Zaterdag 31/07/2021

NieuwsSociale media

TikTok in Europees vizier voor reclame gericht op minderjarigen

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

De Europese Commissie en het netwerk van nationale consumentenautoriteiten (CPC) zijn een formele dialoog gestart met TikTok. De videoapp, die vooral mikt op kinderen en jongeren, ligt onder vuur van de Europese consumentenorganisatie BEUC voor zijn agressieve marketingtechnieken.

De Europese consumentenorganisatie trok eerder dit jaar aan de alarmbel na klachten van verschillende nationale consumentenorganisaties, waaronder Test Aankoop. Volgens de BEUC heeft TikTok de Europese consumentenrechten geschonden, onder meer door agressieve marketingtechnieken gericht op kinderen en door gebruik te maken van verborgen reclame. Daarnaast neemt de organisatie ook de gebruiksvoorwaarden van de videoapp op de korrel: die zouden misleidend en verwarrend kunnen zijn voor consumenten.

Naar aanleiding van die klachten hebben de Europese Commissie en het netwerk van nationale consumentenautoriteiten CPC een formele dialoog gestart met de Chinese app om zijn commercieel beleid te evalueren. TikTok krijgt een maand de tijd om op de uitnodiging van de Commissie en het CPC in te gaan.

“Het is verboden om op kinderen en minderjarigen te richten met verborgen reclameboodschappen, zoals banners in video’s”, zegt bevoegd Eurocommissaris Didier Reynders. “De dialoog die we vandaag lanceren, zou TikTok moeten helpen om de Europese regels rond consumentenbescherming te respecteren”, aldus de Belg.

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) volgt het dossier van nabij op en de dialoog met TikTok “geniet haar volle steun”, laat ze weten. “Regels zijn er voor iedereen. Zeker wanneer het gaat over jonge consumenten en zeer jonge kinderen, is respect voor regels inzake reclame extra belangrijk”, zegt ze. Voor België is de Economische Inspectie lid van het netwerk van nationale consumentenautoriteiten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234