Zondag 19/09/2021

Tien theorieën over MH370

Klanten van een winkelcentrum in de Maleisische stad Petaling Jaya hebben op een speciale muur steunboodschappen voor de families van de inzittenden geschreven. Beeld EPA
Klanten van een winkelcentrum in de Maleisische stad Petaling Jaya hebben op een speciale muur steunboodschappen voor de families van de inzittenden geschreven.Beeld EPA

1. ''Het toestel landde op de Andaman-eilanden'':

daar zou een radar het gesignaleerd hebben. Het vliegtuig zou op een van de 534 onbewoonde eilanden kunnen staan, maar zonder brokken op het strand landen is extreem lastig.

2. ''Het toestel vloog naar het zuiden'',

waar het minder snel door radar gedetecteerd wordt. Wellicht raakte de kerosine op en is het neergestort.

3/4/5: ''Terroristen brachten het toestel naar afgelegen gebied in Pakistan, Kazachstan of de Taklaman-woestijn in China.''

Dan zou het ongezien door meerdere luchtruimen zijn gevlogen. Sceptici wijzen echter op verouderde luchtverkeersleidingsystemen in onder meer India en Pakistan, die soms steken zouden laten vallen.

6. ''Door problemen aan boord probeerde de piloot op het eiland Langkawi te landen, omdat Kuala Lumpur te ver weg was.''

Vervolgens zou het toestel zijn neergestort. Dit strookt echter niet met het feit dat de communicatieapparatuur bewust lijkt te zijn uitgezet.

7. ''Het toestel vloog in de schaduw van een ander vliegtuig''

en bleef onopgemerkt totdat het ergens landde of neerstortte.

8. ''Een handgemeen tussen piloot en kaper of kapers.''

Onenigheid in de cockpit zou kunnen verklaren waarom het toestel eerst veel te hoog en later bijzonder laag vloog.

9. ''Alle inzittenden zijn omgekomen nadat de cabinedruk op extreme hoogte wegviel.''

Zuurstofmaskers werken maar 15-20 minuten. Het toestel vloog mogelijk verder op de automatische piloot totdat het zonder kerosine neerstortte. Een eventuele kaper zou ook extra zuurstof bij zich kunnen hebben.

10. ''Het toestel is veilig geland, verstopt en wordt aangepast en opnieuw gebruikt voor een terroristische aanval.''

De uitvoering van een dergelijk plan is ontzettend lastig, zo niet onmogelijk. Enkele luchtvaartdeskundigen vinden dat deze theorie echter extra onderzoek verdient, aangezien waarschijnlijkere situaties (zoals een 'gewoon' ongeluk) allang meer aanwijzingen had moeten opleveren.

Andere theorieën zijn onder meer een cyberaanval, zelfmoord, bewusteloosheid van piloot en copiloot, en een vrije val (of noodlanding) op het water waarna het toestel als geheel is gezonken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234