Maandag 13/07/2020

Vier vragen aanElke Boudry

‘TikTok is niet meer zo onschuldig als het was’

Elke Boudry van MediaNest: ‘De helft van de filmpjes op TikTok zijn leuke filmpjes, de andere helft zijn beelden van de protesten in de VS: de rellen, winkelruiten die sneuvelen, de beelden van George Floyd zelf. Allemaal zeer expliciete beelden.’Beeld rv

Ouders, opgepast: de kans is bijzonder groot dat uw kinderen op sociale media al ongevraagd zeer expliciete beelden gezien hebben. Zelfs op het vrolijke TikTok, waarschuwt Elke Boudry (39) van MediaNest, de website voor ouders over mediaopvoeding.

Waarmee komen kinderen precies in aanraking?

“Ik heb het bij mijn eigen kinderen, twee prille tieners en eentje van negen jaar, gemerkt de afgelopen twee weken. Plots vroegen ze me wat er aan de hand is in de VS. Bleek dat ze dingen gezien hadden op Instagram en op TikTok. Aan de zwarte profielfoto’s en de gebalde vuistjes op Instagram was inderdaad geen ontkomen aan, maar ze werden dus ook geconfronteerd met nog veel explicieter materiaal. 

“Ik ben het gaan checken en op TikTok is het momenteel ongeveer 50/50. De helft zijn de leuke filmpjes die we kennen, de andere helft zijn beelden van de protesten in de VS: de rellen, winkelruiten die sneuvelen, de beelden van George Floyd zelf uiteraard ook. Allemaal zeer expliciete beelden. Daarom willen we ouders waarschuwen: wéét dat dit circuleert. Als je kind op sociale media zit, kan je ervan uitgaan dat het die beelden al gezien heeft.”

Is het de eerste keer dat dergelijke informatie via TikTok verspreid wordt?

“Het is de eerste keer dat het op deze schaal is. Dat er andere informatie doorsijpelt dan enkel jolige videootjes, is al langer aan de gang. Er verschenen in het verleden bijvoorbeeld ook al posts van het Vlaams Belang. Maar dat was dan één fragmentje en je was er weer voorbij. Het is de eerste keer dat het zo onontkoombaar is.”

Wat raadt u ouders aan? 

“Je kind volledig afschermen is moeilijk. Vroeger kwam nieuws enkel de huiskamer binnen via de tv of de krant. Dat was makkelijk om uit te zetten of weg te leggen. Nu zou je daarvoor al de smartphone moeten afnemen, wat wel de meest extreme oplossing is.

“Eerst en bovenal raden we aan om met je kind te praten. Pols naar wat het gezien heeft. Vraag wat ze daarvan vonden, wat het met hen deed en biedt hen de context die die ontzettend korte fragmentjes op TikTok niet bieden. Met kleine kinderen kan je samen naar Karrewiet kijken. Iets oudere kinderen kan je sociale media accounts aanraden waar goede duiding gegeven wordt over nieuwsfeiten, zoals Wat Wat en Tagmag. Je kan sowieso ook de ‘family pairing’-optie inschakelen op de TikTok-app, waarmee je aangeeft dat het gebruikt wordt door een kind. Dat zal al een beetje informatie filteren, maar weet ook dat niet alles zo tegengehouden wordt.”

Is het niet opmerkelijk dat dergelijke informatie op een platform op TikTok wordt gedeeld, aangezien de doelgroep van het medium erg jong is?

“Een derde van de leerlingen uit de eerste graad lager onderwijs zit op TikTok. Tegen het vijfde en zesde leerjaar is dat meer dan de helft. Maar zo verwonderlijk is het niet, we hebben dat ook gezien bij Instagram en Facebook. Dat begint leuk, maar met het succes van het platform komen er ook andere geïnteresseerden en met hen andere content.

“We zagen die evolutie al toen de oorspronkelijke app musical.ly TikTok werd: het trok langzaamaan meer volwassenen en het wordt zo ook meer en meer een propagandakanaal, zowel voor politieke partijen als voor commerciële bedrijven. Dat gaat niet meer veranderen. TikTok is echt niet meer zo onschuldig is als het was.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234