Donderdag 24/06/2021

Toch wel jammer van het verhaal

Massive Attack en cast redden vergezocht en typisch Besson-product

martial arts l Danny the Dog HH

Nico Krols

Wat regisseur Louis Leterrier over zijn eigen inbreng ook moge beweren, Danny the Dog is een herkenbaar product van producer en scenarist Luc Besson. Die herhaalt zijn beproefde methode om gechoreografeerde actie, stijlvol in beeld gebracht geweld en, daarmee contrasterend, naïef sentiment in één pot te serveren. Ooit behaalde hij daarmee opmerkelijke resultaten, maar op elke formule komt sleet. Niet dat het hem windeieren legde. Na Danny the Dog staan van Besson nog liefst vijftien producties op het getouw.

De Danny uit de titel is een Aziaat die als kind werd weggeplukt bij zijn vermoorde moeder en door zijn criminele oom Bart (Bob Hoskins) als een vechthond werd opgevoed. Hij leeft in een kooi en wordt enkel door een halsband in bedwang gehouden. Zodra die halsband met het juiste commando wordt losgeklikt, valt de geconditioneerde Danny de slachtoffers van Bart onverschrokken aan. Het geeft Bart vrij spel in de onderwereld van Glasgow. Tot Danny, geholpen door vage herinneringen, een kinderboekje en pianomuziek zijn aandacht weet te verleggen van agressie naar empathie.

Eens uit zijn gewelddadige trance is hij immers de onschuld zelf. Hij ontmoet Sam, een zwarte, blinde pianostemmer (Morgan Freeman). Bij Sam woont schoondochter Virginia, een blank meisje (Kerry Condon) dat net als Danny en Sam een pijnlijk verleden achter de rug heeft. Wanneer Danny uit Barts greep ontsnapt, vindt hij bij hen een onderkomen en dankzij hun heilzame invloed ontpopt hij zich stilaan tot een mens. De drie vormen een nieuw, multicultureel gezin dat tracht te overleven in de stedelijke jungle. Vroeg of laat moet Bart hen echter op het spoor komen.

Danny the Dog doet nog het meest denken aan Léon (1994) of Nikita (1990), maar of de film dezelfde toppen als die culthits zal scheren, valt af te wachten. Als het jonge publiek ervoor valt, zal dat niet alleen dankzij Bessons uitgekiende formule zijn. Ondanks hun eendimensionale karakters spelen de acteurs niet onaardig op elkaar in. Hoskins speelt het baasje dat op zijn bloeddorstige buldog is gaan lijken en treedt op als een compleet gewetenloze tiran. Jet Li verenigt in Danny probleemloos onschuld en agressie, zij het dat hij wat te zwijgzaam zijn lot moet ondergaan om van een grote acteerprestatie te kunnen spreken. Ook in de verzorgde, maar onoriginele filmstijl komt Besson om het hoekje kijken, het enige waarmee Leterrier zich in zijn regiedebuut alsnog had kunnen onderscheiden. Wie wil nagaan wat muziek met een film vermag, is met de indrukwekkende soundtrack van Massive Attack aan het juiste adres.

De gevechten die hoofdrolspeler Jet Li ten beste geeft, ontworpen door martial arts-meester Yuen Wo Ping, zijn van topniveau. Al is het ook hier wachten op iets wat je nog niet in andere films van het genre gezien hebt. Besson kan niet verdoezelen dat hij van zijn scenario gehakt stro heeft gemaakt door van melodrama naar actie en terug te springen. Een tijdlang blijf je peilen naar een extra laag. Tevergeefs. Het thema van het enfant sauvage (Danny) en van l'union fait la force (het nieuwe gezin) wordt te dun uitgewerkt. Zodra je de zoektocht naar enige diepgang hebt opgegeven, valt ook de spanning weg. Het is dan wachten op een geïnspireerde of op zijn minst een explosieve climax. Helaas valt ook daarvan weinig te bespeuren.

REGIE Louis Leterrier VERTOLKING Jet Li, Morgan Freeman, Bob Hoskins, Kerry Condon LAND Frankrijk, VS, VK speelDUUR 113 minuten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234