Dinsdag 15/10/2019

Verenigd Koninkrijk

Toblerone niet blij met Engelse dubbelganger en dreigt met juridische stappen

De originele Tobleronereep van Mondelez. Beeld RV

De nieuwe chocoladereep Twin Peaks van de Engelse discounter Poundland leidt tot grote onrust bij Mondelez, het bedrijf achter de Tobleronereep. Volgens Mondelez lijkt de Twin Peaks, een driehoekige reep met stukjes in de vorm van twee bergen, wel erg veel op de Toblerone.

In een persbericht laat Barry Williams, de directeur van Poundland, weten dat de introductie van Twin Peaks een reactie is op de aanpassing van de Tobleronereep in Engeland. Eind 2016 besloot Mondelez, in een poging kosten te besparen, bij twee soorten Toblerone-repen de ruimte tussen de stukjes te vergroten, waardoor je minder chocolade krijgt voor hetzelfde geld. De kostenbewuste klanten van Poundland, waar ook Toblerone wordt verkocht, hadden dat meteen door. 'Daarom hebben we een alternatief voor hen bedacht: een reep van het formaat dat ze willen, voor slechts 1 pond en met de ruimtes tussen de stukjes op de juiste plaats', aldus Williams in een persbericht.

Juridische stappen

De keuze van de vorm van de Twin Peaks heeft volgens het bedrijf niets te maken met Toblerone. 'Wij hebben ons laten inspireren door de dubbele berg op de top van Wrekin Hill in het graafschap Shropshire', aldus Poundland.

Maar Mondelez gelooft er niets van en dreigt met juridische stappen. In reactie daarop heeft Poundland besloten de introductie van de Twin Peaks, gepland voor half juli, even uit te stellen.

De 'dubbelganger' Twin Peaks. Beeld RV

Mondelez bezit meerdere Europese merkregistraties van de driehoekige vorm van de Tobleronereep.

Het is de vraag of het bedrijf het aandurft deze vormmerken nu in de strijd te werpen. Het vormmerk ligt de laatste jaren in Europa stevig onder vuur. Het Europese Hof van Justitie moet er niets van hebben en verwijst in het verleden geregistreerde vormen geregeld naar de prullenbak. Ook de chocoladebranche heeft daar last van. Zo voert Nestlé, een concurrent van Mondelez, al sinds 2002 een verbeten strijd om de vorm van de bekende KitKatreep als merk te beschermen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234