Dinsdag 07/04/2020

'Thorgal gaat na mijn dood verder. Ik ben Hergé niet'

Na Thorgals mislukte tocht naar het Midden-Oosten schoof Grzegorz Rosinski zijn scenarist opzij om in zee te gaan met Europa's meest klinkende naam: Xavier Dorison. Met Scharlaken vuur, de donkerste Thorgal ooit, wil het duo de reeks nieuw leven inblazen.

Hij snuift, gromt zelfs even. Grzegorz Rosinski (75), Thorgal-tekenaar van het eerste uur, is niet van plan zich in te houden. Van bij de aanvang van het gesprek schenkt hij klare wijn. "Het is de tekenaar die het voor het zeggen heeft. Scenaristen mogen nog zo goed zijn, ze kunnen eigenhandig nooit een album maken. Kortom: de scenarist staat in functie van de tekenaar."

Xavier Dorison, zijn nieuwe scenarist, hoort het aan. De man achter Asgard, XIII Mystery, W.E.S.T., Het dertiende testament en de westernhit Undertaker, wordt in heel Europa gelauwerd. "De nieuwe Jean Van Hamme", klinkt het zelfs.

Een kleine twee jaar geleden kreeg hij de opdracht van zowel de uitgeverij als van Rosinski om de reeks nieuw leven in te blazen, nadat Rosinski in de media zijn ongenoegen had geuit over zijn toenmalige scenarist Yves Sente.

De wrevel ontstond na een album waarin Thorgal in het Midden-Oosten terechtkwam. "Fijn idee, maar ik was stomverbaasd toen bleek dat Yves, om zijn verhaal verteld te krijgen, maar liefst drie albums in die regio moest situeren. Zijn ideeën waren niet de mijne. Te veel personages, te complex. Ik wilde het wat simpeler houden, met minder figuranten. Lichter ook. Yves gleed steeds verder af van het origineel. Thorgal moest zo snel mogelijk terug naar het Hoge Noorden." De Pools-Belgische tekenaar slaat met de vlakke hand op het nieuwe album op tafel: Scharlaken vuur, oftewel Thorgal nummer 35. "Na dit album is het zover", grijnst hij.

Leve Jean Van Hamme

De donkerste Thorgal ooit? Rosinski bevestigt. "Helaas wel. Ik had graag meer humor gezien." "Nu ja, als je van je personages houdt, moet je ze durven laten lijden", reageert Dorison. "Hoe meer Thorgal lijdt, hoe meer hoop hij heeft en hoe hoger hij opklimt. In het volgende album gaan Thorgal en co. trouwens nog wat dieper, maar ik hoop die donkere periode daarna definitief af te sluiten." Rosinski grommelt opnieuw. "Eindelijk."

Rosinski's favoriete albums moeten de lijn bepalen. Gevraagd naar titels kaart hij Alinoë aan, het achtste album. "Dat vond ik scenariogewijs het beste." Visueel en grafisch gezien houdt hij het op het zestiende en twintigste album, De wolvin en Het brandmerk van de ballingschap.

Dorison zweert eveneens bij Alinoë, en voegt er De meester van de bergen aan toe - allen van voor midden jaren negentig. Allen scenario's van Van Hamme, die zich toen volgens beiden auteurs op het toppunt van zijn kunnen bevond. Dorison: "Van Hamme is een genie, ik niet."

Over het verschil met Yves Sente blijft Dorison op de vlakte. "Maar voor mij was het duidelijk: ik wilde Thorgal volwassener en gewelddadiger. Ik wil trouw zijn aan het origineel, maar ik kan niet anders dan mezelf zijn. De dialogen moesten voor mij ook volwassener. Ik ben niet de scenarist die iets kan schrijven als 'Oh, Aaricia, je blijft mijn schat tot in de eeuwigheid.' (Trekt een vies gezicht) Dat gezegd zijnde: Van Hammes Thorgal-scenario's zijn de beste. Ze lijken bedrieglijk eenvoudig, maar er kruipt enorm veel tijd in om daar te geraken. Dat is vaak zo. Goede schrijvers weten dat."

Dat hij in heel stripminnend Europa 'de nieuwe Van Hamme' wordt genoemd, vindt hij een compliment, "maar ik ben er nog lang niet. Laten we zeggen dat ik veel van hem heb geleerd."

Op de vraag waarom Rosinski net Dorison uitkoos, klinkt het stellig: "Om de toekomst te garanderen. Na mijn dood gaat Thorgal gewoon verder. Ik ben Hergé niet. Na diens dood mocht niemand nog aan Kuifje raken. (schudt het hoofd) Zo wreed ben ik niet. Thorgal behoort mij niet toe, maar het publiek. Het zal me plezieren als de reeks nog lang na mij blijft voortbestaan."

Belangrijke keuzes

Het Thorgal-universum is intussen erg verruimd, met enkele nevenreeksen als belangrijkste wapenfeit. Een Thorgal-roman, geschreven door Amélie Sarn, werd in 2009 afgeblazen. Een tv-serie is, na jaren van onderhandeling, nu wel een feit. Regisseur van dienst is Thorgal-fan van het eerste uur: Oscarwinnaar Florian Henckel von Donnersmarck. "Ja, ze hebben me voorgesteld mee te werken aan de scripts", zegt Dorison. "Maar ik heb geweigerd. Met Das Leben der Anderen bewees hij dat hij een groot regisseur en schrijver is. Hij heeft mijn hulp niet nodig."

Ook Rosinski past ervoor. "Het wordt moeilijk. Thorgal loopt over van de personages en intriges. Von Donnersmarck gaat belangrijke keuzes moeten maken. Ik bemoei me niet, want ik heb niets met tv-series, wel met strips. (grijnst) Ik kruis mijn vingers en zal achteraf wel commentaar geven."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234