Donderdag 22/04/2021

Tijdloze klasse

‘I love kittens and little babies… Your money is só safe with me.’ Sardonische spot blijft duidelijk een van de bindmiddelen van Richard Thompson. Die sarcastische sneer naar financiële bobo’s en Wall Street-gespuis levert de Britse folkrocklegende niet alleen een onweerstaanbare openingszin op, maar ook de aanzet tot een voortreffelijke liveplaat.

Een jaar na zijn schitterende retrospectieve Walking on a Wire treedt de voormalige frontman van Fairport Convention alweer naar het voorplan met dertien gloednieuwe pareltjes, die vanaf het podium - de beste plaats om Thompson te beleven - om je aandacht strijden.

In dertien grofgeborstelde songs tackelt de Britse snarendrijver onderwerpen als moreel verval, seriemoordenaars en de hele celebritycultuur. Maar evengoed draagt hij het hart op de tong in songs over vervagende herinneringen of het onafgebroken proces van veroudering en aftakeling.

De eerste geruststelling is dat Thompson zijn gitaarspel nog steeds zes minuten lang kan laten meanderen als een idyllisch riviertje (‘Brother Slips Away’) of laten kolken als een stroomversnelling (‘Crimescene’, ‘If Love Whispers Your Name’), zonder je een luttel ogenblik met een misselijk mal de mer op te zadelen.

Het muziekblad Rolling Stone lauwerde hem dan ook ooit tot een van de twintig beste gitaristen aller tijden. Wie daar nog aan zou twijfelen, krijgt nu dertien keer lik op stuk - of zesentwintig keer, als je kiest voor de luxe-uitgave waarop alle songs in een akoestische versie verschijnen.

Thompson had zich voor deze synthese van drie concerten in San Francisco’s Great American Music Hall gemakkelijk kunnen ploegen door zijn omvangrijke oeuvre - dat intussen zo’n veertig platen telt - maar deze rist nieuwe songs verbluft net zo goed door haar tijdloze klasse.

De murder ballad van ‘Sidney Wells’ zit bijvoorbeeld verpakt in een onbezorgde cadans en een briljante saxofoonpartij, het verduisterde begin van ‘Crimescene’ ontspoort midweg in een op drift geraakte gitaartornado en ‘Here Comes Geordie’ kan zonder meer tellen als eerzame ode aan Schotse traditionals, met een weemoedige fluitmelodie als leidraad. Op deze droomzolder lijkt de ziel van Richard Thompson allesbehalve stof te vergaren.

Dat de bas in ‘Big Sun Falling in River’ demarreert als ‘Billie Jean’, is een leuk extraatje, maar het blijven toch vooral de vertelstijl en solo’s van Thompson die je tot de laatste noot van deze concertregistratie bij de strot vasthouden.

De begeleidingsgroep van de gitaaracrobaat toont zich daarbij al even spectaculair, hoewel ze zich altijd bescheiden opstelt.

Op het eind van de rit betrapten we onszelf er dan ook op met gebalde vuisten te roepen naar de muziekinstallatie: “Bis! Bis!” De op stapel staande re-issue van Shoot out the Lights met ex-vrouw Linda zorgt binnenkort ongetwijfeld voor een trefzekere toegift. (Proper Records)

Richard Thompson

Dream Attic

DOWNLOAD EERST:

‘Burning Man’, ‘Sidney Wells’, ‘Crimescene’

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234