Maandag 18/01/2021

Tienjarig 'P-Magazine' keert terug naar zijn roots

Bij zijn tiende verjaardag wil mannenweekblad P-Magazine terug naar waar het begonnen is: een algemeen weekblad met straffe journalistiek én met vrouwelijk schoon om de lezer binnen te lokken. 'We zijn geen Knack light', zegt hoofdredacteur Günther van Hassel. 'Maar we hebben ook meer te bieden dan alleen halfnaakte madammen.'

Door Ronald Meeus

Tussen de fotoshoots in lingerie en badpak en de studentes van de week door staat er ook wel eens goeie journalistiek in P-Magazine. Het blad zit, meer dan gevestigde zakenbladen, bovenop het dossier-Lernout & Hauspie en onlangs scoorde het nog een primeur met de vermoedelijke fraude van de Belgische ambassadeur in Parijs.

Alleen: weinig mensen weten het. "We hebben een imagoprobleem", zegt hoofdredacteur Günther van Hassel. "Iedereen denkt dat we vooral teren op vrouwelijk schoon. Terwijl we - het cliché waardig - ook elke week sterke artikels leveren."

Nu volgende dinsdag het jubileumnummer in de winkel ligt, moet stilaan duidelijk worden dat het blad meer aandacht wil schenken aan zijn 'serieuzere' werk. "Humor zal altijd een belangrijk element blijven in P-Magazine", zegt Van Hassel. "We willen ook een goeie mix behouden tussen vrouwelijk schoon en andere dingen waar mannen van houden, en ons journalistieke werk. Dat mag niet overhellen naar de andere kant: mooie vrouwen worden ook gebruikt in de reclamewereld en doen producten verkopen. Dat moet bij ons ook de verhouding blijven. We zijn geen mannenblad pur sang: we zijn een algemeen weekblad dat eigenlijk beter thuishoort in het rijtje Humo, Dag Allemaal en Story. Alleen zijn we gericht op mannen en hebben we ook meer aandacht voor de dingen die hen interesseren. Zoals sport, auto's en, jazeker, vrouwen."

Volgens Van Hassel wordt er inhoudelijk stilaan teruggegrepen naar de oude formule van P-Magazine, waarmee het blad in 1997 het levenslicht zag. Het was eigenlijk een initiatief van de redactie van het toenmalige weekblad De Nieuwe Panorama, dat door de toenmalige uitgever Mediaxis (ondertussen Sanoma Magazines) werd gewipt. Alain Grootaers, redactiechef van Panorama, startte het nieuwe blad op en werd hoofdredacteur. Ziehier ook, uiteraard, de historische verklaring van de 'P' in P-Magazine.

In 2000 en 2001 kwam de grote boom van het blad. Uitgeverij De Vrije Pers, het bedrijf dat inderhaast werd opgericht om P-Magazine snel na de dood van Panorama weer in de winkels te krijgen, werd overgenomen door de mediamaatschappij Think-Media, die grootse plannen had in de printwereld. Er kwam een tweede magazine, het maandblad Ché, dat een klassiek mannenblad werd, en er volgden ook het vrouwenblad Lola en Rolling Stone-kloon Teek (die laatste titel bestond al, maar werd overgenomen van eigenaar The Publishing Company). Die laatste twee werden relatief snel weer afgevoerd.

Snel volgde een crisis: Think-Media kwam onder de aandacht van het gerecht voor financieel gesjoemel, gedelegeerd bestuurder Maurice De Velder verdween een tijdlang achter de tralies en de moedergroep ging ei zo na failliet.

Maar Think-Media bleef overeind en het blad sleepte zich zonder noemenswaardige kleerscheuren uit die periode: ondertussen zit P-Magazine op een oplage van 80.000 exemplaren. Een cijfer dat sinds 2002, na de sterke groei in de jaren daarvoor, zo goed als hetzelfde is gebleven. "Maar de verkoop stijgt rustig", zegt Van Hassel. "Liever een trage maar duurzame groei."

Om nog maar eens te illustreren waar P-Magazine vandaan komt en opnieuw naartoe gaat: vijf jaar geleden helde de balans in het blad ook veel sterker over naar halfnaakte vrouwen. "We zijn daar zelfs op de grens gebotst", zegt Van Hassel. "Er werd één keer volledig naakt gegaan. Verder dan dat kun je niet. Terwijl het niet eens altijd halfnaakt hoeft te zijn: een vrouw met kleren aan kan ook sexy zijn."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234