Dinsdag 21/01/2020

TIPS DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG

DONDERDAG

Wallace Vanborn

11.20u, Main Stage

Deze Gentse stonerrockers bruisen van de ambitie en terecht. Dit najaar laten ze The Orb We Absorb los op de wereld. Een lap gesmolten lava die ze met Chris Goss (Kyuss, Queens of the Stone Age) mochten opnemen in de befaamde Rancho de la Luna-studio's. De leider van Masters of Reality (die ook al de eerste Soulwax-plaat producete) is vol lof over deze jonge kornuiten. Geen beter moment om ze het festival donderdag te laten openen op de Main Stage. Er vroeg bij zijn is de boodschap in Kiewit.

Young Fathers

14u, Castello

Drie Schotse schoffies, met ook roots in Liberia en Nigeria, tekenden met DEAD voor een van de boeiendste platen van 2014. Het is hiphop, maar niet zoals we het kennen: de beats haperen en ratelen, de samples zijn haast niet thuis te brengen, de raps zijn opvallend bedaard en de samenzang heeft iets tribaals. Bovendien slagen ze erin om tegelijk intellectueel en opzwepend uit de hoek te komen. Kun je je er niets bij voorstellen? Denk TV On The Radio of Shabazz Palaces, en je komt - een béétje - in de buurt.

INVSN

14u, The Shelter

Deze Zweedse punkrockers (spreek uit als 'Invasion') kregen eerder dit jaar massaal veel positieve recensies op het Texaanse SXSW-festival. Reden temeer voor programmator Eppo Janssen om de groep ook naar Hasselt te halen. Dennis Lyxzén werd als frontman van Refused al een grote naam in de punk en hardcore, en bouwde verder aan de weg met The International Noise Conspiracy en The Lost Patrol Band. INVSN oogt minder rauw en luid roepend dan die voorgaanden. Het is een melodieuze en dansbare ode aan donkere postpunk van de late jaren tachtig.

Perfect Pussy

14.45u, Marquee

In de schaduw van Sonic Youth laat Perfect Pussy je tout feu tout flamme achter, met licht ontvlambare noisepunk. Smeulende gitaren worden wild opgepookt, terwijl zangeres Meredith Graves de microfoon zo diep mogelijk tegen haar strottenhoofd duwt. Als de groepsnaam u al niet de richting van dit New Yorkse combo uitduwt, dan wel gepaste nieuwsgierigheid: op de laatste lichting van SXSW ging hun naam vlotjes over ieders lippen.

Forest Swords

16.55u, Castello

Tinnitus: ellendig voor iedereen, maar misschien nog meer voor een muzikant. Toen het Matthew Barnes, alias Forest Swords, overkwam, overwoog hij nooit meer muziek te maken. Alles wat hij opnam, klonk bij elke beluistering anders. Gek genoeg hebben de desoriënterende soundscapes op Engravings (2013) hetzelfde effect op de luisteraar: bij elke draaibeurt brengen ze ons in uiteenlopende sferen. Nu eens in totale desolaatheid, dan weer in opperste euforie, vaak ergens tollend in het onbestemde midden.

Clean Bandit

17.40u, Dance Hall

Deze elektrogroep uit Cambridge vermengt deep house met klassiek. Een streep Mozart, een vleug Dvorak, een dance-beat: wat zeven jaar geleden begon als humoristische knipoog is uitgegroeid tot een fenomeen. Hun debuut New Eyes is sinds juni uit, waarna het viertal niet alleen de Britse pers inpalmde maar met 'Rather Be (featuring Jess Glynne)' ook een eerste Amerikaanse hit te pakken heeft. Clean Bandit staat in Hasselt mogelijk op de rand van de grote doorbraak.

Deafheaven

17.50u, Club

Aanmeren in Deafheaven doe je op eigen risico. Hoewel zonnende meisjes het onderwerp van hun noise-uitbarstingen zijn, zetten deze twee snotneuzen koers richting vagevuur. Hun zwartgelakte nagels planten ze diep in potige postrock à la Mogwai, terwijl ze trommelvliezen verbrijzelen met black metal en epische composities. Maar net zo goed drijven ze al eens af naar de shoegazersrock van My Bloody Valentine. Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met ballen zijn.

Jungle

18.25u, Castello

Londens duo dat een gemeenschappelijke liefde voor Pet Sounds en What's Going On omzet in nostalgische funk, die aanlengt met een paar maten elektronica, en tegelijk toch erg hier en nu klinkt. Pure partymuziek die zelfs de meest introverte dromer aan het dansen moet krijgen. Sexy, hip, en zo gehypet dat de tent straks wellicht te klein zal zijn. Niettemin: misschien wel dé revelatie van Pukkelpop.

Janelle Monáe

18.35u, Main Stage

Ze werd ontdekt door Outkast, kreeg lof van Prince en Barack Obama - om maar twee van Janelle Monáes beroemdste fandroids te noemen - en staat sindsdien te boek als het spannendste wat de zwarte muziek te bieden heeft. Niet alleen op plaat maar ook live: reken op een exuberant spektakel dat zowel retro als futuristisch oogt, dat Monáes fascinatie voor androïden tot het uiterste voert en dat bol staat van funk, soul en r&b waar Prince zelf een hand in lijkt te hebben.

Amatorski

20.10u, Castello

Weinig bands weten in zo'n korte tijd zo'n unieke sound te boetseren als Amatorski. From Clay to Figures (2014) vertoont nog wel raakpunten met de sfeerpop van Beach House en de metallieke triphop van Portishead, maar staat toch vooral op zichzelf. Puntgave songs die aaneenhangen van de paradoxen: schijnbaar rustig, maar onderhuids kriebelend van onrust. Ogenschijnlijk kil, maar heet onder het oppervlak.

Diablo Blvd

20.55u, Wablief?!

De Antwerpse metalband Diablo Blvd het 'hobbyclubje van Alex Agnew' noemen doet dit vijftal onrecht aan. Zeker sinds Follow the Deadlights, hun uitstekende derde plaat. Eerder dit jaar hield Diablo Blvd al zijn eigen festival in het Antwerpse Trix, hier doen ze opnieuw hun livereputatie alle eer aan. Denk aan ronkende loden gitaren, knisperende drums en theatrale zang. Waarschuwing: wie naar deze energieke groep komt kijken, wordt door frontman Alex Agnew verplicht om mee de mosh pit in te gaan, te crowdsurfen of een ontbloot lichaamsdeel te tonen.

Ostyn

22.25u, Wablief?!

Terwijl Absynthe Minded na elf jaar en vijf platen even aan een verdiende rustpauze toe is (wees gerust: er komt geen split), zoekt frontman Bert Ostyn andere horizonten en vooral nieuwe klanken op. Weg violen en melancholie: verwacht veel beats, synths en uptempo songs. Hoe Ostyn solo zal uitpakken wordt voor iedereen in Hasselt een verrassing. Zijn plaat komt pas dit najaar uit, maar debuutsingle 'Mary' klinkt alvast erg aanlokkelijk. Een zomerse ontdekkingstocht dus, donderdag in die donkere Wablief?!-tent.

Slowdive

23.50u, Club

Eén retrotripje moet je jezelf zelfs op een ontdekkingsfestival als Pukkelpop durven veroorloven. Slowdive stond een kwarteeuw geleden in het epicentrum van de Britse shoegazers, een stroming die, net als de band zelf, geen lang leven beschoren bleek. Sinds kort treedt het vijftal weer op, en de reacties die vanuit het buitenland komen aangewaaid zijn op het euforische af. De lawine van gelaagde gitaren die de band begin jaren 1990 over het publiek uitstortte, klinkt vandaag weer even fris als vitaal. Zalig als een koele douche na een snikhete zomerdag.

Oscar and the Wolf

01u, Marquee

Weerloosheid en wellust zijn de hoekstenen waarmee Oscar and the Wolf vandaag zijn klank- kastelen verstevigt. De zang van Max Colombie wemelt van hartenzeer en onvervuld verlangen, maar in zijn nieuwste muzikale outfit zoekt hij heil in de koortsige opwinding en sinistere sensualiteit van de dansvloer. Geen betere manier om een hitsige donderdagnacht in te gaan.

VRIJDAG

Nick Mulvey

12.35u, Marquee

Portico Quartet kruiste klassieke muziek met invloeden uit alle hoeken van de wereld, maar de band bleef een geheim dat alleen discreet van de ene fijnproever aan de andere werd doorgegeven. Oprichter Nick Mulvey is nu solo, maar ook als singer-songwriter blijft deze in Cuba opgegroeide Brit eclectische muziek maken. De jongens van Elbow namen hem als special guest mee op hun jongste tournee, en hadden daar geen spijt van. Beluister het onlangs verschenen First Mind en begrijp waarom.

Arches

13u, Boiler Room

Arches is de naam voor het nieuwe project van Seba (Moonlight Matters) en Jochen (Sound of Stereo). Na een paar losse samenwerkingen in het verleden bundelen beide producers vandaag hun krachten als Arches. Ze werden inmiddels al getekend door de Britse tak van Columbia Records, dus de verwachtingen zijn erg hoog én strak gespannen. De tweede festivaldag begint zo meteen bijzonder ambitieus.

Nick Waterhouse

13.55u, Marquee

Een hoornen bril heeft hij nog nét niet, maar veel verbeelding is er niet nodig om Buddy Holly in de verschijning van Nick Waterhouse te herkennen. De jonge Amerikaan met rauwe stem en strakke gitaarriedels heeft met 'Holly' een fraaie tweede plaat uit, en neemt zijn publiek steevast op sleeptouw, terug naar de spannende beginjaren van de rock & swing. In Trix werd Waterhouse vorig jaar vakkundig omringd door een vierkoppige band met bariton- en tenorsax en twee achtergrondzangeressen. Hopelijk zijn die er in Hasselt opnieuw bij.

Kadavar

14.35u, The Shelter

Black Sabbath zijn ook uw muzikale helden? Dan zit u goed bij Kadavar. Deze psychedelische rockers uit Berlijn leven voor ronkende riffs, logge bas en donderende drums. Hun tweede plaat Abra Kadavar staat vol uitstekende doom-songs, die evenveel in de jaren zeventig ontstaan lijken als hun lange baarden. Het Zweedse Graveyard bewees eerder al op Pukkelpop dat er niets mis is met retro-rock. Dit Duitse trio denkt er net zo over.

Sharon Van Etten

15.15u, Club

Oh, Sharon! Op haar jongste plaat zingt deze New Yorkse beschermelinge van The National een gestrande relatie van zich af, en dat doet ze met kwetsbare songs die weemoedig naar de maan huilen. Haar muziek is emotioneel en geladen, subtiel en complex. Country en toch rock. Gekwetst, maar toch strijdvaardig. Rustige nummers waar onder het oppervlak een helse storm woedt. Het soort meisje dat we spontaan onze schouder zouden aanbieden. Of de helft van onze fles wijn. Als ze maar getroost wordt.

Other Lives

15.15u, Marquee

Wie tijdens de vorige tour van Other Lives de ogen sloot, waande zich zo in de Amerikaanse Midwest. Meer bepaald in de jaren 1930, toen de regio werd geteisterd door stofstormen die enorme mensenmassa's uit hun huizen joegen. Op de prachtplaat Tamer Animals (2011) leefde frontman Jesse Tabish zich in die vluchtelingenlevens in, terwijl zijn donkere folk net zo dreigend overkwam als de woeste landschappen waarin deze drama's zich voltrokken. Benieuwd waar de nieuwe plaat en tour ons naartoe voeren.

First Aid Kid

16.45u, Club

Zweedse zussen die klinken alsof ze in de Amerikaanse woestijn zijn geboren uit een passionele affaire tussen Emmylou Harris en Gram Parsons. First Aid Kid wordt wel eens de vrouwelijke evenknie van Fleet Foxes genoemd, en inderdaad: de muziek voelt even desolaat aan, en de stemmen van Johanna en Klara Söderberg klinken voorwaar alsof ze uit dezelfde keel komen gerold.

Omar Souleyman

17.05u, Castello

Omar Souleyman is de sjeik van de Syrische bruiloftsmuziek ('dabke' genaamd). In zijn verscheurde thuisland is hij (excuses voor het woordgebruik) al langer tot nationale held gebombardeerd. Met zijn unieke stemgeluid palmt Souleyman elk publiek in, op een zwellende golf van halsbrekende elektronische ritmes, synthesizer- en elektrische sazklanken. Wie even weg wil uit de Vlaamse klei om in hogere oriëntaalse sferen te vertoeven, is aan het juiste adres. Een doktersbezoekje bij Omar Souleyman brengt je gegarandeerd aan het dansen (en zweten).

Blaudzun

19.50u, Marquee

Op de vierde plaat van Blaudzun slaan mensen op de vlucht, en dat doen ze al dan niet voor zichzelf. Eenzaamheid eist haar tol in zijn songs, en de leugen regeert. De kans dat de Nederlandse band een polonaise afdwingt in uw bovenkamer lijkt ons dan ook gering. Maar Blaudzun zorgt met zijn wonderlijke stem ongetwijfeld wél voor een warme gloed in uw ogen en een pleister op uw ziel.

Kurt Vile & The Violators

19.55u, Club

Goed, zijn livereputatie is wisselvallig, zoals we onlangs ondervonden tijdens een soloconcert in de Vooruit. Maar op zijn albums Smoke Ring for My Halo en Wakin on a Pretty Daze staan zoveel warmbloedige, licht psychedelische rockparels dat we Kurt Vile graag een nieuwe kans gunnen. Bovendien brengt hij naar Kiewit zijn Violators mee. Hoe meer volk op het podium, hoe meer kans dat Vile eindelijk die 'Goldtone' vindt waar hij al zolang naar op zoek is.

Thurston Moore Band

21.40u, Club

De punker, de dichter, de folkie of de noisegitarist? Geen idee welke Thurston Moore de bovenhand zal nemen op Pukkelpop, want sinds hij en Kim Gordon uiteen zijn, en Sonic Youth wellicht gesplit is, viert de man zijn creatieve teugels zozeer dat het enige voorspelbare zijn onvoorspelbaarheid is. Wel weten wie hem in Hasselt rugdekking zal geven. Naast Steve Shelley van Sonic Youth op drums en de Britse oudgediende James Sedwards op gitaar valt vooral de naam van My Bloody Valentine-bassiste Deb Googe op. Weten we meteen ook dat het luid wordt .

James Holden Live

21.45u, Castello

James Holden wordt al eens de wonderboy van de dance genoemd. Zo werd de Brit bekend na nachtenlange marathonsessies als dj, en als remixer van Britney Spears of Madonna. Overmorgen speelt hij dan weer een liveshow met een drummer, saxofonist en het instrument dat zowat zijn handelsmerk is geworden: de modulaire synthesizer. Verwacht verbijsterende improvisaties, noise en aanzwellende hoogtepunten.

Röyksopp & Robyn

23.05u, Marquee

Wat gebeurt er als twee Scandinavische exportgiganten een fusie aangaan op de dansvloer? De muzikale eenwording van Zweedse Robyn met de Noren van Röyksopp leverde de uitstekende plaat Do It Again op, die balanceert tussen het uitgaansleven, stoeipartijtjes in een slaapkamer en hoognoordelijke weemoed. Bereid u dus voor op een hedonistische uitputtingsslag tijdens Chokri's tuinfeest.

Rustie

23.15u, Castello

In de dance staan er hoge schuttingen tussen EDM - Tomorrowlandmuziek - en alternatieve elektronica. De Schot Russell Whyte, alias Rustie, schopt die vrolijk omver en pist er en passant nog eens over. Zijn debuut Glass Swords (2011) klonk tegelijk schaamteloos commercieel én erg experimenteel. En ook: plezant en dansbaar. De twee vooruitgeschoven tracks van nieuwe cd Green Language schieten heen en weer tussen dolgedraaide dubstep, vertraagde hiphop, bombastische elektro en old school videospelletjes. Onmisbaar voor wie wil weten hoe het voelt om het balletje in de flipperkast te zijn.

The War on Drugs

23.45u, Club

Met Lost in the Dream heeft The War In Drugs onbetwist één van de platen van 2014 gemaakt: een vrijwel foutloze verzameling van op muziek gezette koortsdromen, die je een beeld geven van hoe donker het eraan toegaat in het hoofd van Adam Granduciel. Americana, maar dan met synthesizers, elektrische piano en vervormde gitaren. Fleetwood Mac meets My Morning Jacket meets Bruce Springsteen. Geef toe: what's not to like?

ZATERDAG

Big Ups

12.30u, Marquee

Joe Galarraga is bóós, en dat zullen we geweten hebben. Op Eighteen Hours of Static, de debuutplaat van zijn punkband Big Ups, windt de man zich onder meer op over de vluchtigheid van het moderne leven, de door technologie beheerste maatschappij en de westerse wegwerpcultuur. Nog indrukwekkender dan die gemeende woede is de muziek, die herinnert aan het vuilste en wildste van de Amerikaanse gitaarrock van de laatste twintig jaar: Fugazi, Shellac en The Jesus Lizard. Nood aan een oprechte oplawaai? Haal zaterdagmiddag je gram bij Big Ups.

BRNS

12.30u, Club

De groepsnaam van dit Brusselse kwartet spreek je uit als Brains, maar de muziek mikt niettemin voluit op de onderbuik. Chaotisch en catchy, maar tegelijk toch kunstzinnig en tegendraads. Bovendien: live gegarandeerd een intense ervaring. Het beste dat onze hoofdstad is overkomen sinds de komst van de Eurostar.

Glass Animals

15.05u, Marquee

Oxford stond tot onlangs synoniem voor Inspector Morse, Radiohead en Foals, maar als superproducer Paul Epworth (zie ook: Adele en Florence + The Machine) zijn zin krijgt komt daar straks ook Glass Animals bij, een gezelschap dat op zijn uitstekende eerste cd het midden houdt tussen Alt-J, Wild Beasts en, jawel, Radiohead.

Bill Callahan

15.25u, Club

Als wandelende treurwilg gaat Bill Callahan van Smog al jaren gebukt onder droefenis, eenzaamheid en kwijnende liefde. Maar van knakken wil deze Texaan nog steeds niet weten. Zijn tabaksbruine bariton plant de wortels dan ook diep in Callahans doorleefde en vaak hoogst persoonlijke ontboezemingen. Omwille van die stem noemde The Guardian hem al de Leonard Cohen van de postpunk. Wie zijn americana liefst roestig, troosteloos en filmisch savoureert, zit hier dus goed.

James Vincent McMorrow

16.25u, Marquee

Deze Ier werd afgewezen door elke platenfirma die zijn nummers hoorde, en betaalde de opnamen voor zijn debuut ten slotte uit eigen zak. Maar goed ook, want zijn folknummers ademden zo'n intieme kampvuur-vibe uit, dat ze stapje per stapje opklommen naar de eerste plaats van de Ierse iTunes-chart. Intussen gaat ook de rest van de wereld overstag, en terecht: de optredens van deze mistroostige songwriter zijn zo intens dat je er onmogelijk onverschillig bij kunt blijven.

FKA twigs

17.05u, Castello

Tahliah Barnett heeft een verleden als achtergronddanseres in de videoclips van Cheryl Cole, Kylie Minogue, en Jessie J. Maar een radertje in zo'n grote popmachine worden, zinde haar niet. Met minder hoeft de Britse vandaag ook geen genoegen te nemen. Nog voor haar debuut in de winkel belandde, werd al geflirt met omschrijvingen als 'de toekomst van de muziek'. Wat legt ze daarvoor in de schaal? Broeierige r&b, frivole elektronica, etherische pop en gitzwarte triphop.

Fink

17.50u, Marquee

Voormalige dj op het gereputeerde Ninja Tune-label die de draaitafels aan de kant schoof om écht muziek te gaan maken, en nu ook met een heuse band de baan op gaat. De tot singer-songwriter omgeschoolde Fin Greenall grossiert in zachte luisterpop met dubby ritmes, ingehouden gitaarspel, én klaterende melodieën. Meteen ook het geschikte moment om uit te vissen of de nummers uit Hard Believer - de knappe nieuwe plaat - live een even overtuigende indruk nalaten.

Brody Dalle

18.40u, Club

Zeg niet zomaar 'mevrouw Josh Homme' tegen Brody Dalle. De Australische zangeres had al een stevige reputatie als frontvrouw en gitariste bij punkrockers The Distillers en Spinnerette. Nu staat ze onder eigen naam op de planken en heeft ze met Diploid Love een stevig solodebuut uit, waarop zowel Shirley Manson (Garbage), Nick Valensi (The Strokes) als Emily Koka (Warpaint) kwamen meespelen. Die zijn er in Hasselt niet bij, maar echtgenoot Josh Homme (die nadien met QOTSA het hoofdpodium onveilig maakt) mogelijk wél.

Red Fang

20.05u, The Shelter

U vindt het jammer dat Queens of the Stone Age al lang geen échte stonerrock meer maken? Zak zaterdag dan zeker naar The Shelter af, want Red Fang is wel degelijk 'the real deal'. Van ego's is bij dit viertal geen sprake. Grote kans dat deze groep uit het onooglijke Portland, Oregon na zijn optreden gewoon mee tussen het publiek een biertje staat te drinken. Op het podium doen ze vooral de gitaren ronken en vonken. Hun derde plaat Whales and Leeches is misschien minder appetijtelijk dan de vorige twee, maar dat mag u niet ontmoedigen.

St. Vincent

20.25u, Club

Op foto's staart Annie Clark je aan met grote reeënogen en oogt ze breekbaar als een porseleinen pop. Ook haar muziek, die ze als St. Vincent maakt, klinkt behaaglijk en toegankelijk - op het eerste gehoor. Want ze kan het niet nalaten haar melodieuze pop te doorsnijden met stroomstoten van haar gitaar of dwarse elektronica. En tegenover elke verleidelijke tekst ("Marry me, John / I'll be so good to you") staat er wel een akelige zin als "Best finest surgeon come cut me open". Een concert voor wie om kan met gemengde gevoelens.

Darkside

20.45u, Marquee

Een prachtige mislukking. Zo noemt Nicolas Jaar zijn nieuwste project Darkside. Hoe fraai zo'n fiasco kan klinken, merk je zaterdag op Pukkelpop. Dan verkent de Chileense New Yorker magistrale klanklandschappen, als een moderne Magellaan van de muziek. Daarbij zet hij tegelijk alle regels van de elektronica, ambient en popmuziek op losse schroeven. May the force be with Darkside.

Lees vanaf morgen alle concert- verslagen op www.demorgen.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234