Zondag 14/08/2022

Thomas Vanderveken (27) presenteert met 'Mercator' zijn eerste zondagavondprogramma op Eén

'Klassieke muziek is niet hoger of intellectueler dan entertainment'

Thomas Vanderveken heeft de wind in het zeil. Na de tv-show Steracteur sterartiest mag hij op Eén nu ook Mercator presenteren, een nieuw realityprogramma op zondag. Ondertussen is de tv-maker, pianist van opleiding, ook al zes jaar een van de stemmen van radiozender Klara. Contradictorisch? Niet voor Vanderveken. 'Een intellectuele spreidstand? Komaan zeg!'

Door Sarah Theerlynck

BRUSSEL l In Mercator gaan veertien Vlamingen aan boord van een historische driemaster. Het is het begin van een realityspel dat hen langs een oude handelsroute en tal van belangrijke havensteden brengt. Hun taak? Uitvissen wat hun eindbestemming wordt. Thomas Vanderveken stapte vol enthousiasme in dit nieuwe realityproject van productiehuis Kanakna. "Los van het feit dat ik op reis mocht naar allerlei plekken waar ik nog nooit was geweest, vond ik het interessant dat we de mensen tonen zoals ze zijn en hen tegelijkertijd een stapje verder duwen, zodat ze zichzelf ook beter leren kennen. Dat Mercator naar allerlei verhalen over ontdekkingsreizigers teruggrijpt, speelde ook mee. Als kind verslond ik verhalen over Magellan en Columbus. Tot ik op een dag wakker werd en besefte dat alles al ontdekt was. (lacht)

"Bovendien is het eerlijke reality, een soortVriend of vijand, het programma dat ik eerder presenteerde op Eén, maar dan de XXL-versie. Onze groep kandidaten was ook schitterend. Ik was zelf betrokken bij de laatste selectieronde en ik vind dat we er stuk voor stuk degenen hebben uitgekozen die maximaal zichzelf zijn. Unspoiled characters, zoals ze dat in het jargon noemen.

"Ik heb trouwens ook gemerkt wat voor een sterk merk Eén is als zender. Veel kandidaten vertelden ons dat ze zich anders nooit hadden ingeschreven voor een realityprogramma, maar dat ze er nu wel vertrouwen in hadden omdat het voor Eén was."

Mercator lijkt geen vanzelfsprekend spel. Al die opdrachten en codes, die dan weer worden gebruikt om andere codes te kraken. Zijn jullie niet bang dat het net als Terra incognita, dat vier jaar geleden op VT4 liep, zal floppen wegens te verwarrend?

"Nee. Elke uitzending duurt een uur. We nemen onze tijd om alles goed uit te leggen en onze kandidaten juist te portretteren. Elke havenstad die we aandoen, wordt prachtig in beeld gebracht. Volgens mij zullen heel wat kijkers daarbij wegdromen. Trouwens, je mag je publiek nooit onderschatten. Ik zie geen enkele reden waarom Mercator te moeilijk zou zijn voor de gemiddelde Eénkijker. Terra incognita was overigens een compleet ander programma."

Het is je eerste zondagavondprogramma. Bovendien staat het in het slot van De pappenheimers geprogrammeerd. Voel je geen druk?

"Nee. Ik vind het vooral een eer gevraagd te zijn en ik wil ons niet meten met een programma als De pappenheimers, waarvan de kijkcijfers waanzinnig zijn. Geloof me, maandagochtend ga ik niet meteen controleren hoeveel kijkers we hebben gehaald. Voor mij staat mijn persoonlijke ontwikkeling als programmamaker voorop, hoe melig dat misschien ook klinkt. Ik wil niet zomaar een presentator zijn die pas komt piepen als het hele programma is uitgedacht. Ik wil achter de schermen meedenken en meewerken en daar steeds beter in worden. Als mij een programma wordt aangeboden, stel ik me altijd twee vragen. Eén: 'Zal ik me amuseren?' Twee: 'Leer ik iets bij?'"

Hoe past Steracteur sterartiest in dat plaatje?

"Heel belangrijk voor mij is dat die show live is. Daar staan, Niels Destadsbader mogen aankondigen, hem die gele catwalk zien oplopen, het publiek uitzinnig zien worden: dat is gewoon leuk. Het is ook niet louter entertainment. Het is entertainment met een plus, want een deel van het geld van de sms-stemming gaat naar een goed doel, net als de 25.000 euro van de winnaar.

"Al is er natuurlijk ook niks verkeerd aan entertainment tout court. Wij bezorgen heel wat mensen een fijne vrijdagavond. Wat kan daar fout aan zijn? Oké, Steracteur volgt een strak format dat al een paar keer eerder op tv is gezien en ik kan begrijpen dat mensen daarop afknappen. Maar heel wat anderen houden ervan. En ja, er zit weleens een noot verkeerd, maar door de bank genomen zingen onze kandidaten goed. Luister naar een liveconcert van een wereldster als Pink en het zal stukken slechter zijn dan een optreden van eender welke deelnemer van dit jaar."

Je presenteert ook nog altijd op Klara. Heb je niet af en toe het gevoel dat je professionele leven een grote intellectuele spreidstand is?

"Komaan zeg! Ik snap niet wat er zo intellectueel of slim is aan klassieke muziek en niet aan entertainment. Klassieke muziek moet niet hoger aangeschreven worden dan andere muziek. Ik vind veel nummers van Radiohead muzikaal een pak interessanter dan de eerste drie composities die Mozart schreef toen hij nog een kind was. Popmuziek en klassieke muziek dienen voor mij gewoon een andere functie.

"Ik vergelijk het altijd met het inrichten van een kamer in je huis. Stel: je kiest een kleurig behang en hangt daar een mooi schilderij op. Wel, voor mij is het schilderij klassieke muziek en het behang popmuziek. Het is misschien een gevaarlijke vergelijking, maar ik vind absoluut niet dat de functie van het behang - een dagelijkse, meer actuele functie - belangrijker is dan die van het schilderij, waar je uren naar kunt kijken en telkens andere dingen ontdekken. Een schilderij aan een lelijke, kale wand is toch ook niets, hé? Ik vind 'Womanizer' van Britney Spears een goed, ja zelfs vernieuwend, nummer in zijn genre. Waarom zou ik dat niet mogen zeggen?

"Ik begrijp wel dat klassieke muziek sommigen afschrikt. Aan het bijwonen van een klassiek concert hangen heel wat gebruiken vast. Alleen al dat je moet applaudisseren op vastgelegde momenten. Wel, laat mij degene zijn die de mensen op voorhand uitlegt wanneer ze moeten applaudisseren en waarom. Noem het een kleine missie.

"Ik vind het geweldig dat ik alle mogelijke soorten programma's mag combineren. Steracteur is mijn vrijdagavondfeestje en De ongelovige Thomas, mijn programma op Klara, is mijn zondagochtendbrunch. Zo richten veel mensen hun leven toch in? En het is niet dat ik op Eén geen woorden van meer dan drie lettergrepen mag gebruiken.

"Ik weiger te kiezen voor één bepaald genre programma. Toen ik zes jaar geleden naar de VRT overstapte, had ik het daar best moeilijk mee. Bert Geenen en Jan Verheyen, de toenmalige programmadirecteurs van de Vlaamse Mediamaatschappij, waarvoor ik toen werkte, hadden me leuke programmavoorstellen gedaan en ik wilde hen graag loyaal blijven. Toch heb ik voor de VRT gekozen. Dat kwam omdat ik op Klara mocht presenteren. Ik vind mijn job daar nog altijd even belangrijk en wil hem het liefst blijven combineren met programma's op Eén. Je merkt ook dat tv-makers vaak helemaal niet moeten kiezen. Herman Van Molle mocht toch ook zowel Zalm voor Corleone maken als Eén jaar gratis. En Tom Lenaerts en Bart Peeters gaan nu toch ook elk een programma presenteren op Canvas.

Heb je in de wereld van de klassieke muziek nooit neerbuigende reacties gekregen?

"Toen ik in 2001 aan het conservatorium van Brussel studeerde en al op JIM presenteerde, heb ik ooit een uitbrander gekregen van directeur Arie Van Lysebeth, nu de voorzitter van de Koningin Elisabethwedstrijd. In een interview had ik gezegd dat het eten op het conservatorium niet lekker was, wat ik inderdaad niet had moeten doen. (lacht) Hij riep me naar zijn bureau en maakte van de gelegenheid gebruik om me de les te spellen over mijn presenteerwerk op een tv-zender als JIM. Hij vond dat dat niet hoorde. Ik heb hem toen van zijn ongelijk proberen te overtuigen, maar haalde bakzeil.

"Ik begrijp ook wel wat hij bedoelde. Die studies omvatten duizend jaar muziekgeschiedenis. Je moet daar honderd procent op gefocust zijn. Wil je als concertpianist goed zijn, dan moet je de strijd aangaan met de wereldtop. Maar door te presenteren op JIM en andere dingen te doen, is mijn wereld opengebroken. Net zoals de wereld van veel klassieke muzikanten tegenwoordig. De meesten weten heus wel wie U2 of Radiohead zijn. Omgekeerd ook. Als ik voor de Top 75 van de klassieke muziek op Klara popmuzikanten interview en hen vraag van welk klassiek werk zij het meeste houden, kan iedereen meteen en met kennis van zaken zijn favoriet uitkiezen."

Heb je nog grote tv-dromen?

"Geen concrete, maar ik zou ooit wel eens een livetalkshow als De wereld draait door, met Matthijs van Nieuwkerk op Ned 3, willen presenteren. Nu nog niet natuurlijk. Ik ben nog veel te groen om de juiste vragen te stellen. Later, als ik groot ben. (lacht)"

Mercator, elke zondag om 20.25 uur op Eén.

Thomas Vanderveken:

Geloof me, maandagochtend zal ik niet meteen controleren hoeveel kijkers we hebben gehaald

n Thomas Vanderveken neemt nu ook de presentatie van de realityserie Mercator voor zijn rekening. 'Voor mij staat mijn persoonlijke ontwikkeling als programmamaker voorop, hoe melig dat misschien ook klinkt.'

n Vanderveken tussen enkele deelnemers. 'We hebben stuk voor stuk mensen uitgekozen die maximaal zichzelf zijn, unspoiled characters.'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234