Woensdag 15/07/2020

Toeval of toch

De voorbije vier jaar stond niet één landgenoot op het podium van de E3 Harelbeke. Zelfs in de Ronde is het voor de onzen makkelijker scoren. Wij zochten een verklaring.

Puur toeval

"Opmerkelijke statistiek", vindt Nick Nuyens, teammanager van Veranda's Willems-Crelan. "Maar je moet er voor de rest niet te veel achter zoeken, denk ik." Zo klinkt het uit verschillende monden. "Puur toeval." Dirk Demol, ploegleider van Trek-Segafredo, noemt het "een samenloop van omstandigheden." Een eerder koersgerelateerd fenomeen, stelt Jürgen Roelandts, in 2011 tweede na Fabian Cancellara. "Als de sterkste renners van de dag wegrijden en daar zijn geen Belgen bij, dan zullen er ook geen Belgen op het podium belanden", is zijn logica.

"Ik heb er geen zinnige verklaring voor", stipt BMC-ploegleider Fabio Baldato aan. "Kleine details beslissen soms over winst of verlies. Of over net wel of net niet op het podium belanden."

Puur tactisch

Toch bespeurt Marc Sergeant, sportief manager van Lotto-Soudal, in de E3 een vaste trend die zich gaandeweg heeft gemanifesteerd. "Als ze weg zijn, zijn ze weg. En dan krijgt de rest het gat nog maar moeilijk dicht." Sergeant zegt dat het een item is geworden op de traditionele teambriefing, 's morgens voor de start. "Ik heb het al tot vervelens toe herhaald. 'Jongens, ook al zijn het er maar twee of drie, laat ze niet rijden'. Vaak vind een groepje renners elkaar in de ultieme 40 kilometer, op een van die laatste hellingen. Zonder Belgen. Je kunt dat als puur toeval bestempelen. Maar dan gaat het inderdaad wel over de beste mannen in koers en is het zaak om zelf mee te zijn. Doe je dat niet, ben je gezien. Omdat het verweer traag en moeilijk op gang komt."

Roelandts vindt dat de wedstrijd altijd vroeg openbreekt. "Als je goed bent, kun je er met enkele bondgenoten op tijd werk van beginnen maken. (lacht) Voor mij zou dat in elk geval een ideaal scenario zijn." In de Ronde wordt veel afwachtender gekoerst, meent ook BMC-teammanager Allan Peiper. "Daar wachten ze tot de laatste keer Kwaremont en Paterberg. In de E3 is het rechttoe, rechtaan. Een stuk minder voorspelbaar en controleerbaar." De conclusie van Sergeant is dan ook simpel. "Meeschuiven. Op leven en dood!" (lacht)

Niet voor 'papcoureurs'

E3 Harelbeke is 'niet voor papcoureurs'. Vijftien Vlaamse hellingen, waarvan veertien in een bestek van 95 kilometer. Ruw uitgerekend: om de 6 kilometer een klim. Goed voor in totaal 2.242 hoogtemeters. "De zwaarste en moeilijkste koers van het voorjaar", vindt Iljo Keisse, zeker geen 'papcoureur'. "Gezien de beperkte afstand (206,1 kilometer) volgen de hindernissen elkaar veel sneller op en dat maakt het lastiger dan de Ronde van Vlaanderen."

De organisatie zoekt de uitdagingen volgens Keisse op. "Smalle, kronkelende baantjes die je nergens anders berijdt. En in 2012 kwam de Muur er nog bij. Dat creëert, in tegenstelling tot de Ronde, een parcours zonder rustpunt."

Geen nadeel, vindt Jens Keukeleire. "Belgen hoeven niet bang te zijn van wat pittige kost." Zeker niet, beaamt Keisse. "De E3 is een eerlijke koers. Maar je moet supersterk zijn. En goed doseren. Elke inspanning te veel betaal je cash. Voor een knecht als ik heeft dat gevolgen. In de Ronde haal ik na het geleverde werk nog makkelijk de finish, in Harelbeke zelden of nooit."

Dosis uitheems geweld

Even de deelnemerslijst naast die van Dwars door Vlaanderen leggen. Enter, naast Boonen, Van Avermaet, Vandenbergh en Stuyven, onder meer Sagan, Trentin, Rowe, Stannard, Boasson Hagen, Kristoff, Tony Martin en Degenkolb. U merkt het: een flinke dosis uitheems geweld erbij. Ook dat maakt het voor ons, Belgen, niet simpeler. "De meesten van ons combineren Dwars door Vlaanderen en E3, de beste buitenlanders doen dat niet. Misschien komen ze daardoor in Harelbeke frisser aan de start", opperen Keukeleire en Keisse.

"De concurrentie is veel groter dan pakweg in de Omloop of Dwars door Vlaanderen", knikt ook Demol. Peiper: "Daar krijgen de jongens van de tweede rij makkelijker hun kans. Harelbeke en de Ronde zijn voor de echte kopmannen. En dat zijn heel vaak buitenlanders."

Op de E3-erelijst van het voorbije decennium dan ook niets dan klinkende namen. Boonen (2x), Cancellara (3x), Pozzato, Sagan, Thomas, Kwiatkowski. "De Belgen zijn nochtans altijd klaar voor deze wedstrijd", leerde Baldato uit het verleden. "Maar zitten ze al niet een beetje met de Ronde in het achterhoofd? Waardoor ze zich wat meer sparen?" Nuyens en Sergeant geloven van niet. "Iedereen gaat voluit in de E3."

Gaat echt om de knikkers

"E3 is niet langer het broertje van de Ronde. Het is een volwassen broer tegenwoordig", lacht Van Slycke. Mét WorldTour-statuut bovendien. Wat elke positie en elk gescoord punt levensbelangrijk maakt. "Voor de renner, voor de ploeg, voor de sponsors. Stel dat je voor de rest niets meer wint in het voorjaar, dan heb je toch maar mooi die E3 op zak." Maar vooral is het dé generale repetitie voor de Ronde van Vlaanderen. Van Slycke: "De ultieme test, met een intense beleving." Laat dat nog het meest overtuigende argument zijn voor de buitenlandse dominantie van de voorbije vier jaar. "In Harelbeke gaat het echt om de knikkers. Als je nog ergens een statement kunt maken, dan daar. Na een sterke finale, waarin je een prominente rol hebt gespeeld, weet je gewoon: ik ben klaar voor de Ronde."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234