Maandag 06/12/2021

'Tom Barman is een politiek-correcte trut'

Studio Brusselpresentatoren Stijn Van de Voorde (34) en Otto-Jan Ham (32) doen het weer samen. Op de planken deze keer, met de voorstelling Music was my first love. Daarin hebben ze het over muziek - uiteraard - maar ook over het lachwekkende sérieux dat er vaak rond hangt. 'Wij weigeren Bob Dylan als mens hoger in te schatten dan Jo Vally.'

Noem hen wilde konijnen, ongeleide projectielen. Feit is dat Stijn Van de Voorde en Otto-Jan Ham er wonderwel in geslaagd zijn het stoute jongetje in zichzelf te bewaren. Eerder sloegen de vrienden de handen in elkaar voor programma's als Coach Kenneth, De Eburonen en Been There, Done That, nu gaan ze samen de planken op.

Music was my first love and it will be my last, music of the future, music of the past heet hun voorstelling voluit. Ze hebben er hun eerste try-out op zitten wanneer we hen ontmoeten, en die ging goed. Tot hun grote opluchting.

"Er is gelachen en er is geïnteresseerd geluisterd", vertelt Van de Voorde. "We zijn in iets gestapt waar we tot voor kort het einde niet van zagen, maar nu hebben we frisse moed. We weten weer zeker: het was een goed idee en het wordt plezant. Het is het meest voorbereide project dat we ooit hebben gedaan, maar we laten wel ruimte voor wat we het liefste doen: improviseren en elkaar af en toe wat kloten."

Ham: "Grof eigenlijk. We zijn anderhalve week voor de première en nu pas hebben we een beeld van wat het precies zal worden."

En dat is?

Van de Voorde: "Een voorstelling over muziek in de breedste betekenis van het woord. Het is niet de bedoeling allerlei anekdotes op te dissen over wat we allemaal hebben meegemaakt in die tien jaar dat we voor Studio Brussel werken, maar op basis daarvan en op basis van dingen die we horen uit de eerste hand zijn we wel tot een paar conclusies gekomen. Daar gaat de show over. Het is een soort academische zitting, maar dan een erg plezierige, waarin we het over muziek hebben op een manier waarop mensen het normaal nooit over muziek hebben. Als mensen over muziek praten, zagen ze vaak, zeker als die mensen muziekjournalisten zijn."

Ham: "Wij hebben over alles een mening, en als we er geen hebben, verzinnen we er wel één. En we gebruiken de voorstelling om die meningen bekend te maken. Over muzikanten en hoe ze leven en werken."

Van de Voorde: "Over de muziekindustrie, over fans, over cd's kopiëren, over drugs... We hebben het over onze liefde voor muziek, maar relativeren ook - iets wat veel artiesten en muziekjournalisten niet kunnen."

Hoe komt het dat zij niet kunnen relativeren?

Ham: "Artiesten staan op een podium. Daardoor lijken ze groter en mooier dan ze in werkelijkheid zijn. Wij komen wel eens áchter een podium en zien ook het lelijke gezicht van artiesten en - vooral - van alle mensen die rond hen hangen."

Van de Voorde: "Ik erger me aan artiesten die het druk-druk-druk hebben. Als je ziet hoe vaak ze maar moeten spelen, blijkt dat wel mee te vallen. In een krant las ik onlangs een column van een bepaalde radiomaakster waarin ze haar medelijden uitdrukte voor een bepaalde artiest omdat hij zijn nieuwe plaat moest promoten. Ocharme."

De column van Ruth Joos over Tom Barman, dus?

Van de Voorde: "(Onverstoorbaar) Dan denk ik: 'Doe toch een klein beetje gewoon.' Die artiest wil niks liever dan interviews geven en zijn nieuwe plaat promoten."

Is Barman het prototype van de artiest waar jullie het moeilijk mee hebben?

Van de Voorde: "Hij is het prototype van wat wij 'een politiek-correcte trut' noemen (lacht). Hij is een goede frontman en songwriter, maar hij neemt zichzelf op bepaalde momenten net iets te serieus. Iemand als Mauro heeft daar minder last van. Puur menselijk bekeken - en dus niet artistiek - geloof ik daarom dat artiesten als Flip Kowlier of Milow net iets verder in het leven staan. Ze nemen hun job serieus, maar ze kunnen waar ze mee bezig zijn op de juiste momenten relativeren. Onlangs las ik een artikel waarin Barman zei: 'Overal zien ze me als een halfgod. Alleen in België niet.' Dan denk ik: 'Je oogst wat je zaait.' Waarom moeten mensen die een goed nummer kunnen schrijven meteen helden worden?"

Hebben jullie dan zelf nooit meegedaan aan die 'heldenverering'?

Ham: "Misschien, maar eigenlijk ben ik gestopt met helden hebben bij Freddie Mercury."

Van de Voorde: "Weet je wat het is? Nu zeggen we: 'Die kerel heeft een superplaat gemaakt', terwijl we vroeger gezegd hadden: 'Die kerel is super.'"

Als promo voor de show namen jullie een clip op met Jo Vally. Koketteren jullie soms niet wat te veel met jullie lak aan politieke correctheid?

Ham: "We hebben Jo gewoon gevraagd omdat dat verrassend is en omdat hij op zich een grappige mens is. Trouwens, in die clip zetten we vooral onszelf te kakken.

"Een paar weken geleden had ik Get Ready te gast in de studio. Ik vind hun verhaal minstens zo boeiend en authentiek als dat van dEUS. Ook dat is seks, drugs en rock-'n-roll. Artistiek zijn de twee niet vergelijkbaar, maar dat zegt niks over hun verhaal. En uiteraard zullen mensen lacherig blijven doen over Get Ready..."

Dat voedt jij dan toch?

Ham: "Maar nee! Ik weet dat het een dunne lijn is, maar wij zijn niet geïnteresseerd in een Freaky Frank Show. Het is zo makkelijk om op Get Ready of op Milow te kakken. Wij vinden het net grappig dat je als je iets vervelends zegt over Bob Dylan alle Marc Diddens van de wereld over je heen krijgt. Ik weiger Dylan als mens hoger in te schatten dan Jo Vally."

Waarom wilden jullie eigenlijk een theatervoorstelling maken? Was het tijd om uit de radiostudio te breken?

Van de Voorde: "Radio maken is een fantastische job, maar het is soms leuk eens iets anders te doen."

Ham: "Radio is maar één medium en wij willen ook andere media verkennen. Theater, tv, film: waarom niet?

"Onze stijl zal altijd specifiek blijven - een beetje druk, een beetje far out. Vele mensen lusten dat niet. En maar goed ook. Iedereen vindt Bart Peeters tof, maar wie wil nu Bart Peeters zijn? Ik kan ook alleen maar constateren dat de mensen die ons cool vinden meestal zelf bijzonder cool zijn (lacht)."

Is er een rolverdeling op het podium?

Van de Voorde: "Nee, voor het eerst niet. In onze radioprogramma's was ik meer de georganiseerde en wijze en Otto-Jan de chaotische en spontane, maar dat kwam vooral doordat ik meer tijd had om onze programma's voor te bereiden. Otto-Jan werkte toen nog als muziekredacteur en had gewoon minder tijd."

En is er in jullie vriendschap een rolverdeling?

Ham: "Dat weet ik niet. Ik weet alleen dat ik Stijns mening belangrijk vind en dat ik bij alles wat ik doe behoefte heb aan zijn advies. Ik beschouw Stijn zo'n beetje als de ratio van ons twee. Ik ben meer de gevoelsmens."

Van de Voorde: "Wat niet betekent dat ik Otto-Jan niet om advies vraag. Ondanks zijn imago van... grote loebas, zeg maar (lacht)."

Music was my first love..., op vrijdag 30/09 in de Stadsschouwburg in Sint-Niklaas, daarna tot en met 10 december op tournee in Vlaanderen. www.musicwasmyfirstlove.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234