Zondag 29/11/2020

Tolheffing op tafel

Automobilisten die gebruikmaken van de Brusselse tunnels moeten binnenkort misschien tol betalen. Dat zeggen ministers Pascal Smet (sp.a) en Guy Vanhengel (Open Vld), die zo de renovatiewerken aan de tunnels willen betalen.

"De Leopold II-tunnel is 2,7 kilometer lang. De bouw en het onderhoud van zo'n constructie is zeer duur. Wie de infrastructuur dagelijks gebruikt, moet daarom een kleine bijdrage leveren." Dat zegt Guy Vanhengel, Brussels minister van Financiën, naar aanleiding van de vallende brokstukken en scheurtjes in Brusselse tunnels. Vanhengel pleit voor een tolheffing naar het voorbeeld van de Antwerpse Liefkenshoektunnel of de Franse autosnelwegen.

Mobiliteitsminister Pascal Smet (sp.a) bevestigt dat de eerste stappen al werden gezet. "Momenteel worden de effecten van de vergoeding bestudeerd. Het is de bedoeling dat ze geld oplevert voor de renovatie en het onderhoud van onze tunnels", legt Smet uit.

Mobiliteitsexperts ondersteunen het idee van een stadstol. Zo zou Brussel veel kunnen leren uit de aanpak van Londen. De Britse hoofdstad ging ook gebukt onder de overlast door auto's en een gebrek aan investeringen, maar loste dat op door een stadstol (congestion charge) in te voeren op bepaalde momenten. In ruil voor de tol werd er zwaar geïnvesteerd in openbaar vervoer en zo daalde het aantal auto's drastisch.

Volgens Johan De Mol, onderzoeker aan het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (UGent), moet Brussel de auto stelselmatig wegdrijven uit het centrum. "Tijdens de eerste jaren kun je de tunnels bijvoorbeeld gratis houden voor Brusselaars, maar wel betalend maken voor bezoekers. Nadien kun je dat regime beetje bij beetje aanscherpen."

Mobiliteitsorganisatie Touring noemt de tol een slecht idee. "Het heeft geen zin om zomaar een extra tol in te voeren boven op de bestaande verkeersbelasting. Dan kun je die belasting beter helemaal omgooien. Wij pleiten ervoor om automobilisten te belasten op basis van de locatie, de afstand en het tijdstip van hun autoritten. Dat is een slimme kilometerheffing voor personenwagens", zegt woordvoerder Danny Smagghe.

Extra geld en treinen

Vandaag buigt het Overlegcomité van de verschillende regeringen zich over de tunnelkwestie. Dat gebeurt op vraag van premier Charles Michel. De Brusselse regering trekt met vier eisen naar de onderhandelingstafel. Ten eerste wil ze extra geld via het federale investeringsfonds Beliris. Dat fonds wordt onder andere gebruikt voor de vernieuwing van de metro en de renovatiewerken aan musea.

Ten tweede vraagt Brussel om via de NMBS extra treinen in te zetten op de spoorlijnen rond Brussel (het 'GEN'). De overige eisen komen neer op een aanpassing van de fiscale regels, zodat bedrijfswagens minder aantrekkelijk worden, terwijl wonen in de stad moet worden beloond. De vier maatregelen moeten ervoor zorgen dat er niet langer dagelijks 250.000 pendelaars Brussel inrijden met de auto.

► FOCUS 17-19

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234