Zaterdag 21/05/2022

'Tijd voor jong talent'

Muriel Van Nieuwenhove & Roger Elsten lanceren 'shit hot brands' op Antwerpse Fashion Week

Een eigen Fashion Week. Alle grote Europese steden hebben er een, maar modestad Antwerpen lukte het niet. Dit jaar moet het lukken. Een groots gebeuren wordt het, met luxemerken, maar ook met shit hot brands. 'We merkten dat sommige merken niet pasten in de luxueuze sfeer van de AFairbeurs', aldus initiatiefnemers Muriel Van Nieuwenhove en Roger Elsten. 'De iets ruwere merken, de urban chic, waren niet op hun plaats. Op de expo Station - die letterlijk doorgaat in een leegstaande spoorweghangar - kunnen die casual labels terecht.'

Door Kim De Craene / Foto Bob Van Mol

AFair, de modevakbeurs voor new luxury brands, vindt al voor de derde keer plaats. Maar zo'n vakbeurs is niet voldoende, vonden de organisatoren Dragonfly Dream, om Antwerpen echt wakker te schudden. "De stad is een beetje ingeslapen als modestad", klinkt het. Daarom wordt dit jaar het concept fors uitgebreid. Opvallendst is de expo Station, die doorgaat in het befaamde spoorwegenplacement op Antwerpen-Dam. Een perfecte plaats om uit te pakken met shit hot brands. Initiatiefneemster Muriel Van Nieuwenhove: "We merkten vorig seizoen dat sommige merken niet pasten in de luxueuze sfeer van AFair. De iets ruwere merken, de urban chic, waren er niet op hun plaats. Op de expo Station kunnen de meer casual labels als Diesel en G-Star terecht. Het moet een expo worden van shit hot brands, die naast de nieuwste collecties van de modemerken ook de laatste trends op het vlak van muziek, design, media en kunst aanbieden. Met ons boetiekconcept kunnen deze merken niet veel beginnen, dus mogen ze hun eigen decor bepalen. De stands kunnen gecostumised worden door jonge artiesten. Dat kan een graffitiartiest zijn, een fotograaf, zelfs een meubelmaker is welkom. Zij kunnen de wanden van de stands gebruiken om te doen waar ze zin in hebben. Ze kunnen erop los pimpen. De merken waar we veel van verwachten, zijn de sneakermerken Converse en Munich en het denimmerk True Religion. Hopelijk komen ze met iets speciaals naar Station." De expo is enkel voor vakmensen, maar de laatste dag is iedereen welkom en worden de kunstwerken en delen van het decor geveild.

In de kantoren aan de Dam in Antwerpen heerst een ongelofelijke drukte. Er wordt vergaderd over budgetten, gsm's rinkelen voortdurend. Een jaar geleden begon het allemaal met de AFairbeurs. "Het was allemaal een beetje surrealistisch. We hadden meteen een honderdtal inschrijvingen, alle beste winkels van België en Nederland waren present. We hadden nooit durven dromen dat er vanaf de eerste keer zoveel belang stelling zou zijn." De boetiekhouders informeren door zoveel mogelijk goede merken samen te brengen, dat is de bedoeling van AFair. Zelfs merken die in België nog niet bekend zijn, zodat die boetiekhouders nieuwe ontdekkingen kunnen doen. Muriel Van Nieuwenhove: "Er zijn in het verleden verschillende pogingen geweest om iets op poten te zetten, maar die leidden telkens tot niets. Op een gegeven moment hebben we beslist dan maar zelf iets te organiseren." Van Nieuwenhove, die zelf een boetiek heeft in Antwerpen en enkele buitenlandse merken vertegenwoordigt, en echtgenoot Hugo Denizli sloegen de handen in elkaar met Roger Elsten en Matthys Vos van het agentschap Blue Fashion. Van in het begin stond vast dat 'hun' beurs anders moest zijn dan doorsnee. Het mocht wat luxueuzer en intiemer zijn dan de beurzen die ze de afgelopen jaren platgelopen hebben. "Op de Londense Fashion Week ziet het er allemaal nogal armoedig uit. Het gebeuren speelt zich af in tenten, er is weinig plaats... Echt gezellig gaat het er niet toe. Wij hebben een bijzonder concept uitgedacht. Alle stands worden ingericht als luxueuze boetiekjes, overal hangen grote kroonluchters, er is een champagnebar en een sushirestaurant." AFair is ook selectief in wie een plaatsje krijgt. Alleen toplabels mogen meedoen.

Ook nieuw zijn de modeshows. Tussen de Waagnatie, waar de AFairbeurs zal doorgaan, en de Schelde wordt een gigantische tent opgezet waar enkele catwalkshows zullen plaatsvinden. Twee Belgische ontwerpers, Tim Van Steenbergen en Karen Fiszlewicz, en twee Nederlandse designers, Daryl van Wouw en Jan Taminiau, komen hun collectie voorstellen. Ook Chris Janssens, Chine en Stills zullen een show geven. "We hopen dat er langzaamaan meer ontwerpers voor een voorstelling in Antwerpen zullen kiezen", zegt Roger Elsten. "Tim Van Steenbergen heeft ons zijn volledige medewerking verleend, we hopen op het sneeuwbaleffect. Maar we zijn realistisch, geen enkele modeweek is met 50 shows begonnen. Zoiets moet groeien. Heel wat ontwerpers vinden de Fashion Week een superidee, maar hun planning liet een samenwerking deze keer niet toe. Hopelijk lukt het volgende keer wel."

De nieuwe generatie ontwerpers is blij dat er iets gebeurt in Antwerpen. "Deze stad heeft veel te lang geteerd op enkele bekende namen, nu moet het jonge talent een plaats krijgen", zegt Van Nieuwenhove. AFair wil het meest toonaangevende modegebeuren in de Benelux worden. "De Scandinavische landen hebben het slim bekeken, die hebben hun krachten gebundeld. Dat moeten de Beneluxlanden ook doen. Antwerpen kan en moet als een trademark gebruikt worden. De stad is internationaal bekend voor mode, is het centrum van de Benelux en heeft meer troeven dan een stad als Amsterdam om een modeweek te houden." Antwerpen weer op de modekaart krijgen, was de bedoeling, en dat is volgens Van Nieuwenhove en Elsten op een jaar al redelijk goed gelukt. "De beurs doet internationaal de ronde. We ontvangen kopers van over de hele wereld, en ook internationale merken die zelfs nog geen agent hebben in België komen erop af." Vorig seizoen kwamen er 4.500 bezoekers naar de beurs, nu worden er 10.000 verwacht. Ook het aantal stands is gestegen. "Het eerste seizoen hadden we er 100, dit seizoen zijn er 160 standhouders op AFair, voor Station zullen dat er 120 zijn. De eerste keer zijn de merken gewoon eens komen kijken, de tweede keer hebben ze zich ingeschreven. Bijna alle merken die er de eerste keer bij waren, zullen er nu ook staan. Dat zegt toch iets over de kwaliteit van de beurs." n

INFO

* De grote opening van A Fashion Week vindt plaats op donderdag 25 januari. Patrick Janssens zal de eerste Antwerpse modeweek officieel inhuldigen. Het openingsfeest is enkel voor genodigden. Het publiek kan meegenieten van het modefeest tijdens een nocturne: het MoMu en tal van boetieks in de buurt van het ModeMuseum blijven open tot 20 uur.

* AFair en Station vinden plaats op zondag 28 en maandag 29 januari, maar zijn uitsluitend te bezoeken door modevaklui.

* De veiling van de kunstwerken gebeurt op dinsdag 30 januari en is open voor publiek vanaf 16 uur. Bieden kan tot 19 uur.

* Meer info op www.afair.be en www.stationantwerp.be.

Antwerpen heeft meer troeven

dan een stad als Amsterdam om

een modeweek te houden

* * * * * * Onze selectie van shit hot brands * * * * * *

De All Starschoen staat al seizoenenlang op de must-havelijst. Het eerste paar dateert van 1917. De bedoeling was de basketbal-schoenenmarkt te veroveren en bij uitbreiding de rest van de wereld. Dat lukte vier jaar later, toen basketbalvedette Chuck Taylor de schoenen aantrok en zijn handtekening op het All Starlogo zette. De schoen werd een instant succes. Sindsdien komt hij elk seizoen in verschillende kleuren en stijlen op de markt. Succesnummers van vorige seizoenen worden niet vergeten. Zij krijgen een update of blijven gewoon hetzelfde. Niet alles wat oud is, is immers voorbij, vinden ze bij Converse. Authentiek en nostalgisch maar toch überfashionable en vooruitstrevend, is de mix die de ontwerpers proberen na te streven. Er is ook een ready-to-wearcollectie, getekend door ontwerper John Varvatos.

Nog een klassieker die het goed blijft doen. De 1460-boot, bedacht door de Duitse dokter Klaus Maertens en voor het eerst gefabriceerd op 1 april 1960 in Engeland, is duurzaam, simpel en ruw. De schoen met de bouncing soles werd in de loop der jaren geadopteerd door verschillende subculturen. Mods, skins, punks, grungers en goths: voor hen stond en staan de 'docs' symbool voor onafhankelijkheid, individualisme en zelfexpressie. De klassiekers zullen altijd blijven bestaan, maar toch proberen ze bij Dr. Martens elk seizoen de heersende modetrends te volgen. Bewijs hiervan zijn de funky versies van de 1460-boot in tijger- en zebraprint.

De collectie van het Deense Designers Remix telt elk seizoen meer fans. Het modehuis wordt geleid door het echtpaar Charlotte en Niels Eskildsen. Charlotte Eskildsen neemt het creatieve luik op zich, terwijl Niels Eskildsen het commerciële en financiële aspect voor zijn rekening neemt. Designers Remix Collection straalt vrouwelijkheid uit en is doordrongen van het Deense design, zonder daarom voorspelbaar te worden. De zomercollectie 2007 is geïnspireerd op de filmklassieker 9 1/2 Weeks, een verhaal dat een gedurfde mix is van passie, onschuld en verlangen.

Dit merk is in 2000 opgericht door Peter Koral van Koral Industries. Het begin van For All Mankind betekende het startschot van de premium-denimmarkt in de Verenigde Staten. Grote troeven van de jeanscollectie zijn de perfecte pasvorm, de kwalitatieve materialen en mooie afwerkingen. Ondertussen staat het merk voor meer dan uitsluitend denim. Voor vrouwen biedt het merk hemden, rokken en jasjes, vervaardigd in materialen als corduroy, fluweel en satijn. Ook voor mannen is er een volledige lijn.

In minder dan 10 jaar heeft Baby Phat een plaatsje veroverd in de modewereld als het eerste vrouwelijke hiphopmerk. De look is ghetto glam, de collectie is zelfbewust, sexy en weelderig. Net als ontwerpster en ex-topmodel Kimora Lee Simmons zelf. Wat begon met een collectie baby-T-shirts ter promotie van manliefs modeshow - echtgenoot Russell Simons heeft een succesvolle mannencollectie Phat Farm - is uitgegroeid tot een volwaardige collectie met cocktailjurken, handtassen, schoenen, lingerie en een parfum. Het succes van het merk is grotendeels te danken aan de spectaculaire modeshows, waar zoveel rocksterren aanwezig zijn dat het wel een MTV-event lijkt.

Dit premium-denimmerk werd opgericht in 2002 en staat bekend voor zijn oog voor detail: de modieuze zomen, het kleurrijke borduurwerk en de innovatieve met de hand geschuurde vintage wassingen. Designers Jeffrey en Kym Lubell, man en vrouw, hebben zíjn liefde voor klassieke rock en háár liefde voor hiphop en r&b gecombineerd in een trendsettende collectie die bestaat uit jeans in alle mogelijke cuts en wassingen, ribfluwelen broeken, rokjes, hemden, jassen en T-shirts. Volgend seizoen volgen schoenen en accessoires. Deze zomer brengen ze hun versie van de skinny jeans uit, in zwart, wit en alle mogelijke pastelkleuren.

De Initiatiefnemers (15)

In deze reeks laten we mensen aan het woord die het initiatief niet schuwen, en daardoor ons leven leuker maken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234