Woensdag 07/12/2022

Tiener overleeft als enige vliegtuigcrash

De Franse transportautoriteiten (DGAC) hebben in 2007 tal van mankementen ontdekt aan de gecrashte Airbus: ‘Sindsdien is het toestel niet meer naar Frankrijk teruggekeerd.’

Na vlucht AF 447 van Air France, die neerstortte op 31 mei, is er nu vlucht IY 626 van Yemenia Airways, en opnieuw gaat het om een Airbus. Maar in tegenstelling tot de crash in de Atlantische Oceaan is er dit keer wel een overlevende. Met de dodelijke ramp van de Franse Airbus in het achterhoofd was de kans op nabestaanden nagenoeg onbestaande. Zodra de brokstukken van het toestel werden teruggevonden en ook lijken werden aangetroffen voor de kustlijn ging niemand uit van enige overlevenden. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Volgens de Franse nieuwswebsite Rue89 werd een meisje van 14 jaar die in Parijs aan boord ging van de Airbus, door de hulpdiensten levend uit zee gevist. Ze is uitgeput, maar voor de rest zo goed als ongedeerd. “Dit is werkelijk een wonder”, zei de Comorese regeringswoordvoerder Abdourahim Said Bacar aan het Duitse persagentschap DPA. De tiener, die nu in het lokale ziekenhuis wordt onderzocht, had zich urenlang wanhopig vastgeklampt aan een wrakstuk. Volgens onbevestigde berichten droeg het meisje bovendien een reddingsvest. Ze werd uit het water gevist door een boot, die voor de hoofdstad Moroni in de Indische Oceaan naar overlevenden zocht. Even werd gezegd dat ook de piloot van het vliegtuig de crash overleefd zou hebben, maar dat bericht werd tegengesproken door de Comorese regering. Tot nog toe werd een van de vijf uit de lucht opgemerkte lijken uit het water geborgen, meldt de Jemenitische luchtvaartmaatschappij Yemenia.“Als er al overlevenden zijn bij zware vliegtuigcrashes, dan zijn het meestal kinderen en tieners”, vertelt Pierre Ghyoot van de pilotenvereniging BeCa. “Het blijft natuurlijk wel uitzonderlijk dat het meisje de klap heeft overleefd. De grotere overlevingskans van jongeren heeft met pure fysica te maken, met de zogenaamde inertie (traagheid). Hoe lager het gewicht van de persoon, hoe kleiner de impact, dus hoe groter de kans op overleven. Mogelijk was die persoon ook niet goed vastgemaakt, is ze door de vliegcabines gevlogen en miraculeus terechtgekomen.”Volgens informatie uit Parijs vertrok maandag een Airbus 330 van Yemenia Air met 142 passagiers, onder wie drie kinderen, en elf bemanningsleden uit de Franse hoofdstad naar Sanaa in Jemen. Na een tussenlanding daar ging iedereen van boord en stapten de passagiers die de Comoren als bestemming hadden over op de Airbus 310. Het toestel uit Parijs maakte onderweg ook nog een tussenlanding in Marseille, waar extra bemanningsleden en mogelijk ook passagiers werden opgepikt. Aan boord bevonden zich 66 Fransen en veel in Frankrijk wonende Comorezen die op vakantie naar hun geboorteland gingen. Op vlucht IY 626 zaten ook Canadezen, Ethiopiërs, Indonesiërs, Marrokanen, Palestijnen, Filipijnen en Jemenieten. Volgens Buitenlandse Zaken waren waarschijnlijk geen Belgen aan boord.

Felle wind

De Airbus raakte gisterenmorgen in moeilijkheden zowat 20 kilometer ten noorden van de eilandengroep aan de Afrikaanse oostkust. Het toestel had van de verkeerstoren van de Comorese hoofdstad Moroni reeds toelating gekregen om te landen, maar bij het binnendraaien naar de landingsbaan van de Prince Said Ibrahim International Airport in Moroni liep het fout. Volgens de directeur van de luchthaven verloor het toestel vijf minuten voor de crash contact met de verkeerstoren. De Airbus A-310 stortte om 04.50 uur Belgische tijd neer in de Indische Oceaan. De oorzaak van de crash is nog niet bekend, vermoedelijk raakte de Airbus in de problemen door het slechte weer. Op het moment van de crash is er een windsnelheid over land van 61 kilometer per uur opgemeten. Een ooggetuige zag het vliegtuig brandend in zee storten.De sinds 1985 gebouwde Airbus A310 is op technologisch vlak zogezegd een oervader van de veel modernere A330. Airbus reageerde onmiddellijk na het bekend worden van het zware ongeval en stuurde een onderzoeksteam naar de eilanden. Het neergestorte vliegtuig vertoonde volgens de Franse regering tal van gebreken. Een controle van de Franse burgerlijke luchtvaartautoriteit in 2007 had verschillende zwakke plekken blootgelegd, zodat het toestel sindsdien niet meer naar Frankrijk mocht vliegen. De Jemenitische regering benadrukt dat het toestel in mei nog grondig was gecontroleerd onder supervisie van Airbus. Toch hielden op de radio bevraagde experts een technisch mankement zo kort voor de landing eerder voor onwaarschijnlijk en concentreren ze zich bij het zoeken naar de oorzaak voor de crash op de weersomstandigheden. Frankrijk stuurde snelboten, militaire vliegtuigen en duikers naar de Comoren om te helpen bij de bergingsactiviteiten.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234