Zaterdag 24/10/2020

Tien jaar Love Parade: techno, afval en commercie

Morgen beleeft Berlijn de tiende Love Parade, deze keer onder het motto 'One world one future'. De stad bereidt zich voor op de grootste techno-party ter wereld, die veel geld, gratis reclame en een milieuprobleem oplevert.

BERLIJN.

VAN EEN MEDEWERKSTER

Toen in 1989 150 ravers op het ritme van technoklanken over de Berlijnse Kurfürstendamm huppelden, kon niemand voorspellen welke omvang het gebeuren zou krijgen. Al na een paar jaren werd de 'Kudamm' voor het spektakel te klein en moest de Tiergarten voor de technovloedgolf dienst doen.

Maar zelfs het grote park kan de massa niet opvangen. Een miljoen mensen danste vorig jaar door de Berlijnse binnenstad, het stadsverkeer kwam stil te liggen, de vrachtwagens met de geluidsinstallaties bleven in de menigte steken. Vandaar dat de organisatoren, de Love Parade GmbH en de firma Planetcom, deze keer de stoet in twee splitsen en beide delen aan de Siegessäule laten eindigen. Daar houdt de vader van de Love Parade, DJ Dr. Motte, traditiegetrouw een slottoespraak.

Ook de maatschappij voor openbaar vervoer heeft uit vorig jaar geleerd. Toen hadden jongeren de stadstreinen met de noodrem doen stoppen om te kunnen uitstappen waar ze wilden. Nu worden de stations in de buurt van de optocht gewoon gesloten. Voor tien mark is er een 'No limit Ticket' te koop: een fluoriscerend armbandje - erg praktisch voor de meestal schaars beklede technofans -, waarmee ze het hele weekend van het openbaar vervoer kunnen gebruik maken. Als extraatje krijgen ze er een condoom bovenop "zodat de wilde partydrukte onbezorgd kan worden genoten", aldus de maatschappij.

En dan is er het afvalprobleem: 264 ton afval moest de stadsreiniging vorig jaar de dag na het feest wegwerken. Honderdduizenden liters urine zijn in de grond gesijpeld. Horst Porath, gemeenteraadslid van de wijk Tiergarten, rekende uit dat de laatste twee parades alleen al in het park een schade van een half miljoen mark veroorzaakten. Maar nieuw aanplanten zou "nonsens" zijn, zegt hij, zolang de volgende Love Parade weer door Tiergarten gaat.

De voorstanders vinden die kritiek kleingeestig, maar de kosten wil niemand betalen. De organisatoren al helemaal niet. Zij hebben het weer handig opgelost door net als de afgelopen jaren de Parade als een politieke demonstratie te laten erkennen. Daardoor moeten ze niet voor schade en het opruimen van de troep opdraaien. Ook al wordt het politieke gehalte van de Love Parade in vraag gesteld, van politieke zijde is ze wel gewenst. De reden ligt voor de hand: gemiddeld 204 mark laat een raver in Berlijn achter, de extra omzet voor de stad wordt op 150 tot 180 miljoen mark geschat.

Toch wilde het stadsbestuur de organisatoren deze keer een deel van de lasten laten dragen. Vlak voor de grote dag lijkt het meeste geregeld. Een firma heeft tegen betaling aan de stadskas het monopolie voor de drankverkoop langs de route gekregen. Om veiligheidsredenen mag alleen in blik en plastiek worden geconsumeerd. Extra vuilnisbakken worden niet opgesteld, het blijkt makkelijker alle troep van de straat te vegen. De Berlijnse hotels, die ook goed boeren bij de Love Parade, dragen 60.000 mark bij voor het opruimen.

Blijft het urineprobleem. De organisatoren moeten 250 toiletten opstellen, maar beloofde er 650 te plaatsen en verzocht om giften. Minstens 100.000 mark is op die manier al binnen. Blijkbaar worden de organisatoren graag geloofd, hoewel ze nooit in hun boeken laten kijken en steevast jammeren over het feit dat ze er nauwelijks aan verdienen. Daarbij vergeten ze te vermelden dat de naam 'Love Parade' een erkend handelsmerk is en ze dus verdienen aan ieder T-shirt en iedere party waar de naam opduikt. Ook de vijftig vrachtwagens met geluidsinstallaties moeten flink betalen om te mogen starten. Daar bovenop komt het sponsorgeld.

Af en toe komt iets aan het licht over de praktijken van de organisatoren. Het laatste voorbeeld is het contract met televisieomroep Sender Freies Berlin. Voor betere opnameplaatsen moet SFB beloven 800.000 mark te investeren voor zeven uur liveuitzending, de beelden kosteloos af te staan aan wie ze wil én voor sponsorgeld te zorgen. Zo groeit de Love Parade van jaar tot jaar, en de firma's erachter ook.

Hilde Van Poucke

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234