Maandag 29/11/2021

Thomas Hampson

Vlaamse Opera, Gent

Hij kan makkelijk doorgaan voor een soapacteur, een iets te gladde quizmaster of de mascotte van een tandpastagigant, maar hij is een van de grootste zangers van onze tijd. Rossini gaat hem even gemakkelijk af als Schumann, hij haalt zijn neus op voor Broadway noch Strauss. Hem het meest vertrouwd is de muziek van Mahler, waarin je hem gerust onvergelijkbaar mag noemen: een opgevoede Amerikaan hoeft voor geen Wiener onder te doen. Wie hem vorig seizoen mocht beluisteren in de Heinelieder uit Schwanengesang, weet dat ook Schubert hem uitstekend ligt, wat mooie vooruitzichten biedt voor maandag. Dan brengt Thomas Hampson - vergezeld door zijn sublieme begeleider Wolfram Rieger - immers de Winterreise, de bloedstollend mooie cyclus die Schubert kort voor zijn dood voltooide. "Dit is het mooiste dat ik schreef", zei hijzelf hierover en waarschijnlijk had hij gelijk. Nauwelijks te geloven dat een in volle Biedermeierperiode opgegroeide jongeman tot zo'n tijdloze weergave van de meest intense emoties in staat was. Goethes Werther lees je vandaag niet zonder gevoel van zo-kan-ie-wel-weer, maar de nauwelijks dertigjarige Schubert die zich vertwijfeld afvraagt Wie weit noch bis zur Bahre? en van het antwoord maar al te zeker is, daar zijn nog steeds geen woorden voor.

Thomas Hampson en Wolfram Rieger brengen Schuberts Winterreise. Op maandag 20 december om 20 uur in de Vlaamse Opera van Gent. Tickets: 700 tot 900 frank (17,35 tot 22,31 euro). Tel. 09/225.24.25.

Slagbooms en treebeats

CC De Kern, Wilrijk

Deze fraai geconstrueerde woordspeling is de naam van een concertprogramma dat percussionist Michael Weilacher vrijdag brengt in CC De Kern in Wilrijk. Let op, dit is een soloconcert: de pot schaft slagwerk en niets anders dan dat. Mijdt u jazzconcerten omdat u op voorhand al naar wordt bij de gedachte aan de plaspauze voor niet-slagwerkers, drumsolo genaamd? Of hebt u de gewoonte op donderdagavond iets te ambitieus in de alcohol te vliegen? Dan is dit niet uw concert. In alle andere gevallen is het ten zeerste aan te bevelen. Weilacher is een juweel van een percussionist. Zijn instrumentarium is de grosse-caisse ver voorbij: weinig specifiek, maar daarom niet minder 'slagvaardig' gerei zoals bloempotten, pannen, vuilbakken of een occasioneel gedroogd blaadje worden door "minstens vier van zijn ledematen" (sic) bediend. Er staat werk op het programma van goed volk als Novotny, Rzevski, Feldman - alvast een van mijn favorieten - en Weilacher zelf. Zeker doen.

Michael Weilacher (slagwerk) brengt werk van Novotny, Rzevski, Shepard, Weilacher, Stasack, Staub en Feldman. Op vrijdag 17 december om 20.15 uur in CC De Kern in Wilrijk. Tickets: 250/350 frank (6,2/8,68 euro). Tel. 03/821.01.20.

Kerstconcert

Carolus Borromeuskerk, Antwerpen

Bijloke, Gent

De Hongaarse pianist Andras Schiff zei ooit: laten we zeggen dat Bach de vader is, Mozart de zoon en Schubert de heilige geest. Voorwaar een ketterse uitspraak, maar met Kerstmis speelt ieder weer zijn eigen rol: de zoon die van zoon, de vader die van geest en Jozef die van vader. Philippe Herreweghe en het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen spelen muziek, en hoeden zich er godzijdank voor, u dood te gooien met de muzak die de programma's van talloze 'kerstconcerten' vult. De Tweede Symfonie van Beethoven krijgt u voorgeschoteld, evenals de 'Linz'-symfonie en enkele aria's van Mozart. De laatste zijn uiteraard rond de kerstthematiek gekozen: niet dat de heer niet voortdurend moet worden geloofd en geprezen, maar 'Laudate dominum' is een vooral rond deze tijd gehoorde imperatief. 'Et incarnatus est', de passage uit de geloofsbelijdenis die op de menswording van Christus betrekking heeft, kan ook toepasselijk worden genoemd. Deze en enkele andere aria's worden gebracht door sopraan Vasiljka Jezovsekk. Niettemin vormen de symfonieën de hoofdbrok van de avond. Het zijn niet meteen de grootste kleppers uit het repertoire, maar er is alle reden om aan te nemen dat Herreweghe en zijn orkest uw door de kersttijd in de hand gewerkte neiging tot tevredenheid niet zullen beschamen. Vooral naar de vaker geprezen dan uitgevoerde Linzersymfonie van Mozart valt uit te kijken: de combinatie van Herreweghes ervaring met oude muziek en het hoe dan ook tamelijk romantisch ingestelde corpus dat het KFOV als symfonieorkest is, bleek de laatste tijd erg goed te werken.

Vasiljka Jezovsek en het KFOV o.l.v. Philippe Herreweghe brengen werk van Mozart en Beethoven. Op maandag 20 en woensdag 22 december in de Carolus Borromeuskerk in Antwerpen, op donderdag 23 december in de Bijloke in Gent, telkens om 20 uur. Tel. 03/231.37.37 of 09/266.70.40.

Italiaanse barok

deSingel, Antwerpen

Voor een behoorlijke streep barokmuziek kunt u donderdag in deSingel terecht. Daar brengen het barokorkest La Stagione uit Frankfurt en ons eigenste Collegium Vocale een programma met muziek van Italiaanse meesters: Arcangelo Corelli en Alessandro Scarlatti, beiden een kleine generatie ouder dan J.S. Bach, en zijn haast volstrekte tijdgenoot Antonio Vivaldi. Dirigent Michael Schneider laat eerst warmdraaien met een concerto grosso, een nogal geliefd genre in het toenmalige Italië, waarin de orkestmusici aardig solistisch uit de hoek mogen komen zonder dat ook letterlijk te hoeven doen. Het geheel in de kerstsfeer badende Laudate pueri en een concertino voor flautino, strijkers en basso continuo van de Rode Priester moeten de weg effenen voor zijn Gloria in D, naar verluidt het hoofdwerk van de avond. Glenn Gould zou dit, samen met Beethovens Zevende Symfonie, zeker en vast een anticipation of disco music hebben genoemd, en in dit geval zou ik hem volmondig bijtreden. Fijn is dan weer dat ongegeneerd meestampen u niet kwalijk wordt genomen. Nee, dan liever de kerstcantate O di Betlemme van Alessandro Scarlatti, een van de weinige geestelijke cantates die van de man zijn overgeleverd, wat zeker jammer mag worden genoemd. Twee sopranen nemen de solopartijen van de avond voor hun rekening, Deborah York en Anna Korondi. Mooi, mooi.

Deborah York, Anna Korondi, La Stagione Frankfurt en Collegium Vocale o.l.v. Michael Schneider brengen werk van Corelli, Vivaldi en A. Scarlatti. Vanavond, 16 december, om 20 uur in deSingel in Antwerpen. Tickets: 250 tot 1.100 frank (6,2 tot 27,27 euro). Tel. 03/248.28.28.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234