Dinsdag 19/11/2019

Openbaar vervoer

Toekomstplan voor het spoor is op sterven na dood: treinreizigers blijven in de kou

Een overvolle trein in het station Brussel Zuid. Het uitblijven van een beheerscontract is voor de reiziger slecht nieuws. Beeld Yann Bertrand

Flexibele ticketprijzen, stiptere treinen en een halte voor de Eurostar in Antwerpen. De treinreiziger moet er niet te veel op rekenen. Het langverwachte beheerscontract van de NMBS komt er allicht niet meer voor de verkiezingen.

“Eerlijk gezegd: dit zat er aan te komen. Het beheerscontract moet zowel door de regering als de raad van bestuur van de NMBS worden goedgekeurd, maar geen van beide heeft ooit een afgewerkt ontwerp te zien gekregen.” Bij het spoor reageren ze allerminst verbaasd op het bericht dat de toekomstplannen van de NMBS op de lange baan worden geschoven.

Het beheerscontract tussen de regering en de NMBS is het alfa en omega van de spoorwegen. Het bepaalt hoe duur een ticket mag zijn, hoe stipt de treinen moeten rijden en hoeveel de topmanagers mogen verdienen. Daarnaast zet het de lijnen uit voor de toekomst. Zo bevat de huidige versie plannen voor een Eurostar-halte in Antwerpen en een nieuwe compensatieregeling bij vertragingen.

Zes jaar in lopende zaken

Maar er lijkt een vloek te rusten op het document. Het vorige dateert al uit 2008 en liep in 2012 af. Sindsdien draait elke poging om het te vernieuwen uit op een sisser. Het spoor zit al zes jaar in lopende zaken. En dat zal nog even blijven duren, zo melden verschillende bronnen op het spoor en in de Wetstraat.

Het probleem is dat de politiek het niet eens geraakt, onder andere over de tarieven. “Zolang je dat niet uitgeklaard krijgt in een IKW (een politieke werkgroep, ADB), blijft dit een work in progress”, zegt een bron dicht bij het overleg. Nu de regering in lopende zaken zit, mag ze al helemaal geen nieuwe contracten meer aangaan. Dat kan enkel nog via het parlement.

In theorie kan dat, maar het is erg onwaarschijnlijk. “Ik had al langer het gevoel dat er niet veel bewoog rond dit dossier. Maar sinds de val van de regering is het voor mij duidelijk dat het niet meer zal lukken”, zegt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh. “Welke oppositiepartij gaat net voor de verkiezingen een verhoging van bepaalde tarieven goedkeuren?”

Een tweede oorzaak is de verzuurde relatie tussen zusterbedrijven NMBS en Infrabel. De regering wil hen allebei tegelijk een nieuw beheerscontract geven omdat ze samen verantwoordelijk zijn voor de stiptheid. Maar Infrabel-CEO Luc Lallemand is niet gehaast, terwijl NMBS-CEO Sophie Dutordoir de boel tevergeefs probeert te versnellen. Ze groeien steeds verder uit elkaar.

Dat mobiliteitsminister François Bellot (MR) de bedrijven niet op één lijn krijgt, wordt hem in de Wetstraat aangewreven. Hij laat te veel betijen, klinkt het. “Dit is de kroniek van een aangekondigde dood”, zegt N-VA-Kamerlid Inez De Coninck. “Bellot heeft nooit actie ondernomen om de spoorambities uit het regeerakkoord om te zetten in het beheerscontract.”

De minister wenst niet te reageren op die kritiek. Maar hij zegt wel dat hij er nog steeds in gelooft. “We werken elke dag verder aan een beheerscontract waarin de klant centraal staat. Zodra dat voldoende gegarandeerd is, zal het er zijn”, klinkt het. Waar het precies fout loopt, kan of wil hij niet verduidelijken.

Voor de treinreiziger is dit slecht nieuws. “Het beheerscontract is essentieel voor de NMBS. Het zou zeer jammer zijn als het er niet meer zou komen”, zegt spoorbaas Sophie Dutordoir. “Het huidige is totaal voorbijgestreefd. Bovendien is het nieuwe belangrijk voor de financiering van de treinen en ons engagement rond stiptheid en klantentevredenheid.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234