Donderdag 21/10/2021

Tol tunnel kan verhogen als antwerpse mobiliteitsprojecten duurder uitvallen

Tegelijk begint tweede fase van heraanleg van leien

Bouw Oosterweelbrug van start in 2007

De Vlaamse regering heeft de verdere timing opgesteld van de mobiliteitsprojecten in het masterplan van Antwerpen. Ze heeft ook het toltarief voor de Oosterweeltunnel vastgelegd, maar wil een stok achter de deur houden voor het geval het prijskaartje van de monsterinvesteringen nog duurder uitvalt. Daarom mag de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel zelf bepalen hoeveel tol zware vrachtwagens vanaf 2011 betalen. Er is alleen een plafond van 15,6 euro, exclusief BTW en indexering.

Antwerpen

Van onze medewerker

Jeroen Verelst

Het ambitieuze masterplan moet de bereikbaarheid en de leefbaarheid van Antwerpen opkrikken. De Vlaamse regering legde gisteren de exacte timing van alle projecten vast. Die valt uiteen in twee grote fasen. De wegenwerkers beginnen volgend jaar en in 2007 aan de eerste acht projecten. De tweede helft van het masterplan staat op de agenda vanaf 2011. Binnen tien jaar moeten alle projecten gerealiseerd zijn.

De bouw van de Oosterweelverbinding, het koninginnenstuk van het hele masterplan, start in 2007. De bevoegde ministers Kris Peeters (CD&V), Dirk Van Mechelen (VLD) en Kathleen Van Brempt (SP.A) hakken in september de knoop door over het exacte tracé van de Oosterweelverbinding. De tunnel onder de Schelde en het viaduct over het Eilandje zullen in 2011 voltooid zijn. Een belangrijke datum, want de Oosterweelverbinding is niet alleen van levensbelang om een verkeersinfarct in en rond Antwerpen te vermijden. De Oosterweeltunnel zal ook dienst doen als kaskoe om de andere projecten uit het masterplan, allemaal samen ongeveer even duur als de Oosterweelverbinding, te financieren.

De Vlaamse regering gaf gisteren definitief haar fiat voor de toltarieven voor die Oosterweeltunnel. Personenwagens betalen 2 euro voor een ritje onder de Schelde, voor vrachtwagens van minder dan 12 ton bedraagt de tol 13 euro. De toltarieven zijn nog wel exclusief BTW en ze worden ook nog geïndexeerd. Er wordt de volgende jaren nog gesleuteld aan gereduceerde tarieven voor het interhavenverkeer en de regelmatige gebruikers.

Aan het totaal van de investeringen uit het masterplan hangt een prijskaartje van 3 miljard euro. Maar die kostprijs is in de loop van de jaren al verschillende keren omhooggegaan en de Vlaamse regering houdt een stok achter de deur om een eventuele nieuwe stijging op te vangen. Voor het vrachtvervoer boven 12 ton is nog geen precies toltarief vastgelegd, alleen een plafond van 15,6 euro. De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (Bam), die het masterplan coördineert en uitvoert, krijgt vrij spel om de uiteindelijke tol te bepalen. Als het kostenplaatje van het masterplan stabiel blijft, zal het toltarief voor zware vrachtwagens waarschijnlijk dicht aanleunen of zelfs even hoog zijn als voor het andere vrachtvervoer. Als de investeringen verder oplopen, heeft de Bam de mogelijkheid om daar een mouw aan te passen door de tol richting plafond te sturen.

Samen met de Oosterweelverbinding begint ook de tweede fase van de heraanleg van de leien. Die wordt symbolisch ingeluid door de langverwachte sloop van de ijzeren noodbrug aan de Franklin Rooseveltplaats. De verguisde brug gaat nog in 2006 tegen de grond. Het is echter nog niet duidelijk of de deadline van de gemeenteraadsverkiezingen gehaald wordt, zoals het Antwerpse stadsbestuur altijd hoopte.

Het masterplan schiet al volgend jaar uit de startblokken met de renovatie van de Van Cauwelaertsluis, de verbreding en verhoging van vijf bruggen over het Albertkanaal en het verlengen van de tramlijnen richting Boechout en Wijnegem. Later volgen nog nieuwe lijnen richting Ekeren, Hemiksem, Borsbeek, Melsele en de woonwijk Nieuw-Zuid achter het nieuwe justitiepaleis. Een aantal tramverlengingen wordt trouwens vooruitgeschoven in de timing van het masterplan. "Om het masterplan te doen slagen, is het cruciaal dat nog meer mensen de auto ruilen voor het openbaar vervoer", reageert mobiliteitminister Van Brempt. "Daarom willen we die nieuwe tramverbindingen zo snel mogelijk realiseren."

Van Brempt verwacht tegen 2015, als alle projecten uit het masterplan gerealiseerd zijn, een toename van het aantal reizigers op de Antwerpse trams met 28 procent of meer dan 10 miljoen reizigers extra per jaar. Studies tonen aan dat de lijnen naar Ekeren en Borsbeek allebei een potentieel van 2,5 miljoen reizigers per jaar hebben. "Met de uitbreiding van het tramaanbod zullen we elke dag 25.000 auto's van de Antwerpse wegen halen", maakt Van Brempt zich sterk. Ter vergelijking, nu rijden op een gemiddelde werkdag 110.000 auto's door de Kennedytunnel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234