Donderdag 13/08/2020

Tien voor wartaal

In de nieuwe woordenboeken van Prisma is een apart katern voorbehouden waarin de ook bij ons razend populaire nederhoppers van De Jeugd van Tegenwoordig carte blanche krijgen. Hoe leggen Willie Wartaal en zijn crew zelf hun unieke boeventaal uit?

Wat is nieùw k'rel? / Watskeburt in de schuur? / Is bij jou alles rustig of gezeur met de buur? / Of zijn het biertjes voor kratis of gewoon pleurisduur / En ben je bout it bou'of een treurig figuur? / Voor alle vrouwen en chickies, van Joure tot Maastrikkie / Heb die vouw in m'n dickies, yo we houden het jiggy / bout it bout it net als een gek met al dat goud in m'n mikkie / Twee gezichten één formule als Lauda en Niki." ('Watskeburt?!', uit Parels voor de zwijnen, 2005)

Faberyayo: "Ik heb die aandacht voor ons taalgebruik altijd een beetje onzin gevonden. Dan ga je eraan voorbij dat iedereen constructies verzint om op een snellere of intiemere manier met elkaar te communiceren. Dat is niet iets nieuws. Dat bestaat al sinds..."

Willie Wartaal: "Sinds niggers praten."

Faberyayo: "Mensen herkennen het niet bij zichzelf. Terwijl ze de prullenbak thuis ook prullie noemen."

Bas Bron: "Ik moest altijd lachen om 'Debiteuren Crediteuren' van Jiskefet. Dat was volgens mij niet flauw bedoeld. De kantoortaal probeerden ze echt te vangen."

Vjèze Fur: "Nederlandse hiphop hangt aan elkaar van woordspelingen."

Willie Wartaal: "Extince, DuvelDuvel."

Bas Bron: "Als rapper ben je door de afwezigheid van melodie aangewezen op de tekst, je moet spitsvondig zijn."

Vjèze Fur: "Omdat die beats van jou zo saai zijn."

Bas Bron: "Het is een blank canvas voor jullie woordspelingen. Ik heb de beat van 'Watskeburt?!' in een café bedacht."

Willie Wartaal: "Dat was vast niet met bier."

Faberyayo: "'Watskeburt?!' bestaat uit woorden die veel gebezigd werden binnen onze vriendenkring. Bij Lauda en Niki in de laatste regel moet je een bepaalde kennis hebben om te weten dat dit een verwijzing is naar autocoureur Niki Lauda die een ernstig ongeluk kreeg (Hij liep hierdoor ernstige brandwonden op aan zijn gezicht, DM). Op het moment dat je het gaat ontleden dan klinkt het heel technisch. Maar het is niet zo dat je boeken erbij gaat pakken..."

Bas Bron: "Je gaat er gewoon stiekem vanuit dat diegene die het leest of hoort hetzelfde weet als jij."

"Inderdaad, ik weet geen ene moer oen. / Fok hiphop ik wil gewoon stoer doen. / Doe maar stoer, maar als ik er ben ho maar / Zeven kleuren bagger, in je stoma."

('Voor je kijken koorlopen', uit Parels voor de zwijnen, 2005)

Vjèze Fur: "Deze zinnen gaan over de hiphopcommunity van destijds. Mensen die heel erg te koop liepen met wat ze allemaal wisten, dit, dat. Als je die plaat niet kende, was je niet stoer. Ik vond die mensen gewoon niet tof. Het ging mij meer om een leuke tijd hebben dan om 'weet je nog wat hij zei in die ene verse.'"

Willie Wartaal: "Wij geven commentaar op alles. Ook op de hiphopscene zelf dus. Dat doet elke scene. Als kapper haat je ook alle andere kappers, zo van: de rest weet niets. Hetzelfde bij bakkers."

Willie Wartaal: "Als mensen zeggen: jullie zijn taalkunstenaars, dan is dat ongemakkelijk. Dan denk ik meteen aan de hardste mensen, Picasso en zo. Ik ben geen Picasso, dat weet ik zeker."

Bas Bron: "Taalkunstenaars... Alsof je een schilder een verfkunstenaar noemt. Als je niets kunstigs met taal doet, heb je als rapper geen bestaansrecht."

Willie Wartaal: "Onze methode? Er zwerft altijd wel iets door mijn hoofd. Vroeger schreef ik alles snel op. Maar weet je, als het goed genoeg is, komt het wel terug."

Bas Bron: "Soms droom je geniale dingen, maar de volgende ochtend wist ik het niet meer. Toen heb ik zo'n ding naast mijn bed gelegd. Dan was het halfwakker van: een kleur tussen paars en geel in. Je kunt ook dingen dromen die niet bestaan."

Faberyayo: "Stripfiguur Guust Flater had eens in de zoveel tijd een strip over zijn bibliotheek. Er was een plaatje van zo'n ronde boog van boeken. Kwabbernoot moest het boek in het midden hebben, maar als hij die weg haalde, stort alles in. Wij zijn dat boek."

"Het is een goddamn Griekse tragedie in this bitch / Euripides, Sophocles tragedie in this bitch / Ik weet een hoop ja, maar ik weet niet what it is / Nou laat me drinken, en vergeten al die shit / In m'n keel zit een brok, in m'n maag zit een knoop / Geen pillen in m'n sok, maar tranen in mijn oog / Ik heb nobody nodig om te praten aan de toog / Zijn beschaamde hoofd, ja dat houdt je vader hoog."

('Huilend naar de club', uit De lachende derde, 2010)

Willie Wartaal: "Iedereen heeft wel eens liefdesverdriet gehad. Er worden boeken over geschreven en films over gemaakt. Ik zou een heel album kunnen maken."

Faberyayo: "Je kan dan niets."

Vjèze Fur: "In bed liggen."

Faberyayo: "Heel erg veel drinken en je nog niet beter voelen. Maar als iemand anders het heeft, kan je zeggen: eej, kom op.."

Willie Wartaal: "Er zijn zoveel wijven..."

Faberyayo: "Wil je deze neuken? Ga ik nú voor je regelen."

Vjèze Fur: "Je kunt niet thuis zitten met de tv, je hebt afleiding nodig. Desnoods ga je huilend naar de club. Je gaat gewoon, je moet."

Willie Wartaal: "Dat heftige eerste liefdesverdriet zorgt ervoor dat je de rest van je leven anders tegen de liefde aankijkt. Maar je moet 'm gehad hebben."

Vjèze Fur: "Je zou dit nummer niet kunnen maken als je er nog middenin zit. Dan zou het alleen over de details gaan. De jas die er nog hangt, een briefje dat je terugvindt of whatever."

Willie Wartaal: "Het is een verschil met de 'Watskeburt?!'-tijd. Toen had ik nog geen liefdesverdriet gehad. 'Huilend naar de club' had ik in die tijd niet kunnen maken. Dan had mijn couplet er niet opgestaan, jongens."

Faberyayo: "Dat was misschien wel beter geweest ook. In het begin hadden we nog niet echt zin om serieuze nummers te maken."

Willie Wartaal: "We gaven erop af. Liefdesverdriet, joh... sukkels."

Vjèze Fur: "Nu zijn wij die sukkels."

"Nou kijk je gappie / leeft zoet als een sappie / Ballin' ook al was mamma altijd wappie / Een goed begin is het halve werk / Maar een goed begin is maar de helft / De tweede helft, maar ikke hoef geen helft / Wiwwelien was elf, ik deed alles zelf / Ik ging zelf naar school, nu kom ik zelf op tv / En ik lach in mezelf want de sletten ik breng / Nou kijk ze kijken, dus blijf kijken / Alle dikzakken willen op me lijken." ('Sterrenstof', uit De lachende derde, 2010)

Willie Wartaal: "Op het derde album wilde ik meer over mezelf zeggen. Over mijn jeugd. Drank en seks, de hele tijd hetzelfde zeggen, dat kan niet. Tenzij je Snoop Dogg bent. Eigenlijk had ik dat al op het tweede album moeten doen."

Vjèze Fur: "Waar het refrein over gaat? Hmm, geef me de tekst eens. Het gaat een beetje over van alles. Over een meisje, volgens mij. Ik weet het niet. Is er een specifiekere vraag? Nee? Dan houd ik het hier bij."

Faberyayo: "We hebben een rare positie binnen de maatschappij. We hebben veel te maken met iedereen, maar op een bepaalde manier doen we ook helemaal niet mee. Ik hoef niet op maandagochtend acht uur met de metro naar het Amstel Businesspark. (zet stemmetje op) Heeft iemand de spreadsheets gezien?"

Willie Wartaal: "Mijn vriendin wordt altijd boos als ik vraag of ze nou alweer naar d'r werk moet."

Vjèze Fur: "Ze werkt maar vier dagen."

Willie Wartaal: "Da's lang man.

En nu bezig met het vierde album..."

Willie Wartaal: "We zijn heavy bezig."

Faberyayo: "Stel dat we verongelukken in een tourbus of onze stembanden kwijtraken. Dan zou er theoretisch een album gemaakt kunnen worden. Zo veel materiaal is er wel."

Willie Wartaal: "Drie keer in de week zitten we in de studio. Soms zit je vier uur lang te computeren, soms heb je snel iets."

Faberyayo: "De eerste keer terug in de studio is alsof je terugkomt op school na de zomervakantie. Iedereen heeft verse pennen bij zich, nieuwe outfits aan. Stiekem heb je een transformer meegenomen. Op een gegeven moment ga je lekker en is het bijna klaar. Alsof je nog maar één repetitie hoeft te maken."

Willie Wartaal: "Tot nu toe zijn we elk jaar overgaan. Niet blijven zitten, dat is de hoop. Dit is de vierde keer. Misschien gaan we slagen voor de mavo."

Prisma brengt een speciale

editie van zijn woordenboeken Nederlands uit, waarbij de

eerste acht pagina's gemaakt worden door de Jeugd van

Tegenwoordig. De nederhoppers filosoferen in hun katern "lustig over woorden, hun

betekenis en gebruikswaarde". Spelfouten in sms'jes, een lijst met voornamen die ook

woorden kunnen zijn (Flesje: roodharige vrouw met voorliefde voor totaalpoëzie) en een filosofisch relaas over de origine van woorden ("woorden komen oorspronkelijk uit Honduras. In 1969 werden ze door de Johan Cruijff Foundation naar

Nederland gevlogen")

De serie wordt gedrukt in beperkte oplage en is alleen verkrijgbaar bij een 'actieset' met meerdere woordenboeken.Ook de omslag van de speciale

uitgave wordt door De Jeugd Van Tegenwoordig ontworpen.

(Limited edition, 7 pocket-

woordenboeken, 49,99 euro)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234