Zaterdag 31/10/2020

Film top 10

Tien films die u deze week niet mag missen

Beeld AP

Zin in een avond zonder Netflix? De filmredactie van De Morgen selecteert voor u het beste wat de bioscopen deze week te bieden hebben.

1. CineMÁS

Beginnen uw oren ook stilaan te bloeden van dat tenenkrullende Jommekes-Spaans waarvan de kandidaten van De mol zich in Mexico bedienen? Komaanos, snellos! Als de bliksem naar het CineMÁS festival dan! Daar kunt u namelijk horen (en zien) hoe het wél moet: een week lang vertoont men er de beste Spaanstalige films van het afgelopen jaar. Uit Spanje, maar ook uit Chili, Argentinië, Mexico en Costa Rica. Wij zijn vooral benieuwd naar Zama, het naar verluidt behoorlijk hallucinante relaas van een 17e-eeuwse Spaanse officier in Zuid-Amerika, geregisseerd door de eigenzinnige Lucrecia Martel (The Headless Woman).

Van 2/5 tot 8/5 in Sphinx Cinema (Gent) en BUDA (Kortrijk).

2. Jurassic Park

Als je in hetzelfde jaar (1993) scenarist bent van De Palma’s Carlito’s Way én Spielbergs Jurassic Park, dan ben je niet de eerste de beste. David Koepp is een van de meest succesvolle scenarioschrijvers ooit – om er maar meteen een cijfer op te plakken: de films die hij schreef, brachten samen 2,3 miljard dollar op. Hij werkte ook in dienst van David Fincher (Panic Room), Sam Raimi (Spider-Man) en Robert Zemeckis (Death Becomes Her). Cinematek nodigt de man uit op 18 en 19 mei, maar vertoont al vanaf deze week een selectie uit zijn films. Wij zitten voor Jurassic Park gegarandeerd weer op de eerste rij.

Op 4/5 in Cinematek, Brussel.

3. Lean on Pete

Zo puur als Lean on Pete zie je ze zelden: dit onsentimentele verhaal over een eenzame jongen die genegenheid zoekt bij een renpaard breekt gegarandeerd je hart. Na Weekend en 45 Years bewijst topregisseur Andrew Haigh zich nog maar eens als een van de meest fijngevoelige filmmakers van Groot-Brittannië. De jonge hoofdacteur Charlie Plummer is een absolute revelatie.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Andrew Haigh en Charlie Plummer.

4. Everybody Knows

Volgende week is het weer zover: het filmfestival van Cannes, het belangrijkste van het jaar, gaat van start. Wilt u daar graag bij zijn? Bespaar uzelf dan het dure vliegtuigticket, de huur van een smoking en de lange wachtrijen voor het Palais des Festivals, en trek dinsdagavond naar Bozar. Daar wordt namelijk – gelijktijdig met Cannes! – de openingsfilm van het festival vertoond: Everybody Knows, de nieuwe van Oscarwinnaar Asghar Farhadi (A Separation), met Penélope Cruz en Javier Bardem. De Iraanse regisseur ging deze keer in Spanje filmen, maar de ingrediënten blijven dezelfde als altijd: familie, geheimen en morele dilemma’s.

Op 8/5 in Bozar, Brussel.

5. Lady Bird

Op papier lijkt Lady Bird een zoveelste coming-of-ageverhaal. Maar het bijzonder geestige script van Greta Gerwig, losjes geïnspireerd op haar eigen opgroeien, maakt van dit regiedebuut een prachtige, doorleefde film. Saoirse Ronan ís Lady Bird: puur en eenvoudig, dapper maar ook geweldig prikkelbaar. Ze haat alles aan haar leven, zelfs haar naam. En dat begint ook stilaan haar moeder (Laurie Metcalf) de keel uit te hangen. Haar pragmatische, zelfs bittere stijl is alleen maar olie op het vuur in hun moeder-dochterrelatie. Maar precies dat is het emotionele hart van Lady Bird. Het briljante duo Ronan en Metcalf tilt deze film naar de quasi perfectie.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Greta Gerwig.

6. Avengers: Infinity War

Groot, groter, grootst. Avengers: Infinity War werd de ultieme collage film waarop we gehoopt hadden. Met de hoofdingrediënten uit alle achttien delen van het Marvel Cinematic Universe (MCU). En met maar liefst 22 superhelden die de krachten bundelen. Zorgvuldig en gedoseerd door elkaar gemixt tot een onverwacht coherent geheel. Dat zij allen in deze complete chaos toch tot hun recht komen, verklaart de 2,5 uur durende zit.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

7. Foxtrot

Je zal maar ouder zijn in Israël, waar zowat elk kind op zijn 18e het leger in moet. In het uiterst gestileerde Foxtrot gebeurt het ondenkbare: een koppel krijgt te horen dat hun zoon gesneuveld is. Maar regisseur Samuel Maoz verliest er zijn gevoel voor (galgen)humor niet bij, en laat de film baden in een lichtjes absurd sfeertje. In zijn thuisland Israël zorgde Foxtrot voor opschudding – hoofdrolspeler Lior Ashkenazi ontving zelfs doodsbedreigingen aan het adres van zijn vijfjarige dochter. Om maar te zeggen: Maoz schuwt de maatschappijkritiek niet.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Samuel Maoz.

8. Une saison en France

Dat heel wat vluchtelingen een levensgevaarlijk traject afleggen om tot in Europa te raken, weten we intussen. Maar vaak eindigt hun lijdensweg daar niet. In het sobere Une saison en France focust Mahamat-Saleh Haroun – nu de grootste regisseur van zwart Afrika, maar ooit zelf een oorlogsvluchteling uit Tsjaad – op de psychische pijn van een Afrikaanse asielzoeker in Frankrijk. Een welgekomen reminder dat het om mensen met gevoelens gaat, en niet alleen om cijfers, budgetten en statistieken.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Mahamat-Saleh Haroun.

9. Isle of Dogs

Wes Anderson doet het weer. Isle of Dogs is zoals steeds een heerlijk plezierige, warme film. Maar net zoals in The Grand Budapest Hotel zit er ook een donker randje aan het verhaal: de hatelijke politiek van burgemeester Kobayashi, die mensen en honden tegen mekaar opzet, wil de kijker waarschuwen voor de gevaren van populisme à la Trump. En als u geen boodschap heeft aan politieke statements, kan u zich nog altijd vergapen aan de verbluffend knappe stopmotionbeelden.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie, hier ons artikel over het geheim van Wes Anderson en hier ons portret van Bryan Cranston.

10. Cobain

Het is haat en liefde tussen Cobain en zijn drugsverslaafde moeder. En zo zal het wellicht ook zijn tussen deze film en de kijker: ofwel word je emotioneel gekraakt, ofwel knap je af. Met debuterend acteur Bas Keizer heeft regisseuse Nanouk Leopold (Boven is het stil) een ontdekking van formaat gedaan. Met een verbazende naturel speelt hij het complexe hoofdpersonage Cobain, een vijftienjarige jongen die zijn moeder helpt afkicken voordat ze van haar tweede kind bevalt.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met acteurs Bas Keizer en Naomi Velissariou.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234