Donderdag 28/10/2021

Tom Barman tegen de rest van de wereld

Ik herinner mij nog haarscherp een interview met Hugo Matthysen in zijn huisweekblad Humo, ten tijde van de zomer waarin dEUS de hoofdact verzorgde op het Belga Festival aan zee - zoek zelf maar op, via het internet, wanneer dat precies was, ik geloof in 1996. De heer Matthysen verklaarde toen (on the record, aldus) dat hij er zeker van was dat Tom Barman zich op dat ogenblik op het hoogtepunt van zijn roem bevond. "Iedere vedette heeft zo zijn periode", sprak hij. "Maar", zo voegde hij daaraan toe, "langer dan twee jaar kan zoiets niet duren." Een eigenaardige uitspraak, verbazingwekkend onsympathiek ook eigenlijk. Waarom zegt iemand zoiets? Dat de tijd zelf Matthysen nu volstrekt in het ongelijk heeft gesteld, zouden we dan ook alleen al daarom als een glorierijk wapenfeit moeten bestempelen.

Ook Stijn Meuris zal nog een tijdje zijn bonen blijven vreten. Eerst waren het altijd de Evil Superstars die hem die Antwerpse doorn uit het oog moesten wrikken. "Ik vind dEUS enorm overschat, geef mij maar de Evil Superstars", zo liet ook hij, diezelfde zomer, on the record van zich horen. Waarbij zijn enige argument er kennelijk in bestond dat "Mauro Pawlowski tenminste iemand is die ik ooit nog wel eens een boek zie schrijven". Waar sloeg dat op? De roman van Pawlowski blijkt nog steeds niet in de handel verkrijgbaar. (Wel heeft hij een leuke website, daar kun je trouwens sinds vorige week toevallig deze uitspraak lezen: "Ik wou dat ik Tom Barman zijn zus was" - aldus Mauro zelf - sluiten haakjes...) Dus nu onze Stijn dan maar bidden voor, met al zijn geld wedden op, en uit alle macht roepen over Tom Van Laere met zijn Admiral Freebee... Het nieuwe renpaard... Als het de heer Meuris niet tegelijkertijd ook zo erg sierde, hoe hij bijvoorbeeld die ijskoude vriesavond in februari van dit jaar nog geheel naar Café De Kroon hier in Borgerhout kwam afgezakt, speciaal voor een try-outje van de Freebees (zijn verschijning wás daar hartverwarmend, ja), dan zou ik al bijna zeggen: laat die gasten gerust!

De wellicht in eigen frustraties gegrondveste, categorieke adoratie van een te vlug oud wordende Vandertaelen jegens het fenomeen lijkt me verre van het goede voorbeeld, wegens een overdosis klefheid, maar wie het een beetje in de gaten houdt, kan zich moeilijk van de indruk ontdoen dat Barman bij te veel nochtans als beminnelijk genoteerd staande artiesten een bijna onbeschofte wrevel opwekt. Waarom toch?

Beweren dat Barman zelf aan die dubbelzinnige hype weinig kan verhelpen, is ook bullshit. Behalve ikzelf bestaat er in ons koninkrijk niemand anders die zo'n uiterst geraffineerd sociologisch strateeg en manipulator is als hij. Zoals Stef Kamil Carlens het mij kortweg toevertrouwde op het feestje van de première van Any Way the Wind Blows (een feestje waar overigens veel meer muzikanten rondliepen dan acteurs - een pluim voor de eersten, een blaam voor de tweeden: wel Arno, niet Decleir...): "Hij is een gevaarlijke draaikolk, speciaal voor mensen die met zichzelf niet in het reine zijn."

Matthysen heeft natuurlijk gelijk als hij zegt dat vedetten komen en gaan. Maar de duivel niet, die blijft voortwoekeren. Niet zozeer zijn gitaarsolo als wel zijn door onder meer door Pintens geplagieerde grijnslach tijdens die solo maakt Barman juist zo aantrekkelijk. Zijn biografie overstijgt zijn productie. Wie zich die helse donderdagnachten weer voor de geest haalt, onder zijn auspiciën gevierd in de cafékelders van de Cartoon's, kan alleen maar treuren voor de jeugd van vandaag. Even leek het of de Gentse kroeg De Video, gebouwd onder de studio's van Das Pop en kortstondig ook het laboratorium voor Dewaele Brothers, een vonk zou blijven aanblazen. Dat is niet gebeurd. Vanwege de cruciale mythevorming die bij iedereen anders ontbreekt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234