Zondag 11/04/2021

Interview

Titus De Voogdt: "Een pedofiel spelen? Goed idee!"

null Beeld Joris Casaer
Beeld Joris Casaer

Acht miljoen Britten zagen Titus De Voogdt aan het werk in de Britse succesreeks The Missing. Een mooier visitekaartje kan een acteur zich moeilijk wensen. En toch: "Ik zit echt niet te wachten op een telefoontje uit het buitenland."

Wanneer Titus De Voogdt het Gentse café binnenwandelt waar we hebben afgesproken doet dat weinig hoofden draaien. Mochten we elkaar in een Londense pub hebben ontmoet, dan was dat misschien anders geweest. De Voogdt was aan de overkant van het Kanaal te zien in een van de tv-hits van het voorbije najaar. The Missing, een reeks die doet denken aan het verhaal van Maddie McCann, wist acht weken lang miljoenen Britten te boeien, werd bedolven onder de lovende recensies en heeft ondertussen twee Golden Globe- en drie BAFTA-nominaties op zak.

"Natuurlijk is dat leuk", zegt De Voogdt, om daar-na al snel de lofzangen op de reeks te relativeren. "Recensies zijn maar zo belangrijk als je ze zelf maakt. Als ze goed zijn als nu bij The Missing is het leuk om op internet op zoek te gaan naar wat er zoal geschreven wordt. Vallen ze tegen, dan kun je ze nog altijd afdoen als de mening van één persoon." (lacht)

Ook de stilaan goed gevulde prijzenkast van The Missing is geen reden om te gaan zweven, zo blijkt. "Ik denk niet 'goed gedaan, Titus!' wanneer zo'n reeks twee Golden Globe-nominaties binnenhaalt. Ik ben maar een klein radertje in een heel grote machine."

De Voogdt neemt in The Missing de rol van Vincent Bourg voor zijn rekening. Een einzelgänger met een aantal zedenfeiten op zijn strafblad. Wanneer er in het stadje waar hij woont een kind verdwijnt, wordt hij tot verdachte nummer één gebombardeerd. Een rol die eerder toevallig zijn richting kwam uitwaaien.

"Na een theatervoorstelling die ik in het Frans speelde, kwam de Brusselse casting agent Patrick Hella me vragen of hij me in zijn bestand mocht opnemen. Sindsdien sta ik bij hem te boek als acteur die zowel in het Nederlands als in het Frans uit de voeten kan."

null Beeld © ALL3MEDIA INTERNATIONAL
Beeld © ALL3MEDIA INTERNATIONAL

Circus

En dat was precies waarnaar ze bij productiehuis Czar, dat aan The Missing meewerkte, op zoek waren. De reeks is een coproductie tussen de BBC en de VRT, die bovendien voor het grootste deel in Brussel werd gedraaid. En dus moesten ook een paar Belgen in beeld verschijnen.

"Qua leeftijd, achtergrond en type kwam ik in aanmerking om Vincent Bourg te spelen. Ik nam een scène op, stuurde die door en mocht op de koffie bij regisseur Tom Shankland. Ik hield aan dat gesprek een heel goed gevoel over, hij ook en ik had de rol te pakken. Zo simpel kan het soms zijn."

Dat de regisseur in hem blijkbaar het ideale type zag om een pedofiel te spelen, baarde De Voogdt geen zorgen. "In tegenstelling tot de bui-tenwereld heb ik daar nooit van wakker gelegen. In-tegendeel. Over het algemeen komen ze in de zoektocht naar een pedofiel bij een ander type terecht.

"Ik was blij dat ze voor The Missing niet aan typecasting deden. De rollen waarvan je op voorhand niet verwacht dat ze je ervoor zullen vragen, zoals een pedofiel, zijn meestal het interessantst. "Ik vond het meteen een goed idee. Er zijn weinig dingen die ik niet zou spelen. Het is ook mijn beroep. Zij vragen, ik speel."

null Beeld © ALL3MEDIA
Beeld © ALL3MEDIA

Collega's googelen

En dus kwam De Voogdt ruim een jaar geleden op een BBC-set te staan. Een cultuurschok of net niet? Het laatste, zo blijkt. "Een set is maar een set. Een cameraman, licht en een regisseur. Alleen is het organisatorisch allemaal wat groter. Terwijl je bij een Vlaamse productie voor de kleedkamers en de catering meestal in een zaaltje bij een of ander café belandt, is zo'n Engelse set een rondreizend circus met voor iedereen een eigen trailer. Niet dat dat veel voorstelt. De eerste dag is dat leuk, maar al snel blijkt dat je in zo'n trailer niet al te veel kunt doen. Ik ging er 's ochtends binnen om mijn jas aan de kapstok te hangen en 's avonds nog eens om diezelfde jas er weer af te halen. Dat was het zo'n beetje."

De hoofdrollen in The Missing zijn voor James Nesbitt, die eerder met Woody Allen werkte, en Frances O'Connor, die al op de set stond bij Steven Spielberg. Bijrollen zijn er voor Jason Flemyng, die een verleden heeft met David Fincher, en Ken Stott, die een van de hobbits speelde in The Hobbit-trilogie van Peter Jackson. Een indrukwekkend lijstje.

"Al heb ik ze toch ook eens moeten googelen toen ik het lijstje kreeg. Wanneer je dat doet, zie je al snel in welke categorie je zit."

Het palmares van zijn collega's zorgde bij De Voogdt niet voor extra stress. "Ik heb me daar eerlijk gezegd weinig vragen bij gesteld. Ik had ook het geluk dat mijn personage een eenzaat is. Mijn eerste scènes speelde ik alleen, of met een paar figuranten. Ik kwam niet meteen tegenover James of Frances te staan. Die grote namen zijn ook maar mensen zoals jij en ik. Eigenlijk is zo'n eerste dag op de set exact hetzelfde als eender welke eerste werkdag. Je hoopt gewoon dat je nieuwe collega's wat meevallen."

En dan was er nog de taal, natuurlijk. "Ik spreek in de reeks vooral Engels, omdat de rechercheurs die me ondervragen Engels spreken. Maar Vincent woont wel in Frankrijk. Ik speelde dus een Fransman die Engels spreekt. Ideaal eigenlijk. Mijn Engels hoefde niet perfect te zijn en mijn Frans ook niet. Vincents afkomst wordt in het midden gelaten. Op mijn vraag, trouwens. Dat geeft het personage wat meer kleur, vind ik. Een duister kantje ook. Zoals alle slechteriken in Hollywood-films met een Russisch accent spreken, hebben we in The Missing nu een pedofiel met een Vlaams accent."

De uitgebreide lofzang voor de reeks in de Britse pers straalt ook af op De Voogdt. In die mate zelfs dat er begin dit jaar opnieuw een rol in een Britse film in zijn schoot viel. Maar dat draaide op niets uit. "Er waren wat agendaproblemen en ook artistiek zat het niet juist. Ik was gewoon niet de juiste man voor de rol." Slaap laat de acteur daarvoor niet. "The Missing was een mooi cadeau. Het is het soort reeks dat elke acteur op zijn IMDB-pagina (online filmdatabase, PD) wil zien staan. Maar dat betekent niet dat ik nu enkel nog dat soort dingen wil doen. Ik werk veel. Ook in België. Ik doe dat al lang en nog altijd goed. Ik zit echt niet te wachten op een telefoontje uit het buitenland."

Nochtans duikt De Voogdts naam vaak op in het lijstje van Vlaamse acteurs die potten breken in het buitenland of op het punt staan om dat te doen. Maar die berichten over een Belgische hoogconjunctuur op televisie- en filmgebied vindt De Voogdt overdreven. "Het is typisch Belgisch om te denken dat we op de rand van de doorbraak staan omdat er toevallig drie landgenoten in het buitenland op het scherm komen. Wie de sector wat breder bekijkt, merkt dat er overal meer coproducties ontstaan. Deense acteurs duiken plots ook in Britse series op, Franse acteurs trekken dan weer naar Denemarken. En af en toe komt zo'n coproductie, zoals The Missing, in Brussel terecht, tenslotte nog steeds het centrum van Europa. Dan is het logisch dat je ook op zoek gaat naar de betere Belgische acteurs."

null Beeld © ALL3MEDIA
Beeld © ALL3MEDIA

Cumul

Dat je als acteur plots in het buitenland op het scherm komt hoeft volgens De Voogdt ook niet per se de voorbode van een grote internationale Hollywood-carrière te zijn. "Neem nu iemand als Filip Peeters, die al jaren met veel succes in Duitsland speelt. Moeten we nu plots allemaal roepen dat hij naar Hollywood moet? Jan Hammenecker, die in Welp de slechterik speelt, is bij ons behoorlijk onbekend. In Frankrijk is hij wel een grote naam. Wim Willaert doet het daar ook goed en Sam Louwyck speelt vaak in Italië. Moeten die nu allemaal naar Engeland of de VS? Laat die mensen gewoon hun eigen parcours rijden."

Voor De Voogdt zelf is het simpel. "Ik ben daar gewoon niet mee bezig. Natuurlijk hoop ik stilletjes dat er nog eens zo'n buitenlands project passeert, maar als dat niet het geval is, dan is dat maar zo. Ook Belgische projecten kunnen best avontuurlijk zijn. Ik ben net met Geoffrey Enthoven en Koen De Bouw Broer gaan draaien in Ierland, een film die later dit jaar in de cinema komt. En deze zomer trek ik naar Bulgarije met regisseur Peter Brosens. Dat is een stuk exotischer dan in Brussel een BBC-reeks draaien."

Ook het financiële aspect is niet meteen een reden om resoluut voor het buitenland te kiezen. "Een reeks als The Missing betaalt beter dan een gelijkaardige Vlaamse reeks. Maar ik heb ook al in films meegespeeld die even goed betaalden. Natuurlijk verdien je op zo'n draaidag in verhouding veel geld. Alleen heb je als acteur meestal niet zo heel veel draaidagen in je agenda staan. Niemand staat het hele jaar door op een filmset. Je hebt die goede maanden nodig om de slechte te compenseren."

Klagen doet De Voogdt niet. Door theater, film en televisie met elkaar te combineren, loopt zijn agenda aardig vol. Of zoals hij het zelf omschrijft: "De balans tussen hard kunnen werken, niet te hard hoeven werken en mijn huis af kunnen betalen, zit goed. Meer moet dat voor mij niet zijn." Kiezen tussen een van de drie disciplines doet hij voorlopig dan ook niet. "Ik hou net van die variatie. Omdat alles zijn houdbaarheidsdatum heeft. Ik hou enorm van film, maar ook dat steekt tegen op den duur. Op zo'n filmset staan is intensief. Na anderhalve maand ben je echt moe. Als je van de ene filmset naar de andere holt, dan word je gewoon kierewiet. Daarom ben ik blij dat ik daarnaast af en toe eens iets voor televisie kan doen, een toneelstuk mag maken of ook nu en dan zelf nog eens spelen."

Vuile streep

Projecten kiezen waar hij iets in ziet. Dat is voor De Voogdt de boodschap. "Soms zit daar een draak tussen, maar even vaak een pareltje. Dat houdt het boeiend. Net daarom speel ik zo graag in het theater. De financiële belangen zijn er minder groot, waardoor er meer ruimte is voor experiment. Mensen durven al eens een vuile streep te trekken. Soms pakt dat goed uit, soms ook niet. Maar een slecht stuk hoeft geen ramp te zijn. In de filmwereld is dat anders. Daar ben je maar zo goed als je laatste film. In het theater geldt die wet gelukkig niet."

Hoe het op televisie met die wet zit, is niet meteen duidelijk. Al hoeft De Voogdt zich met The Missing wat dat betreft alvast weinig zorgen te maken. Na het succes in Groot-Brittannië zal ook Vlaanderen ongetwijfeld overstag gaan.

De Voogdt: "Hoe meer mensen de reeks te zien krijgen hoe beter natuurlijk, maar dat is niet waar het voor mij allemaal om draait. Wat er in de reeks met Vincent Bourg gebeurt, zegt iets over onze samenleving. Dat vond ik het belangrijkste. Of je dan een eigen trailer krijgt, met bekende koppen op de set staat of op televisie een paar miljoen kijkers bereikt, dat is allemaal bijzaak. Is het een rol die de moeite is om te spelen? Dat is eigenlijk de enige vraag die er toe doet."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234