Donderdag 26/11/2020

Tippelen voor moeder

Sober-realistisch beeld van jonge vrouw die verbeten strijd voert voor zichzelf en haar moeder doet vaak denken aan 'Rosetta'

Drama l Mon trésor HHH

Luc Joris

'Uw moeder is een hoer." Voor de zeventienjarige Or uit Mon Trésor is het geen belediging, maar de bittere waarheid. Na Promised Land van Amos Gitaï vorige week loopt er vanaf vandaag een tweede opmerkelijke Israëlische film in de bioscoop over de seksuele uitbuiting van de vrouw als slachtoffer van prostitutie. Volgens het Israëlische dagblad Haaretz wijzen die twee films op een kritischer houding in de Israëlische maatschappij ten opzichte van dat onderwerp. Dat de weg nog lang is, maakt het bittere, aangrijpende Mon trésor echter ook duidelijk.

De film, gebaseerd op ware gebeurtenissen, spitst zich toe op een zowel woelige als intieme relatie tussen een moeder en een dochter die samen in een appartement in Tel Aviv wonen. Ruthie (Ronit Elkabetz) is een uitgebluste vrouw in een ziek en afgetakeld lichaam. Haar jarenlange bestaan als prostituee heeft duidelijk zijn tol geëist. Toch is de prostitutie haar enige houvast. Ondanks haar tanende gezondheid wil en kan ze vooral niet kappen met tippelen. Zoals een junkie die wanhopig op zoek is naar heroïne, zo moet ook zij de straat op, overdreven geschminkt en in minirok, ziekelijk verslaafd aan goedkoop contact, terwijl ze meer en meer in de marginaliteit wegzakt.

Haar zeventienjarige dochter Or (een al even sterke Dana Ivgy) probeert die destructieve spiraal te doorbreken. Ze wil dat haar moeder opnieuw een normaal leven leidt en met een bewonderenswaardige energie ontfermt zij zich over het lot van haar moeder. Voor ze naar school gaat, dweilt ze in ruil voor wat kleingeld de straten af op zoek naar lege flessen en blikken. 's Avonds sluit ze haar moeder in het kleine appartement op om te gaan bijklussen als bordenwasser in het restaurant van de buren. Or zal echter ook het slachtoffer van de situatie worden. Beetje bij beetje verliest ze haar gevoel van eigenwaarde en net als haar moeder glijdt ze in de prostitutie af.

Het sober-realistische Mon trésor doet je vanwege de verbeten strijd van een jonge vrouw voor een beter leven voor haarzelf en haar moeder denken aan een film als Rosetta. De jonge cineaste Keren Yedaya, met een lange achtergrond als activiste tegen prostitutie, haalt trouwens de broers Dardenne aan als inspiratiebron. In tegenstelling tot de Waalse broers opteert ze echter voor een statische camera en mijdt ze elke close-up. Wat niet wil zeggen dat Yedaya, die zich voor haar beeldregie ook door de foto's van William Klein liet inspireren, een afstandelijke film gemaakt heeft. Wel zorgt dat formele maniërisme voor een zekere documentaire neutraliteit.

Die objectiviteit vind je ook in haar aanpak van het onderwerp, want hoe pijnlijk en hard haar film ook is, ze laat zich nooit verleiden tot een simplistische, feministische kijk op seksuele onderwerping. Dat Mon trésor niet onopgemerkt gebleven is, bewijzen enkele belangrijke prijzen. De film won vorig jaar in Cannes zowel de Caméra d'Or voor beste debuut als de prijs van de Semaine de la critique, de oudste nevensectie van het festival, waarin in het recente verleden films als Depuis qu'Otar est parti, Respiro en Amores perros bekroond werden.

REGIE Keren Yedaya VERTOLKING Ronit Elkabetz, Dana Ivgy, Meshar Cohen, Katia Zimbris, Shmuel Edelman, Zahi Hanan LAND Israël / Frankrijk speelDUUR 100 minuten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234