Zaterdag 06/03/2021

Tieners zoeken vrienden, maar vinden vaak seks

Tinder voor tieners: dat is de bijnaam van de nieuwe app Yellow, waarop jongeren kunnen swipen om vrienden te vinden. Naast vele ouders maakt ook de overheid zich zorgen over mogelijk misbruik. Waarom komt iedereen ook op brave ontmoetingsapps seks zoeken?

"Yellow omschrijft zich als een tool om vrienden te ontmoeten, maar is veel meer dan dat: het is een Tinder voor tieners waarop onze kinderen in contact komen met vreemdelingen", zo luidt de boodschap waarmee een lokaal politiebureau in de Verenigde Staten zijn burgers afgelopen week waarschuwde. Ook bij ons vroeg Child Focus ouders eerder dit jaar alert te zijn voor de nieuwe 'datingapp' met al 8 miljoen gebruikers, onder wie ook heel wat Vlaamse jongeren.

Dat de app risico's inhoudt, lijdt geen twijfel. Anders dan Tinder richt Yellow zich specifiek op tieners vanaf 13 jaar, maar ook jongere kinderen kunnen zonder probleem een foutieve geboortedatum ingeven. Daarnaast maakt Child Focus zich zorgen dat ook pedofielen hun weg naar de app kunnen vinden, al kwamen er voorlopig geen meldingen binnen.

"Voor jongvolwassenen is een fake profiel herkennen niet moeilijk, maar hier gaat het om een veel naïevere doelgroep", stelt Tinder-expert Elisabeth Timmermans van de KU Leuven. "Het voordeel is wel dat je zelf kunt selecteren wie jou mag contacteren, in tegenstelling tot de vroegere chatrooms. Ook de koppeling aan Facebook maakt dat echte dick picsuitblijven."

Toch blijft het opvallend hoe de schijnbaar onschuldige app meteen een seksuele invulling kreeg, of in elk geval dat imago verwierf. Daarin is Yellow niet het enige voorbeeld: ook Bumble, Ohello, Badoo, Tinder Social en Skout richtten zich aanvankelijk op online vrienden, maar belandden al snel in het datinghokje. Is het zo raar te denken dat mensen gewoon op zoek zijn naar digitale peers?

"Net zoals Tinder heel snel als een pure seksapp werd beschouwd, krijgen ook de vriendschapapps direct dat label", beaamt Timmermans. "Nochtans ben ik vrij zeker dat er nood is aan puur platonische apps: zo bleek dat 55 procent van de Tinder-gebruikers het platform net gebruikt om vrienden te maken, en maar 22 procent op zoek is naar seks."

Zeker bij jongeren is de behoefte aan online ontmoetingen groot, ziet trendwatcher Ellen Anthoni. "Ik weet niet hoe het in België zit, maar in de VS zien we dat fenomeen enorm fel groeien: 57 procent van de 13- tot 17-jarigen zoekt er vrienden online. Dat is een heel normale evolutie: tieners zijn constant op zoek naar hun 'crew', denk maar aan de zoekertjes die vroeger in Joepie verschenen. Doordat dat nu ook via emoji's, gifs en foto's kan, voelen ze zich daar comfortabeler bij."

Er lijkt dus sprake te zijn van een zekere generatiekloof: waar jongeren het normaal vinden online op verkenning te gaan, is dat voor ouders al snel problematisch.

"Voor de meeste jongeren bieden die apps net mooie kansen om te experimenteren. Niet alleen met relaties, maar ook met hun looks en identiteit", nuanceert Joris Van Ouytsel, die onderzoek deed naar de invloed van digitale media op relatiebeleving aan de universiteit van Antwerpen. "Vaak bedoelen ze het ook niet zo seksueel als ze het presenteren."

Ingebouwde flirtradar

Toch zijn er ook enkele apps die erin slaagden alle vormen van seksuele inmenging te vermijden. Zo richt Hey VINA! zich enkel tot vrouwen, die er al swipend op zoek kunnen naar nieuwe vriendinnen. Anders dan bij Tinder of Yellow is er ook ruimte voor een uitgebreide beschrijving, waardoor de puur visuele screening vermeden wordt. Ook Patook trekt radicaal de vriendschapskaart dankzij een ingebouwde flirtradar die versierders detecteert en meteen van het platform bant.

Timmermans: "We bekijken die apps altijd van de negatieve kant, maar het kan net een mooie manier zijn om diversificatie in vriendschappen te creëren. Net zoals we Tinder stilaan geaccepteerd hebben, zal dat met de vriendschapapps binnen enkele jaren ook wel het geval zijn."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234