Vrijdag 13/12/2019

Vermoeidheid

Tips voor een onvermoeid 2019: “Dagdroom wat meer, ga in het bos wandelen met je partner, stop met jezelf dingen op te leggen”

Een van de tips van publicist Léonard Anthony: “Doe geregeld siësta’s, ook op het werk!”

We zitten voortdurend online, werken te hard en we verliezen onszelf in ons gezin. Het gevolg is dat we met zijn allen moe zijn. Hondsmoe. Publicist Léonard Anthony gaat in zijn boek Moe op zoek naar oplossingen. Begin met siësta’s, lees zijn antivermoeidheidtips, haal de Kamasutra uit het nachtkastje en maak van 2019 een jaar zonder wallen.

In uw boek spreekt u over gezonde en ongezonde vermoeidheid. Wat is het verschil?

Léonard Anthony: “Je kunt moe zijn omdat je bent gaan joggen, omdat je een interessant project op het werk hebt afgerond of omdat je net hebt gevreeën met je lief. Dat is vermoeidheid die na een kwartier of een paar uur rusten verdwijnt. Ongezonde vermoeidheid daarentegen dragen we mee tijdens onze alledaagse bezigheden: vermoeidheid bij het opstaan, dodelijke verveling op kantoor, oververmoeidheid omdat we 24 uur per dag online zijn, moedeloosheid door een overvloed aan sociale verplichtingen of door een moeizame zoektocht naar een soulmate... De lijst is eindeloos.”

En ondertussen smeekt ons lichaam om wat rust?

Anthony: “Klopt. Wanneer de mens in de oertijd werd aangevallen door een beer, begon hij te rennen. Maar zodra de aanval was afgewend, ging hij zitten om wat te rusten. Vandaag de dag blijven wij lopen.”

“Het is een statussymbool om moe te zijn. Het is gelukkig al wat gebeterd, maar je moet maar eens bladeren door een bedrijfsmagazine van tien jaar geleden: je ziet CEO’s en werknemers pochen met het feit dat ze amper slaap nodig hebben. Thomas Edison zei dat hij aan vier uur slaap genoeg had. Moe zijn wordt ook vandaag nog altijd beschouwd als een zwakte.”

We moeten gewoon wat meer rusten, denk je dan. Maar volgens u is dat niet zo simpel.

Anthony: “Inderdaad. Meestal herstel je wel van vermoeidheid na een paar keer goed slapen of een leuke vakantie. Maar het probleem is dat we onszelf steeds vaker op chronische wijze uitputten. Bedrijven oefenen steeds meer druk uit op hun medewerkers opdat ze sneller en creatiever zouden zijn. Het gebruik van angstremmers om werkstress aan te kunnen is heel gewoon geworden. En cocaïne is al lang niet meer voorbehouden voor creatieve geesten en de marketingwereld.”

U zegt ook dat we vermoeidheid nog te vaak als een vijand zien.

Anthony: “Vermoeidheid is in werkelijkheid een bondgenoot die je erop wijst dat het tijd is een pauze in te lassen, voor je onder je zorgen bezwijkt. Geen enkel zoogdier ontkomt aan vermoeidheid, maar in tegenstelling tot mensen pikken dieren dat signaal veel intuïtiever op.”

We moeten onszelf toelaten moe te zijn?

Anthony: “Een slaaptekort doen we onszelf aan. Komt het in ons op onze adem in te houden omdat de tijd die we met ademen kwijt zijn, nutteloos is? Of stoppen we met drinken omdat we daarna geen tijd op het toilet willen verspillen? Natuurlijk niet. Maar onze slaapbehoefte negeren we wel. Als je honger hebt, eet je. Als je moe bent, slaap je. Zo eenvoudig kan het zijn. Als je luistert naar je vermoeidheid, verandert je leven. We zijn het niet meer gewoon om niets te doen, terwijl je je batterijen het beste oplaadt door niets te doen en de stilte te verkennen.”

Dat klinkt eenvoudig, maar hoe moeten bijvoorbeeld jonge ouders luisteren naar hun vermoeidheid?

Anthony: (lacht) “Dát is een vorm van slaaptekort die moeilijk te vermijden is, tenzij je veel geld en een nanny hebt. Je moet altijd voor ogen houden dat die periode zal overgaan. Je kind zal een regelmatig slaappatroon ontwikkelen. Veel mensen worden wanhopig van dat slaaptekort en beginnen overdag al te piekeren over het feit dat ze weinig zullen slapen. Maar ook hier: je mag de vermoeidheid toelaten. Wees er niet bang voor. En doe zo veel mogelijk korte dutjes. Ik probeer siësta’s in mijn dag te proppen. Tien minuten mijn ogen sluiten op het werk, ideaal. Tip: neem een pen in de hand zodat die op de grond valt wanneer je te diep wegglijdt en je na tien minuten ook echt wakker wordt.” (lacht)

U schrijft dat ook familie en relaties ons uitputten. Hoe precies?

Anthony: “Als je in een relatie zit of een gezin hebt, moet je jezelf vaak ten dienste van de ander stellen. Denk aan dat stel met kinderen van daarnet: de planning is zwaar, je bent nooit klaar, de dagen zijn te kort om alles voor elkaar te krijgen. Uitgeputte ouders kunnen tegen hun kinderen gaan schreeuwen en hebben in alle drukte geen tijd om na te denken over hoe het gezin soepel kan functioneren. Door onze opgehoopte frustraties en irritaties met onze partner te delen, geven we de vermoeidheid aan elkaar door.”

Hoe kunnen we onszelf en onze partner daartegen beschermen?

Anthony: “Jonge ouders kunnen, wanneer ze voelen dat de spanning thuis stijgt en het todolijstje bovenmenselijke proporties aanneemt, elk gezinslid 30 minuten pauze gunnen. Een pauze waarin ze kunnen doen wat zij willen, om daarna opnieuw verder gaan met de orde van de dag. Oké, alle werk ligt na die 30 minuten nog altijd op je te wachten, maar je zal het wel op een rustigere manier aanpakken.”

“En voorts is het belangrijk om dingen voor jezelf te doen. Je mag jezelf en je eigen interesses niet uit het oog verliezen. Ontmoet jezelf en ga met een boek en wat muziek in je oren ronddwalen in een andere stad. Of doe de dingen die je als kind graag deed. Ik keek graag naar het licht dat tussen de bladeren van de bomen viel. En doe die dingen op je eigen ritme. Sta geen uur vroeger op om yoga te doen, maar doe het tussen de middag op je werk.”

Vermoeide koppels raadt u aan om samen de Kamasutra te lezen. Voor de experimentele standjes?

Anthony: “Telkens opnieuw die misvatting! (lacht) De Kamasutra wijdt maar één hoofdstuk aan atletische posities. Het boek is vooral tekstueel. Het leert hoe je aan bloemen ruikt, hoe je zingt, hoe je naar vogels luistert. Het brengt je vooral terug naar jezelf en je eigen verlangens. Dat is belangrijk, want zo word je opnieuw de persoon op wie je partner ooit verliefd is geworden.”

Wat met singles? Je zou dan denken dat je bestaan minder vermoeiend is als vrijgezel.

Anthony: “Ook alleen zijn is vermoeiend. De mens is daar niet voor gemaakt. We hebben het nodig om ideeën uit te wisselen en affectie te krijgen en te geven. Maar tijdens de jacht op de ander lopen we onszelf voorbij. We smukken ons profiel op met spectaculaire hobby’s en bewerken onze foto's met een filter die onze huid er gaaf doet uitzien. Als je de ander in persoon ontmoet, voel je de druk om aan dat ideaalbeeld te voldoen. Je steekt daarom beter zo weinig mogelijk moeite in je profiel, daten is zo al vermoeiend genoeg!”

Onze 30 minuten pauze zijn bijna om, onze todolijst lonkt. Heeft u nog tips voor een onvermoeid 2019?

Anthony: “Als je op kantoor eet, doe dat dan niet voor het scherm van je computer. Ga even wandelen of doe 5 minuten yoga. Staar elke 20 minuten naar een voorwerp dat op 6 meter van je computerscherm staat. En pas op met moderne technologie: je telefoon is geen verlengstuk van jezelf. Als je ‘s nachts niet kunt slapen, begin dan niet je gsm te checken. Je zal slecht nieuws lezen of een mail van je baas. Om nog maar te zwijgen over het blauwe licht dat je slaap verder verstoort. Stop met jezelf dingen op te leggen en dagdroom wat meer. Ga in het bos wandelen met je partner zonder elkaar per se aan te kijken. Wees lichamelijk in elkaars buurt. We leven langer, we hebben zoveel meer tijd dan 200 jaar geleden. Geniet dan ook van de tijd die je hebt.”

“O ja, en laat mirakelproducten zoals ginseng achterwege. Afhankelijk van de oorzaak van je vermoeidheid kunnen die je net nog moeër maken.”

© HUMO

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234