Vrijdag 27/01/2023

Toch maar het boek eens lezen...

Met meer dan 110 miljoen verkochte exemplaren in zo'n 200 landen is Harry Potter niet langer een jonge romanheld, maar ook een wereldwijd fenomeen. En dat geldt nu al meteen ook voor de eerste Harry Potter-film, waarvan er nog zes afleveringen moeten volgen. Zelf maakt ondergetekende niet alleen deel uit van de muggles of dreuzels, die betreurenswaardige mensensoort zonder magische krachten, maar vóór het bekijken van Harry Potter and the Philosopher's Stone wist hij niet eens dat hij het was. In zijn geval heeft de betovering alvast niet echt gewerkt. Misschien toch maar eens het boek gaan lezen...

Brussel / Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

Het succes van de Harry Potter-boeken bij kinderen én volwassenen is zo massaal dat er voor die miljoenen fans inmiddels reeds verschillende koosnaampjes bedacht werden, gaande van Potterphiles over Potterheads tot Potterites. Voor wie niet tot deze categorieën behoort, volgt hier een summiere samenvatting van het filmverhaal.

Weeskind Harry Potter is als baby terechtgekomen bij zijn wel zéér onvriendelijke oom Vernon en zijn even ongevoelige tante Petunia, waar hij in de bergruimte onder de trap moet slapen en de dagelijkse pesterijen van zijn onuitstaanbare neefje Dudley moet verdragen. Rond zijn elfde verjaardag krijgt hij via 'uilenpost' een uitnodiging om te gaan studeren aan de Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry. Alhoewel Harry al wel eerder had vastgesteld dat hij soms funny things kan teweegbrengen, zoals gesprekken voeren met een slang of zijn neefje in het water doen tuimelen, krijgt hij nu pas te horen waar hij echt vandaan komt. Hij is namelijk de zoon van twee machtige tovenaars, die indertijd door een bijzonder kwaadaardige collega om het leven werden gebracht. Om een of andere reden heeft baby Harry die moord overleefd en daar alleen maar een litteken (in de vorm van een kleine bliksem op zijn voorhoofd) aan overgehouden. De snoodaard in kwestie heet Voldemort, maar de hele tovenaarswereld is inmiddels zo bang van hem dat hij bij voorkeur aangeduid wordt als He-Who-Must-Not-Be-Named of ook nog als You-Know-Who. Zou Prince dáár zijn inspiratie vandaan hebben? Of gebeurde de beïnvloeding in omgekeerde richting?

Hoe dan ook, nu Harry elf jaar geworden is, wordt het tijd om zelf zijn opleiding tot tovenaar te gaan volgen aan de legendarische Hogwarts School. Daar staan hem uiteraard tal van magische en fantastische avonturen te wachten...

Afgaande op de reacties van Britse en Amerikaanse recensenten die het Harry Potter-boek wel gelezen hebben, mag geconcludeerd worden dat de filmadaptatie bijzonder nauwgezet en respectvol gebeurde. De woorden die in deze context het meest gebruikt worden, zijn dan ook 'faithfully' (trouw) en 'reverential' (eerbiedig).

Dat lag min of meer voor de hand, vermits schrijfster J.K. Rowling een dikke vinger in de pap heeft gehouden. Niet alleen eiste én kreeg ze inspraak in de keuze van regisseur en cast, ze gaf naar verluidt ook dwingende instructies in verband met bijvoorbeeld het kleurgebruik, de architectuur van de Hogwarts-lokatie en de vormgeving van de Quidditch-sport of zwerkbal, die vreemde mengeling van cricket, rugby en bezemvliegerij. Sommigen vinden die hands on-aanpak van de schrijfster, die zich daarmee als een soort co-regisseur manifesteert, uitstekend; anderen betreuren het gebrek aan interpretatie en visie van regisseur Chris Home Alone Columbus en vragen zich ontgoocheld af wat flamboyante filmtovenaars als Terry Gilliam of Jean-Pierre Jeunet met dit onderwerp zouden aangevangen hebben. Nog anderen ergeren zich aan het zogenaamde Christmassy-sfeertje dat Columbus aan de film gegeven heeft, wat toch wel in tegenspraak zou zijn met het 'subversief heidens universum' dat Rowling volgens hen in haar boeken gecreëerd heeft.

Voor een dreuzel die nog nooit een HP-boek gelezen heeft, ontrolt Harry Potter and the Philosopher's Stone (in de States vond men Philosopher blijkbaar een té moeilijk woord of niet commercieel genoeg, want daar werd het the Sorcerer's Stone) zich als een fantasierijke avonturenfilm voor kinderen, met net voldoende scary momenten om hun ouders een alibi te verschaffen om hun kroost naar de donkere filmzalen te vergezellen.

De film scoort wél voluit door zijn uitstekende en integraal Britse casting, zowel wat het centrale kindertrio als de vele volwassen nevenrollen betreft, en door de verbluffende production design van Stuart Craig, die al eerder oscars won voor zijn werk aan The English Patient, Gandhi en Dangerous Liaisons. Geholpen door de verbale verbeeldingskracht van J.K. Rowling brengt hij het magische universum van Howarts en andere lokaties tot leven: het ijzingwekkende, meer dan levensgrote schaakspel; de zichzelf soms herschikkende trappartijen; de 'levende' schilderijen; de sinistere Gringott's Bank met de 'slimme, maar onvriendelijke' Goblins als bankbedienden; de zeer sfeerrijke Diagon Alley waar Harry zijn schoolaankopen verricht, enz. Kortom: de illustraties hebben we al gezien, nu nog op zoek naar de emoties van het boek.

Harry Potter and the Philosopher's Stone, met Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Robbie Coltrane, Richard Harris, Maggie Smith, Alan Rickman, Ian Hart, John Hurt, Richard Griffiths, Fiona Shaw en John Cleese. Vanaf vandaag in de bioscoop.

'De film scoort wél voluit door zijn uitstekende en integraal Britse casting en door de verbluffende production design'

HHIII

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234