Vrijdag 30/07/2021

Toerist wordt trapezist

Wat als een tropische setting alleen niet meer genoeg is om toeristen te lokken? Club Med ging in zee met Cirque du Soleil en haalde bungeekoorden circusartiesten en trapezes naar de Dominicaanse Republiek.

Komaan, je kunt het!" De aanmoediging bereikt de trapeze op het moment dat ook je tweede arm na veel geklungel en zo mogelijk nog meer gemor eindelijk de houten bar omklemt. Een lichte duw in je knieholte beëindigt het tafereel en vervangt het door een volgend. Met dank aan de zwaartekracht en de man die merkte dat die knie je zwakke plek was, ruil je het platform hoog boven de begane grond in enkele seconden voor het vliegen/bungelen/hangen aan een trapeze. Toch is er nog voldoende tijd om over enkele zaken na te denken. Zoals: hoe kwam je hier ook weer terecht?

Fijne zandstranden van wit poedersuiker, dat beloofde de brochure van de luchtvaartmaatschappij tijdens de vlucht van Brussel naar Punta Cana. Er is uiteindelijk geen (suiker)korrel van te bespeuren, natuurlijk, maar verder kun je in het plaatsje in het oosten van de Dominicaanse Republiek heel wat vakjes afvinken. Rijen palmbomen? Check. Diepblauw warm zeewater? Check. Zon, die er het hele jaar voor zorgt dat de temperatuur tussen de 25 en 30 graden schommelt? Check. Heel veel hutjes met rieten dak? Check. 'The Lion Sleeps Tonight'? Check. En witte zandstranden dus, zij het dan minder zoet dan aangekondigd? Check.

Niet verwonderlijk dat de ambitie van veel toeristen die naar Punta Cana afreizen niet verder reikt dan zich te verbeteren in strandvakantie vieren. De all-infans die hier halt houden, vullen hun dagen met een potje snorkelen, een massage, wat aquagym.

En toch. Zon, zee, strand. Ooit was het alles wat jij verlangt. Ooit is voorbij. Waar touroperators en hotelketens zich in het verleden nog konden baseren op liedjesteksten van Luc Steeno, moet het nu Daft Punk-gewijs: harder, better, faster, stronger. Ook de Franse all-inketen Club Med moet dat ritme volgen. "Twintig jaar geleden waren mensen op zoek naar een strand op een goede locatie en vonden ze het belangrijk dat ze gebruind terug naar huis keerden. Nu blijven mensen in de schaduw", merkt Xavier Mufraggi, CEO van Club Med America.

Hij vertelt het in een short tot boven de knie. "Het zou er vreemd uitzien om hier in pak en das rond te lopen", zegt Mufraggi. "Bovendien willen klanten geen kledij zien die hen herinnert aan hun kantoorbaan." Tja, elke baan heeft zo zijn nadelen, zeker?

Net zoals ook elke touroperator zijn concurrenten heeft. "Club Med was jarenlang het enige all-inresort op veel locaties. Nu vind je ze overal, omdat ons concept zo vaak werd gekopieerd. Zelf moeten we dus op zoek naar iets anders, iets nieuw. Daarin lijken we op Cirque du Soleil."

Het is dan ook samen met het circusbedrijf dat Club Med in Punta Cana startte met Creactive, een concept waarbij toeristen na de circusshow bij de start van de vakantieweek de rest van de tijd zelf aan trapezes en bungeerekkers mogen hangen. Ze leren daarnaast ook jongleren, djembé spelen, horizontaal tegen een wand lopen en zich schminken alsof ze zo kunnen meedraaien in een show van Cirque du Soleil.

Schuldgevoel

"We willen mensen uit hun comfortzone halen om hen met een beleving naar huis te kunnen sturen", had Mufraggi ons nog gezegd.

Dat dat zou lukken, werd tijdens de wandeling richting Creactive-park al duidelijk. Er bleken namelijk maar twee woorden voor het gevoel dat zich van een mens meester maakt in aanloop naar een eerste trapezevlucht: schaap en slachtbank. Dat er werd aangeraden om een legging te dragen, hielp niet. Dat na de trapeze een test van de bungeerekkers aan de beurt was, ook al niet.

Nochtans liet de voorbereiding niets te wensen over. Een beetje gluren tijdens de vorige Creactive-sessie leerde dat je om een flikflak aan de bungeerekkers tot een goed einde te brengen, in Superman-houding moet gaan hangen. Die houding oefende je dus al druk op bed. Probeer het zelf maar eens. Ga plat op bed liggen en duw uw kin, armen en onderbenen de lucht in. Laat achteraf even weten hoe het met uw buikspieren is gesteld.

"Ach, laatst waagde een grootmoeder van 78 zich aan de bungee", lacht Sean O'Donnell, CEO van Cirque du Soleil Hospitality. "Ze deed een dubbele overslag en een dubbele flikflak in de lucht. Waarop een andere dame zei: 'Als zij dat kan, dan ik ook.' Zulke mensen vertellen dat thuis verder, hè."

Het resort ziet wel meer oma's en opa's opduiken. "De babyboomers, die nu grootouders zijn, voelen zich schuldig omdat ze liever meer tijd met hun kinderen hadden doorgebracht", stelt Mufraggi. "Zij proberen die tijd nu in te halen met hun kleinkinderen en boeken daarom hele familiereizen."

Ook op het schuldgevoel van de ouders van nu, die doorheen het jaar weinig tijd hebben voor hun kinderen en elkaar, spelen de nieuwe partners graag in. Niet alleen om u en de rest van uw gezin weer dichter bij elkaar te brengen. "Natuurlijk zijn er ook voor ons voordelen", zegt O'Donnell. "Gasten die deelnemen aan Creactive leren onze beide merken beter kennen. Club Med is een sterk merk in Europa, wij eerder in Noord-Amerika. Door samen te werken, worden we zelf ook bekender in andere regio's."

Bovendien hoopt O'Donnell het publiek van Cirque du Soleil te verjongen. "Wij verkopen vooral tickets aan mensen van 35 of ouder. We moeten er dus voor zorgen dat we in de toekomst ook jongere klanten aanspreken. Dat kan door hen hier acrobatie met onze handtekening te leren kennen."

Iedereen natuurtalent

Tijdens die kennismaking krijgt je gemoedstoestand uiteindelijk even snel een boost als de bungeetouwen je de lucht in trekken. Voor minder doen de trainers van Creactive het niet. Met veel geduld vragen ze elke toerist waar die vandaan komt, een eerste stap om diens vertrouwen te winnen. Om je daarna dus met een zacht zetje het diepe in te duwen, armen aan de trapeze.

Ook de benen op de trapeze leggen, lukt lang niet iedereen. Het maakt de aanmoedigingen van de Creactive-trainers er niet minder om. De 'yeahs', 'wows' en 'good jobs' strooien ze gretig in het rond. En dat je je benen niet op de trapeze getild krijgt, is zo omdat je het niet op het juiste moment probeert. Met een gebrek aan spierkracht heeft het ab-so-luut niets te maken. Op basis van hun gejuich lijkt het alsof je een natuurtalent bent. Op filmpjes blijkt achteraf regelmatig het tegendeel, maar dat is bijzaak. Op de foto's valt het wel mee, zeker als je ook de vele palmbomen in beeld brengt. Wie de aanmoedigingen uit het oor dreigt te verliezen, krijgt ze bovendien wel op een andere manier mee. Ook op de grond van het Creactive-terrein bestaat bijvoorbeeld peptaal. Het is opvallend makkelijk om je eraan over te geven, zelfs al prent je jezelf nog zo vaak in dat je eigenlijk een rugzaktoerist bent. En dan nog een exemplaar van het cynische soort ook.

Toch sluimert er ook een ander gevoel: medelijden. Medelijden met deze circusmensen die in een loden hitte acts moeten aanleren aan zwetende toeristen. Hadden ze zich het wel zo voorgesteld toen ze zich aansloten bij Cirque du Soleil? Hoewel Punta Cana bekend staat om een aangename zeebries, wordt het bij momenten behoorlijk warm aan de trapeze. En willen ze niet liever voor duizenden toeschouwers zelf aan de trapeze hangen en zich opladen aan het applaus? "Van de vijftien circusartiesten die hier lesgeven, zijn er vijf leden van Cirque du Soleil. Zij stelden zich zelf kandidaat", verzekert O'Donnell van Cirque du Soleil. "Sommige van onze artiesten zijn heel sterk in acrobatie en willen daar vooral nog beter in worden. Anderen vinden lesgeven even waardevol en hebben er het nodige charisma en geduldige karakter voor."

Het is toch niet de enige reden waarom de acrobaten van Cirque du Soleil de shows inruilen voor een - tijdelijk - leven als lesgever. O'Donnell: "Meedraaien in een van onze shows is fysiek heel zwaar. Door hun showloopbaan even te onderbreken of aan te vullen met lesgeven, kunnen onze artiesten hun carrière verlengen. Het geeft hen de kans om langer te doen wat ze graag doen."

De tien circusartiesten die voorheen nog niet voor Cirque du Soleil werkten, zien hun werk in Punta Cana dan weer mogelijk als een opstapje om aan de slag te gaan in een van de shows van het bedrijf. Voor Creactive zocht het gezelschap namelijk ook buiten de eigen organisatie naar medewerkers.

Blijven lachen

Een van die nieuwe artiesten/lesgevers is Fransman Fabien Matas. Hij werkt al zijn hele carrière bij circusgezelschappen, vooral als acrobaat aan de paal. Dat hij nu nog maar één keer per week applaus krijgt, deert Matas niet. "Ik moet mij er alleen bij neerleggen dat ik dit jaar geen artistieke vooruitgang zal boeken", zegt hij. Zelfs trainen past niet altijd in het werkschema, want net als de monitoren werken de artiesten zes dagen op zeven. "Op dag zeven doen we de was of trekken we er eens op uit", glimlacht Matas. "Ik ben voorbereid op zo'n jaar, al ben ik niet zeker dat alle collega's er klaar voor zijn."

Een ander lid van het Creactive-team lijkt inderdaad al genoeg te hebben van de toeristen. Vooral het ongeduld van de vakantiegangers werkt blijkbaar op de zenuwen. "Ze willen na een dag oefenen al een volleerd circusartiest zijn", klaagt hij. "Maar zo werkt het niet. Wij hebben jarenlang gewerkt om te kunnen wat we vandaag doen." Ook de verplichte lunches en diners bij de gasten zijn niet voor iedereen het meest aangename tijdverdrijf. "Toch moet je de hele tijd blijven glimlachen."

Dat had de GC - Gentil Creactive - nochtans kunnen zien aankomen. Ook de GO's - Gentils Organisateurs oftewel monitoren van Club Med - lachen te allen tijde hun tanden bloot als ze een GM - Gentil Membre oftewel klant van Club Med - passeren. Iets waar je als gast snel aan went als je flaneert door het groene domein met felgekleurde gebouwen.

Bovendien kreeg het Creactive-team een opleiding in Montreal. "Daar leerden we ook hoe we met gasten moeten omgaan", vertelt Matas. Een van de opdrachten die hij en zijn collega's kregen, was volgens hem om iemand een leugen te vertellen terwijl je in diens ogen kijkt. Wat zegt dat over de uitspraak dat het niet aan jou of aan een gebrek aan spierkracht ligt dat je je benen niet over een trapeze kunt zwaaien? Waarschijnlijk niets.

"Eigenlijk liegen we ook niet tegen gasten", bevestigt Matas. "We letten gewoon op de manier waarop we hen iets vertellen."

Zie je wel.

PRAKTISCH

Zelf doen? Een familiekamer boeken voor zeven overnachtingen (all-in) kan vanaf 770 euro per volwassene. Vlucht niet inbegrepen.

Vluchten? Jetairfly biedt rechtstreekse vluchten tussen Brussel en Punta Cana aan.

Beste reistijd? Van december tot en met maart zijn de temperaturen het aangenaamst en is de kans op regen het kleinst. Maar ook buiten deze maanden is de gevoelstemperatuur aan het strand vaak heerlijk door de zeebries.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234