Maandag 05/12/2022

Tijdschrift onthult trucs die prijsstijgingen camoufleren

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
PE Author

Verandering van de verpakking, aangepaste recepten, minder inhoud: fabrikanten van voedingswaren, die hun winstmarges willen behouden, gebruiken verschillende trucs om de prijsstijgingen te camoufleren. Dat brengt een Frans consumentenblad aan het licht. Je moet "als consument verdomd verstandig zijn" om deze praktijken en deze "verborgen inflatie" op te merken, benadrukt het tijdschrift '60 millions de consommateurs' dat overmorgen verschijnt.

Gewicht

Het tijdschrift, dat ook merken noemt, legt de procedures uit die het vaakst worden gebruikt om de prijs te stimuleren, "zonder dat dat de klanten in het oog springt". Een van de meest gebruikte trucs is de vermindering van de hoeveelheid van het product. Het tijdschrift vermeld de Prince-koeken van LU die nu 300 gram wegen tegenover 330 voor de zomer. Ook Jockey van Danone heeft de hoeveelheden geminderd: 850 gram platte kaas tegenover een kilo of in de kleine potjes 90 gram tegenover 100 gram voordien. Ook de chocoladerepen van Mars wegen nu minder, aldus het maandblad, maar dat was al bekend.

Nieuwe verpakking

Een andere strategie bestaat erin de verpakking te veranderen, een procedure die "de weg vrijmaakt voor prijsstijgingen", benadrukt het maandblad. De kauwgum die bij Aldi verkocht wordt onder het merk Feel Free, zijn zo gestegen van 13,75 euro naar 20,73 euro in de nieuwe verpakking.

Nieuw recept

De derde methode, "waarschijnlijk de meest verderfelijke", is de verandering van het recept. Hierbij worden de dure ingrediënten vervangen door minder dure of wordt de samenstelling veranderd om de kosten te verlagen.

"Gereserveerd"

"Over het algemeen is er enkel prijsstijging wanneer het recept veranderd wordt, dus wanneer er een toegevoegde waarde is aan het product", verklaarde Jean-René Buisson, voorzitter van de Franse associatie van de voedselindustrie Ania, die zegt "gereserveerd te zijn over de kwaliteit van de enquêtes" van het blad. (belga/bf)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234