het uitstrooien bent voor de kijker aan wie je op jouw beurt raadsels voorlegt. Het verhaal is deels een polemiek, deels een mysterie en ook een karakterstudie over Langdon. Deze films zijn zo prettig om te doen, omdat je zelf van alles bijleert terwijl je ze aan het maken zijn."

Oké, maar voor iedere slimme vondst is er een idiote wending. Erg diep gaat het allemaal niet.

Howard: "Het is inderdaad voortdurend zoeken naar de juiste balans tussen gedurfde ideeën en entertainment. Dan Brown biedt je tempo, opwinding, spanning, tal van weetjes, geestige vondsten en charismatische personages. Zo veel elementen waarmee je mensen kunt entertainen."

"En ja, soms durft hij al eens de logica te tarten, maar dat is een teken van menselijkheid. Zobrist zou inderdaad meteen dat virus kunnen verspreiden, maar het is zijn menselijke zwakte, zijn ego, die maakt dat hij zijn stempel wil drukken. Trots is een van de ergste zonden waar Dante het over heeft in zijn geschriften. En de trots van Zobrist is een belangrijke factor in de strategie die hij volgt."

Hanks: "Je moet het kunnen geloven, daar gaat het voor hem om. We besteden heel veel aandacht aan de logica. De drie Dan Brown-verfilmingen spelen zich af in een tijdspanne van 24 uur, dus zien we er om te beginnen op toe dat wat in die periode gebeurt effectief kan gebeuren. Als je te ver afdrijft van het sociale contract dat je als filmmaker met je publiek hebt, dan verlies je de aandacht. Maar ik moet Brown alle krediet geven voor de manier waarop hij bruggen bedenkt die je over die passages helpen waar de logica geweld wordt aangedaan. De klok blijft tikken en dat is waar je mee bezig bent."

De klok blijft ook tikken voor de planeet waar we op leven. Wat doet u eraan buiten in films aantreden waarin de overbevolking als alarmerend wordt afgeschilderd?

Hanks: "Met goede ideeën alleen schiet je niet op. Je kunt als individu een verschil maken. Je kunt bijdragen tot een betere wereld. Ik heb geleerd over recyclage toen ik dertien jaar oud was. Sindsdien ben ik blijven recycleren."

"Ik rij met een elektrische wagen sinds 2003, een Toyota RAV4 EV, de eerste elektrische wagen die gecommercialiseerd werd. Deels doordat ik gefascineerd ben door technologie en ik ervan genoot om met zo'n wagen te kunnen rijden op een moment dat nog bijna niemand een elektrische wagen bezat. Helaas heb ik er enkele maanden geleden afscheid van genomen. Hij reed niet meer. Maar hij had intussen wel 170.000 kilometer op de teller. En dat zonder een druppel benzine verbruikt te hebben."

"Kunnen we allemaal meer doen? Natuurlijk. Als iedereen van ons één beslissing neemt om het milieu te sparen, gaat het misschien uiteindelijk toch nog goed komen met de wereld. Ik laat in ieder geval geen kans schieten om iets te doen. Ik tracht op de hoogte blijven, pas mijn gedrag aan en (kijkt naar het potlood dat hij in zijn handen heeft)... ik hou mijn consumptiegedrag in bedwang. Kijk, dit potlood bijvoorbeeld, kun je gebruiken tot het helemaal op is. Tegenwoordig is het makkelijker geworden om goed te doen voor het milieu. Het vergt alleen de juiste ingesteldheid. 's Ochtends sta je op en denk je: ik ga weer een beetje de wereld redden, ik ga zo veel mogelijk goeie beslissingen nemen."

Howard: "Als we de koe niet bij de horens vatten, creëren we een vacuum, waarin extremisten kunnen bestaan. Dat zien we ook gebeuren in het echte leven. Te weinig daadkracht, dat is wat de wereld kan bedreigen. Voor alle overige problemen is er een oplossing."

Hanks: "Maar natuurlijk, je moet niet ver kijken om een angstaanjagend beeld te krijgen van wat overbevolking kan betekenen. Er zijn tal van plekken war er een maatschappelijke of economische chaos heerst doordat er te veel mensen zijn. Terwijl ik ervan overtuigd ben dat alle problemen die door de mens zijn gecreëerd, door de mens kunnen worden opgelost. Een entertainmentfilm als deze zal de problemen niet oplossen, maar hij kan wel een licht in je hoofd doen schijnen. Afhankelijk van hoe serieus je de film wil nemen."

"Zelf vind ik het in ieder geval leuk dat de film niet gewoon over een man gaat die er vandoor wil gaan met een koffer vol geld. Het gaat over een gevaar dat in de volgende 24 uur de helft van de wereldbevolking zal uitroeien. Tal van Bond-schurken wilden ook de mensheid naar de verdoemenis helpen, maar dan vooral hun eigen zakken te vullen. De schurk waarmee we hier te maken hebben, wil de mensheid uit de weg ruimen om de planeet te redden. Vandaar dat ik durf te stellen dat deze film zich aan de verlichte kant van het entertainmentapparaat bevindt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234