Donderdag 15/04/2021

‘Thuiswinkelende vrouwen zijn zappers’

Het mag geen toeval heten dat de Nieuwstraat in Brussel plannen heeft voor een afdak. Winkelstraten zitten met een verse concurrent opgescheept: de thuiswinkel. Minder tijd en meer comfort is het motto van de nieuwe shopper, en dus hamsteren we vaker van thuis uit. Met de muis, met vriendinnen op een homeparty of uit de ouderwetse catalogus. Zolang het maar goedkoop is en vooruitgaat.door An Olaerts

Homeshopping wint het hoe langer hoe meer van de winkelstraten

Beeld je in. Een zaterdagmiddag in de stad, 16 uur. Alle parkeergarages zijn volzet. Nog dik twee uur en het is aanschuiven aan de betaalautomaat. Met de kinderen, de mannen, de uitgeroddelde vriendinnen, de zakken en datgene wat je wel wilde, maar wat ze niet meer hadden. In je maat, in die kleur of met alle knopen er nog aan. En dan zwijgen we nog over weersomstandigheden, steken in de bal van je voet en een weerspannige pannenkoek met suiker in je darmen.

Nee, shoppen is niet per definitie leuk. Of toch niet in het echte leven. En al helemaal niet als de kranten vol crisis staan. Er zijn zelfs marktonderzoekers die beweren dat het aantal bezoekers in de winkelstraten de afgelopen drie jaar met 10 procent is gezakt. In de plaats daarvan winkelen vrouwen thuis: op de computer, met vriendinnen op een homeparty of uit de ouwe, getrouwe catalogus. In ieder geval wordt drie kwart van de aankoopbeslissingen nu al thuis genomen. Geen slecht plan dus om de shopaholic op haar eigen erf te overtuigen.

Onlineshoppen is booming business. De cijfers bewijzen het. In 2009 werd er in ons land voor 750 euro bij elkaar gewinkeld op het internet, 20 procent meer dan het jaar voordien. Bovendien zijn vrouwen aan een inhaalbeweging toe. Meer dan de helft van hen koopt af en toe iets online. En dus springen modemerken maar wat graag op de kar. Vooral nu blijkt dat drie kwart van de aankoopbeslissingen thuis wordt genomen.

Vente-Exclusive.com plukt er alvast de vruchten van. De website is gespecialiseerd in flash sales. Het bedrijf biedt merkartikelen aan tegen sterk verminderde prijs gedurende een beperkt aantal dagen. Alleen wie lid is van de club kan kopen. Toch is Vente-Exclusive een succes. De website bestaat amper vier jaar en telt al een half miljoen leden. Tachtig procent blijkt vrouw. Reclame maakt Vente-Exclusive niet. Alles gaat mond tot mond.

Tussen 9 en 11 uur is het superdruk bij Vente-Exclusive. Dan zijn alle boterhammen gesmeerd en loggen de leden in. “Staat er een verkoop van Marlies Dekkers op het programma, dan melden ze zich een kwartier vroeger aan”, zegt Peter Burin van Vente-Exclusive. “Binnen de drie dagen waren 14.000 stuks verkocht. We schrokken er zelf van. Ook al kennen we onze klanten intussen heel goed. Het zijn actieve, werkende vrouwen tussen 25 en 45 jaar met een gezin. Ze hebben vertrouwen in onlinebetalingen, sturen hun pakje terug als het niet goed is en kiezen voor het gemak van thuiswinkelen.”

Ook homeparty’s blijken meer en meer een alternatief voor de winkelstraat. Fedis, de federatie van distributieondernemingen, telde vorig jaar meer dan 305.000 homeparty’s. Tupperware, make-up en lingerie zijn intussen klassiekers, maar ook kleding wordt dezer dagen aan huis verkocht.

Zo gaf Caroline Leyssens eind vorig jaar haar job als accountmanager in een reclamebureau op om zelfstandig te beginnen. Ze begon homeparty’s te organiseren met hippe kinderkleding tegen outletprijzen. Ze noemde het concept Filoon, naar Finn, Louka en Oona, haar drie kinderen. “Op 30 september ben ik gestopt. Op 7 oktober had ik mijn eerste koopavond. Het was meteen een succes”, vertelt ze. “Ik heb een stock van basismerken zoals Mexx en Esprit, aangevuld met kleurrijke merken zoals Imps & Elfs en Blond & Blond. Vooraf vraag ik aan de mensen om de maten door te geven, zodat ik de juiste spullen kan meebrengen. De uitleg houd ik kort, aangezien de meeste vrouwen liever onmiddellijk beginnen te winkelen. Dat ze de kleren meteen kunnen betalen en mee naar huis nemen, verbaast hen meestal.

“Je kunt gerust stellen dat iedereen enthousiast is. Het concept slaat aan, vooral bij actieve vrouwen. Met de kinderen de stad intrekken om te gaan shoppen is niet hun favoriete activiteit. In de meeste huishoudens waar ik kom, gaan ze met zijn tweeën werken. Het voordeel van homeparty’s is dat je ze kunt combineren met vriendinnen. Veel moeders hebben niet alleen weinig tijd om te shoppen, ze hebben ook geen tijd om af te spreken. Ten slotte zijn de outletprijzen een pluspunt.”

3 Suisses verkoopt al meer dan dertig jaar kleding buiten de reguliere winkel. In 1969 kwam de eerste breicatalogus uit in ons land. Thuis rustig passen en desnoods terugsturen is altijd de leuze geweest. Intussen is 3 Suisses met 800.000 trouwe klanten nog altijd de grootste thuiswinkel van het land.

Toch is er in dertig jaar tijd veel veranderd. “Vooral de komst van het internet zit daar voor iets tussen”, klinkt het op het hoofdkwartier in Doornik. “Tegenwoordig wordt 40 procent van de bestellingen online geplaatst. Vooral onze jongere klanten, meisjes vanaf vijftien jaar, winkelen graag op internet. Daar houden we rekening mee. Zo hebben we sinds kort ook een applicatie voor de iPhone.

“Ook thuiswinkelen evolueert mee met de markt. Zonder internet kunnen we niet meer bestaan. Daarom zijn we op zoek naar het beste evenwicht tussen catalogus en website. Op de website staan bijvoorbeeld om de twee weken nieuwe aanbiedingen en extra promoties. De prijs van de kleren is immers het belangrijkste. Precies omdat onze klanten thuis op internet zitten, kunnen ze makkelijker prijzen vergelijken. Thuiswinkelende vrouwen zijn zappers. Ze surfen van de ene website naar de andere op zoek naar koopjes. Ze zijn veeleisender dan vroeger. Daarom besteden we veel aandacht aan service en klantenbinding. We zouden graag de nummer één in thuiswinkelen blijven.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234