Dinsdag 24/11/2020

Film Top 10

Tien films die u deze week niet mag missen

Still uit '2001: A Space Odyssey'.Beeld RV

Zin in een avond zonder Netflix? De filmredactie van De Morgen selecteert voor u het beste wat de bioscopen deze week te bieden hebben

1. 2001: A Space Odyssey

Werd er sinds 2001: A Space Odyssey ooit een stijlvollere ruimtefilm gemaakt? Nee, dus. En dat terwijl Kubricks meesterwerk al in 1968 de bioscopen binnenzweefde. Volgend jaar viert het duizelingwekkend ambitieuze scifi-epos – het verhaal begint in de oertijd, en eindigt ergens in de verre toekomst, alstublieft – zijn vijftigste verjaardag. Reden genoeg om het nog eens te gaan bekijken, in een ultragedetailleerde 4K-restauratie dan nog wel. De blik van HAL 9000 zal nog nooit zo gepriemd hebben. Op 30/12 in Cinema Zuid (Antwerpen).

2. On Body and Soul

Wat als je de man of vrouw van je dromen écht in je dromen vond? In de vorm van een hert, nota bene? De Hongaarse regisseur Ildikó Enyedi maakt een heerlijke comeback met On Body and Soul, dat atypische romantiek vermengt met stijlvol surrealisme. Een liefdesverhaal dat zich grotendeels afspeelt in een slachthuis – opgelet: sommige beelden zijn niet voor gevoelige kijkers –, waardoor een emotioneel bloedbad nooit veraf lijkt. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Ildikó Enyedi.

3. Star Wars: The Last Jedi

Twee uur en 32 minuten. Zo lang heeft nieuwbakken Star Wars-regisseur Rian Johnson nodig om zijn verhaal te vertellen. The Last Jedi verveelt geen minuut. Al blijven we achteraf met meer vragen zitten, dan we aan de film begonnen zijn. De grootste verrassing van The Last Jedi is Mark Hamill. Dat lijkt contradictorisch, want na de woordeloze cameo in The Force Awakens stond de terugkeer van Luke Skywalker in de sterren geschreven. Maar de 66-jarige acteur speelt na de soms knullige prestaties van veertig jaar geleden hier pas écht de rol van zijn leven. Kortom, het ultieme eerherstel. Nu in de zalen. Lees hier onze recensie, hier ons gesprek met Mark Hamill en hier ons stuk over vrouwen in Star Wars.

4. Harry Potter in concert

Het moet niet altijd Dimitri Vegas & Like Mike zijn in het Sportpaleis. Deze week weerklinken er geen brullende beats in de grootste zaal van Antwerpen, maar wel de betoverende melodieën van John Williams. Het Nationaal Orkest van België komt er zijn score van Harry Potter and the Chamber of Secrets spelen, terwijl u boven hun hoofden op een gigantisch scherm kan zien hoe Harry’s tweede schooljaar op Zweinstein verliep. Spoiler: niet geheel rimpelloos. Op 29/12 in het Sportpaleis (Antwerpen).

5. Coco

Na twee mindere vervolgfilms heeft animatiestudio Pixar weer origineel werk klaar. Coco speelt zich af op Día de los Muertos, het uitbundige dodenfeest in Mexico wanneer wij ons mistroostige Allerheiligen vieren. Opnieuw heeft Pixar de grenzen van het technisch mogelijke verlegd, nooit eerder heeft de dood er zo mooi uitgezien. Maar de film heeft ook een sterk verhaal met vernuftige plottwists die tot het einde emotioneel weten te verrassen. Herinnert u zich het zakdoekmoment uit Toy Story 3 nog? Serieus, wij verdenken regisseur Lee Unkrich ervan aandelen van Kleenex te hebben. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie, hier ons interview met maker Lee Unkrich en hier onze reportage vanop de campus van Pixar.

6. Paddington 2

Kinderfilms maken waar ook volwassenen van smullen: het is niet alleen Pixar gegeven. In Paddington 2 zie je voor de tweede keer een beer broodjes met marmelade smeren, en oh, dat is alweer een wonder. Nooit zag de vacht van de geliefde haarbal er aaibaarder uit, zelden viel er zo hartelijk te lachen met zijn dolle avonturen. Hugh Grant vormt de kers op de taart in deze warme sequel: hij ontpopt zich tot even hilarische als schizofrene schurk. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

7. All the Money in the World

Het was de heisa waard. Ridley Scott scoorde veel media-aandacht door de scènes met Kevin Spacey luttele weken voor de release nog opnieuw te draaien met Christopher Plummer, en dat blijkt nu ook een terechte keuze: All the Money in the World is een intelligente, puik geacteerde kidnapthriller over het vervreemdende effect van extreme rijkdom. Het was dus jammer geweest als die samen met Spacey in het verdomhoekje beland was. Hoed af voor Sir Scott. Lees hier onze recensie en hier het verslag van ons setbezoek.

8. The Square

De Gouden Palm van dit jaar doet u schuddebuiken en ongemakkelijk op uw stoel schuifelen. Regisseur Ruben Östlund (Turist) drukt ons met de neus op onze eigen hypocrisie in deze heerlijk vreemde satire van de hedendaagse kunstwereld, maar ook – en vooral – van de moderne mens. Een film als een sociologisch experiment, tjokvol onvergetelijke en hilarische spektakelscènes. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Ruben Östlund.

9. Wonderstruck

Wat krijg je wanneer topregisseur Todd Haynes (Carol) een kinderboek verfilmt? Een uitzonderlijk elegante familiefilm voor meerwaardezoeker(tje)s. Haynes beseft dat kinderogen ook tegen een stootje kunnen, en gaat aan de slag met pijnlijke thema’s als eenzaamheid, identiteit en de hunkering naar geborgenheid. Op bijzonder ambitieuze wijze dan nog: één van de twee verhaallijnen speelt zich af in 1927, en is opgevat als een stille film. De dove hoofdrolspeelster Millicent Simmonds is een revelatie. Nu in de zalen. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Millicent Simmonds.

10. A Man of Integrity

Naar verluid moest regisseur Mohammad Rasoulof A Man of Integrity Iran uitsmokkelen op usb-stick. De reden is simpel: de film is een fijnzinnige maar niet mis te verstane aanklacht tegen de corruptie in zijn thuisland. Alles draait om Reza, een vissenkweker met een té groot gevoel voor rechtvaardigheid. De titel slaat natuurlijk op Reza, maar is evenzeer van toepassing op Rasoulof. Door het Iraanse regime wordt hij misschien als oproerkraaier bekeken. Maar hij formuleert zijn kritiek op een zodanig tactvolle, ingetogen manier, dat deze film het portret wordt van elke burger die er vastzit in de wurggreep van de maatschappij. Nu in de bioscoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234