Woensdag 20/10/2021

Tien geheime tips voor een succesfestival

Programmator Peter Daeninck van de Lokerse Feesten laat in zijn kaarten kijken

Weinig festivals hebben de voorbije jaren zo aan prestige gewonnen als de Lokerse Feesten. Sinds Peter Daeninck (36) tien jaar geleden de programmering voor zijn rekening heeft genomen is de affiche jaar na jaar internationaler geworden. Vanaf vanavond vieren ze weer tien dagen Feest in Lokeren en het programma oogt ronduit indrukwekkend, met onder meer Massive Attack, Grace Jones, Sonic Youth, de Sex Pistols en Alanis Morissette. Maar hoe begin je in godsnaam aan het samenstellen van een affiche? Daeninck geeft tekst en uitleg aan de hand van tien vuistregels. DOOR BART STEENHAUT / foto's Alex vanhee / 'cia Jansen

I

DE BALANS VAN DE VORIGE EDITIE OPMAKEN

"Het budget waar we mee vertrekken, wordt uiteraard deels bepaald door de winst van de vorige editie. Tot nog toe valt dat mee, want de Lokerse Feesten blijven elk jaar groeien. Toen ik in 1998 voor de eerste keer de affiche samenstelde, hadden we voor de tien dagen een totaalbudget van 6 miljoen Belgische frank. Dat is nu meer dan tien keer zoveel. Zowel vorig jaar als bij deze nieuwe editie zijn er enkele dagen die duurder uitvallen dan het totaalbudget dat we tien jaar geleden voor het hele festival hadden.

"Voor echt grote namen durven we nu toch algauw tussen de 100.000 à 150.000 euro neer te tellen. Massive Attack en de Sex Pistols zijn de duurste act op de affiche. Soms valt het trouwens niet uit te leggen waarom je voor de ene act meer betaalt dan voor de andere. In theorie zouden Clouseau en Milk Inc. de duurste acts moeten zijn, want die verkopen vlot een paar keer het Sportpaleis uit. Alleen: zo werkt het natuurlijk niet. Sonic Youth komt helemaal uit New York, vliegt heel zijn productie over én speelt maar één keer in België. Aan die exclusiviteit hangt een prijskaartje. Milk Inc. treedt deze zomer wel een keer of tien op in Vlaanderen. Dus ze zijn goedkoper."

II

DE WISHLIST RAADPLEGEN

"Vrijwel elke festivalprogrammator heeft een werklijst van groepen die hij graag op zijn affiche zou zien. Bij ons gaat het om een honderdtal namen die ik elk jaar wel even check. Elvis Costello, Van Morrison, ZZ Top, New Order, Crowded House, The B-52's... En Morrissey uiteraard, een van mijn absolute helden. Dan zijn er nog de iets minder realistische acts, zoals Oasis en Kraftwerk. Als die ons worden aangeboden zullen we alles doen om ze naar Lokeren te krijgen.

"Dit jaar hebben we welgeteld drie namen uit onze lijst kunnen schrappen: Supergrass, Massive Attack en Grace Jones. We hebben de voorbije jaren al flink wat namen uit de wishlist gehad: Paul Weller, Echo & The Bunnymen, The Prodigy, Billy Bragg... Maar zolang Morrissey niet geweest is, droom ik verder.

"(lacht) Toegegeven, mijn eigen smaak weegt door in het samenstellen van het programma. Supergrass en Buffalo Tom zijn geen sterren waar we drieduizend tickets extra mee zullen verkopen. Het komt er eigenlijk gewoon op aan een goed evenwicht te vinden tussen wat muzikaal en commercieel verantwoord is."

III

JE PROFIEL (opnieuw) DEFINIËREN

"De moeilijkste vraag die je me kunt stellen is: hoe ziet profiel van de Lokerse Feesten eruit? Dat bestaat wel, maar het valt niet onder woorden te brengen. We programmeren vaak hitmachines uit de jaren tachtig, want daar komen veel dertigers op af. Maar het ligt toch complexer dan dat, want vanavond hebben we Milk Inc. staan, morgen de Sex Pistols en op zondag Daniel Lanois. Laat ons zeggen dat we namen zoeken die een breed publiek aanspreken zonder tegelijk alle andere festivalgangers het plein af te jagen.

"Om je een idee te geven: My Bloody Valentine is een van mijn favoriete bands, maar die klinken te luid en te compromisloos voor een stadsfestival, waar een aanzienlijk deel van het publiek 's avonds ook gewoon een pintje komt drinken. The Mars Volta zal daardoor bijvoorbeeld ook nooit bij ons geprogrammeerd staan. Niettemin denk ik dat we elk jaar onze grenzen een beetje verleggen. Aan beide kanten overigens. Want op het gevaar dat ik er al mijn geloofwaardigheid bij inschiet: ik heb me bij Milk Inc. in het Sportpaleis meer geamuseerd dan bij veel hippe rockgroepen. Ik weet trouwens nu al dat het plein bij Milk Inc. vol zal staan. Het laatste wat we willen, is elitair zijn. Bovendien kunnen we elk van onze tien avonden een eigen identiteit geven. Momenteel situeren we ons ergens tussen Marktrock Leuven en het Cactusfestival in Brugge. Maar ik sluit niet uit dat we volgend jaar ook eens een metalavond zullen opzetten. Ik merk dat daar vraag naar is. Al geldt daar hetzelfde principe: alleen namen die verschillende generaties aanspreken."

IV

EEN GOEIE EERSTE NAAM VASTLEGGEN

"Onze eerste headliner, de Sex Pistols, hadden we vorig jaar in oktober al rond. Dat is meteen een goed visitekaartje om met andere groepen te onderhandelen. Want geloof me, alle buitenlandse acts willen weten met wie ze op de affiche zullen staan. Grace Jones kon kiezen uit twee verschillende dagen, maar ze wilde uiteindelijk heel graag op de avond met Macy Gray optreden, want die vond ze zelf cool. Ik herinner me dat Mylo een paar jaar geleden erg opgetogen was, omdat hij samen met Sean Paul en 2ManyDJ's geprogrammeerd stond. Die was toen zo populair dat hij eender waar had kunnen spelen, maar kwam toch naar de Lokerse Feesten.

"Ze beginnen ons overigens in het buitenland wel te kennen. De agent van de Sex Pistols is dezelfde als die van The Stooges en Starsailor, die we hier al eerder hadden. Als die ons een goed rapport geven, helpt dat uiteraard. (denkt na) De ironie wil dat de Sex Pistols niet eens op het verlanglijstje stonden, omdat er op dat moment nog geen sprake was van een tournee. Uiteraard hebben we geen moment getwijfeld toen ze ons werden aangeboden. Dat is een naam waar een boel geschiedenis aan vasthangt en dus uitermate geschikt voor ons festival. Het enige vervelende is dat ik dan nog drie, vier maanden moet zwijgen voor die naam bekend kan worden gemaakt. Maar goed, dat hoort erbij."

V

WERK SAMEN MET ANDERE FESTIVALS

"Sinds enige tijd werken we samen met een paar festivals in Scandinavië die op hetzelfde moment plaatsvinden als de Lokerse Feesten: Oya in Noorwegen en Way Out West in Zweden. Dit jaar doen zowel Sonic Youth als N.E.R.D. de drie festivals aan. Voor die bands is het een voordeel dat ze drie keer vlak na elkaar kunnen spelen, zodat ze hun kosten een beetje kunnen spreiden. We checken bij elkaar hoeveel we voor zo'n groep betalen en wij hebben het pluspunt dat we een dag in de week kunnen voorstellen, terwijl de andere twee zich vooral op de weekends fixeren. Want dat wordt vaak onderschat: wij moeten door onze opzet tíén headliners boeken.

"Het voordeel blijkt dat we in de week veel grote namen kunnen krijgen. Het is geen toeval dat Massive Attack op woensdag bij ons geprogrammeerd staat. En Sonic Youth op dinsdag. Die kunnen tijdens de weekends voor veel geld in Duitsland of Frankrijk spelen en beschouwen hun passage bij ons wellicht als een fill up date. Al zijn er nooit garanties. We hebben ooit een bod gedaan op de Black Crowes, tot bleek dat ze in Japan op dezelfde dag het drievoudige konden vangen. Toen waren we snel uitgepraat. (lacht)"

VI

WEES VOORBEREID OP TEGENSLAGEN

"Veel van de namen waar ik in december achteraan ga of die we zelf krijgen aangeboden vallen weg in maart. Omdat dan blijkt dat ze toch niet beschikbaar zijn op het juiste moment. Of te duur uitvallen. Of elders - in Japan of Oost-Europa meestal - veel meer geld kunnen krijgen. Dus dan kan ik bijna van nul herbeginnen. Ik ga elk jaar naar Eurosonic, een showcasefestival dat georganiseerd wordt in het Nederlandse Groningen. Daar lopen veel boekingsagenten rond en kom ik te weten welke bands omtrent de Lokerse Feesten op tournee zullen zijn. Je hebt er sowieso veel die bijna elke zomer de festivals afschuimen, dus als je die het ene jaar mist, neem je ze gewoon het andere. Vandaar: jammer dat we Manic Street Preachers niet gestrikt hebben, maar ik ben er redelijk gerust op dat we die op een van onze volgende edities wel zullen krijgen.

"En nog iets: soms passen we om een act te boeken die we graag willen omdat we zijn agent niet vertrouwen. Tegenwoordig kun je almaar meer groepen en dj's rechtstreeks boeken via internet. In principe is dat goedkoper, want je hoeft hun booker geen fee uit te betalen. Maar voor hetzelfde geld komen ze niet opdagen. En dan sta je daar. Wij werken alleen met kantoren die een goeie reputatie hebben. Zelfs als daar een meerkost mee gepaard gaat."

VII

REALISTISCH BLIJVEN

"Als ik er de gastenboeken op nalees, merk ik dat veel mensen er geen idee van hebben hoe duur hun favoriete bands zijn. Ik moet ook vaak lachen wanneer ik daar de suggesties lees. 'Vraag U2 eens. Of Bono solo, wat wellicht goedkoper is'. Metallica, Led Zeppelin, Pearl Jam... die zitten ver boven ons budget. En naar acts die nu hip zijn - zoals Bloc Party, Roisin Murphy, Editors of The Killers - informeer ik niet eens. Die kunnen overal spelen, dus die kiezen voor Werchter of Pukkelpop, zelfs als wij hen meer geld zouden bieden. De Lokerse Feesten zijn in tien jaar tijd erg opgeklommen in de hiërarchie van de Belgische festivals, maar het prestige van Werchter en Pukkelpop is nu eenmaal een stuk groter, dus ik kan die bands geen ongelijk geven. Wij zijn ook niet in één jaar van de LSP Band naar The Cure geëvolueerd. Daar is, met John Cale, Kelis en Simple Minds, een aantal stappen aan voorafgegaan. Sindsdien zijn de verwachtingen van het publiek zomer na zomer gestegen."

VIII

ZORG DAT DE PRIJS NIET AFSCHRIKT

"Er is één ding waar we niet flauw over moeten doen: onze ticketprijzen zijn eigenlijk veel te laag. Wie zegt dat 25 euro te duur is voor Massive Attack en Siouxsie samen of 10 euro overdreven is om in één avond Grace Jones én Macy Gray te zien, weet niet waarover hij praat. Dat zijn absurde prijzen. Ons lukt dat omdat we de vaste kosten - licht, podium - kunnen spreiden over tien dagen. Bovendien hebben we achthonderd vrijwilligers die komen helpen, wat een geschenk uit de hemel is. Het publiek kan bij ons voor weinig geld iedere avond drie, vier goeie bands zien. Maar het blijft wel belangrijk dat ze tussendoor goed consumeren. Dus we baten zelf de dranktent uit, ook al klinkt dat niet erg rock-'n-roll. In het berekenen van onze prijs moeten we rekening houden met de capaciteit van ons plein. Er kan 15.000 man op, en that's it. Vorig jaar was het twee keer uitverkocht, dus we hebben sowieso nog wat groeimarge. Alleen: je kunt het niet maken om tien dagen na elkaar 25 euro te vragen. Dat zou het publiek alleen maar afschrikken."

IX

vraag EEN HARDROCKGROEP

"Elk jaar staat er een hardrockband op de affiche om onze organisator Luc De Roover een plezier te doen. Dan is het Rooverkesdag. Dit jaar komt Voices Of Rock Radio, een groep met leden van onder meer Survivor en The Romantics. Veel mensen lachen daarmee, maar voor hem zijn dat goden. Er is een klein maar fanatiek publiek voor en die mensen hebben allemaal de dag van hun leven.

"Door zijn toedoen hadden we een paar jaar geleden Europe op bezoek: tienduizend mensen op het terrein die achteraf allemaal zielsgelukkig waren, omdat ze 'The Final Countdown' hadden kunnen meebrullen. Wie ben ik dan om dat belachelijk te vinden?"

X

LEG JEZELF STRIkTE DEADLINES OP

"In principe sluiten we ons programma de laatste week van juni af, zodat we nog net op tijd foldertjes kunnen drukken om uit te delen op Rock Werchter. Belangrijk, want daar bereiken we vier keer tachtigduizend jongeren die voor de volle honderd procent tot onze doelgroep behoren. Soms gebeurt krijgen we na de deadline nog een groep aangeboden die we heel graag gewild hadden. Primal Scream is een goed voorbeeld: eerst hoor je er weken niets van en dan, als alles gedrukt is, krijg je te horen dat ze toch zouden kunnen komen. Dan moet ik, als fan, van mijn hart een steen maken.

"Toen vorig jaar Lou Reed als special guest bij Garland Jeffreys kwam meedoen, wisten we dat ook maar een dag op voorhand. Dan kun je daar moeilijk nog zwaar reclame voor beginnen te maken, hé? Achteraf bleek het een van de hoogtepunten in de geschiedenis van de Feesten. Ik heb medewerkers zien huilen uit pure ontroering. Een eerlijk is eerlijk: dat zo'n levende legende dankzij ons de weg naar Lokeren vindt, daar krijg ik zelf ook een kick van."

De Lokerse Feesten beginnen vanavond en lopen tot volgende week zondag. www.lokersefeesten.be

Peter Daeninck:

Onze ticketprijzen zijn veel te laag, maar je kunt het niet maken om tien dagen lang 25 euro te vragen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234