Donderdag 29/07/2021

theatertip

Tijdens het Theaterfestival presenteren we een reeks tips voor het nieuwe seizoen, met daartussen misschien wel een kanshebber voor de volgende Theaterfestivalselectie. Omdat het samenstellen van zo'n reeks te vergelijken valt met koffiedik kijken en we niet pretenderen de wijsheid in pacht te hebben, krijgt u er een pessimistische kanttekening bij.

Tip: Bérénice door Het Zuidelijk Toneel. Regie: Pierre Audi. Tekst: Jean Racine, vertaald door Janine Brogt. Première: 30 oktober om 20.15 uur in de Stadsschouwburg van Eindhoven. Verhaal: De Palestijnse koningin Bérénice wordt door twee mannen bemind: haar minnaar en troonopvolger Titus en diens vriend en strijdmakker Antiochus. Laatstgenoemde is de vertrouweling van Bérénice, op voorwaarde dat hij nooit spreekt over zijn liefde voor haar. Alles verandert wanneer Titus, na het overlijden van zijn vader, keizer wordt van het Romeinse rijk. Normaal zou hij trouwen met Bérénice, maar de republikeinse senaat duldt geen oosterse vorstin. Titus besluit het huwelijk af te blazen en stuurt Antiochus als boodschapper naar Bérénice. Zij weigert hem te geloven. Waarom u het gezien moet hebben: Omdat Bérénice een productie is van Het Zuidelijk Toneel, een gezelschap dat zelden minder dan kwaliteit brengt. Omdat Bérénice, een tragedie in verzen geschreven in 1670, niet erg bekend of populair is in de Nederlanden, maar als klassiek wordt beschouwd in het Franse repertoire. Omdat Janine Brogt de vertaling en de dramaturgie voor haar rekening neemt, en zij geprezen wordt voor haar uitstekende werk voor Toneelgroep Amsterdam. Omdat de hoofdrol wordt gespeeld door Chris Nietvelt, al enkele seizoenen lang een parel aan de kroon van Het Zuidelijk Toneel. Waarom het kan tegenvallen: Omdat u nog maar enkele maanden geleden Bérénice zag door De Tijd, met onder anderen Elsie de Brauw, Warre Borgmans en Jeroen Willems. Omdat Brogt de verzen heeft vervangen door volzinnen, waardoor de zwierigheid uit Racines tragische driehoeksverhouding misschien wel is verdwenen. Omdat regisseur Pierre Audi, bekend van Maat voor Maat (1996) bij Het Zuidelijk Toneel, Franstalig is maar de repetities in het Engels leidt, en dat de communicatie niet ten goede zal komen. Omdat de driehoeksverhouding als bron van emotionele ellende passé is, gedevalueerd tot behangselmotiefje in Mooi en Meedogenloos. Zal Ridge kiezen voor Brook of toch weer met Taylor de koffer in duiken?

(SH)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234