Zondag 08/12/2019

'Tijdgebrek en een ontplofte versterker'

het tijdloze recept van tom barman

God is overal, maar in De tijdloze honderd nog het meest. Sinds een tiental jaar wordt de Heilige Lijst immers gedomineerd door het Antwerpse dEUS, dat - als we de StuBru-luisteraars mogen geloven - in totaal liefst acht onsterfelijke songs op zijn palmares heeft staan. Vorig jaar haalden zes daarvan de finale. Goed voor een absoluut record, want zelfs The Beatles, The Rolling Stones en David Bowie deden tijdens hun hoogdagen maar half zo goed. Tom Barman: "Sinds een paar jaar bellen de presentatoren me tijdens de uitzending voor een reactie, en telkens heb ik zoiets van: verdiénen we dat eigenlijk wel? Het is een beetje surrealistisch, hé: al die klassiekers die buiten de uiteindelijke lijst vallen, en wij die er dan met zo veel nummers instaan. Maar je hoort ons niet klagen. Integendeel: het is en blijft een bijzonder fijne vorm van erkenning."

'Suds & Soda' haalt het sinds jaar en dag van 'Roses', 'Hotellounge', 'Nothing Really Ends', 'Instant Street' en 'Little Arithmetics'. Is het ook jullie beste song?

Barman: "Zo wil ik niet redeneren. Aan elk nummer zijn zoveel herinneringen verbonden, dat het echt onmogelijk is om ze te rangschikken. 'Suds & Soda' was natuurlijk ons doorbraaknummer, maar eigenlijk sta ik nog het meest te kijken van 'Nothing Really Ends'. Oorspronkelijk was dat niet meer dan een overschotje: een nummer dat ik nog liggen had, en dat we ter elfder ure nog als single wilden opnemen voor onze dvd. Uit tijdgebrek gaf ik een demootje aan de andere groepsleden, die er elk apart iets mee deden. Craig (Ward) heb ik toevallig de gitaarpartijen horen inspelen, maar ik had geen enkel idee wat Klaas (Janzoons, de violist) en Jules (De Borgher, de drummer) ermee zouden aanvangen. (lacht)"

Lees verder op pagina 26

'Mia' van Gorki kwam ook al op zo'n bizarre manier tot stand. Volgens de legende werd het snel, snel tussen twee studio-opnamen geschreven, en tikte de drummer op zijn bil omdat één van zijn vellen het niet meer deed.

"Dat maakt bepaalde songs nog mooier, vind ik, die onwaarschijnlijke verhalen die erachter zitten. Ik herinner me bijvoorbeeld hoe de versterker van Rudy (Trouvé) ontplofte terwijl hij 'Hotellounge' aan het inspelen was. Op zich misschien niets wereldschokkends, maar tegelijkertijd maakt zo'n herinnering een nummer natuurlijk wel speciaal."

Conclusie: wie in een song voor de eeuwigheid wil schrijven, werkt zichzelf in tijdnood, saboteert het drumstel en dynamiteert de versterker.

"Neen, dat is het juist. Tijdloosheid kun je niet afdwingen, daar kun je hooguit naar streven. Voor mij is de vraag altijd: blijft de song me rocken als ik hem in de studio veertig keer na elkaar gehoord heb tijdens het mixen. Is het antwoord ja, dan weet ik dat het voor mezelf goed zit. Maar of het dan een tijdloos nummer is, daar moeten anderen over oordelen."

Als dat het criterium is, hoe ziet jouw persoonlijke topdrie voor De tijdloze honderd er dan uit?

(zonder nadenken) "'Ashes To Ashes' van David Bowie, 'Superstitious' van Stevie Wonder en 'I Heard It Through The Grapevine' van Marvin Gaye. Hoe hard je ook je best doet: die nummers krijg je eenvoudigweg niet kapotgespeeld." (WVD)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234