Zaterdag 21/05/2022

"Toetertest niet achterhaald, hij wordt gewoon verkeerd gebruikt"

null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK

De 'Toetertest' (voluit: Toetsboekje voor Taal- en Rekenvoorwaarden en Schrijfmotoriek), die kleuters test op hun schoolrijpheid, is niet achterhaald. Hij wordt gewoon verkeerd gebruikt. Dat zegt de Belgische Federatie van Psychologen (BFP).

Redactie

De reactie komt er nadat verschillende artikels in de pers verschenen. Lin Delcour, journalist en maker van de reportage 'Kleuterstress' die vanavond te zien is in 'Koppen', riep in De Morgen al op om de resultaten van de Toetertest met de nodige korrels zout te nemen.

"De test is heel prestatiegericht en past helemaal niet meer in de filosofie hoe we nu naar onderwijs kijken", zegt Wim Van Rompu, directeur van het CLB in Antwerpen, in enkele kranten. Niettemin blijkt uit een rondvraag van 'Koppen' dat de test, die gewoontegetrouw in maart in de derde kleuterklas wordt afgenomen, nog door meer de helft van de scholen wordt toegepast. Tegen alle adviezen van de onderwijskoepels in.

"Screeningsinstrument, geen examen"
De BFP ontkent dat de test te oud is. "Klinkklare onzin", zegt Patrick Lancksweerdt, schoolpsycholoog van de BFP, in een persbericht. "De Toeters is een psychologisch screeningsinstrument, dat net zoals alle psychologische testen, regelmatig herzien wordt met nieuwe normen. Ook bij de Toeters is dat nog in 2005 gebeurd. Stellen dat de test verouderd zou zijn, klopt dus niet."

Volgens Lancksweerdt wordt de test vaak verkeerd gebruikt en geïnterpreteerd. "Er is een verschil tussen een examen en een screeningsinstrument. Vandaag zien we dat de Toeters door kleuterjuffen gehanteerd worden als een soort van ingangsexamen voor het eerste leerjaar. Maar daar is de test nooit voor bedoeld."

"Gecombineerde aanpak nodig"
Lancksweerdt pleit voor een gecombineerde aanpak van objectieve screeningsinstrumenten als de Toetertest, en observaties van de kleuterjuf en de ouders, om problemen te detecteren bij kinderen. "Je kan heel moeilijk een objectiverende inschatting maken van de ontwikkelingsstatus van een kind enkel op basis van een observatie alleen. Observaties staan immers onder de invloed van de relatie tussen leerkracht en kleuter en kunnen dus vertroebeld zijn."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234