Woensdag 27/01/2021

Theatermaker Bart Van Nuffelen van MartHa!tentafief laat twee voorstellingen op publiek los

Een klein wezen, begaan met de wereld

In 2007 dacht theatermaker Bart Van Nuffelen van het Antwerpse MartHa!tentatief nog aan stoppen, nu worden meteen twee nieuwe teksten van hem op het publiek losgelaten. 'Ik wil dwingender theater maken.'

DOOR WOUTER HILLAERT

In Solo, een dierenepos met onder meer een 4x4, vertelt Van Nuffelen het relaas van zijn artistieke en persoonlijke crisis. Bij Het Gevolg spelen ze van zijn hand tegelijk De goeie, de slechte en de lelijke.

Het begon allemaal vlak voor de première van Magic Palace, een voorstelling van Van Nuffelen over het jonge uitgaansleven van de bejaarden van nu. "Het werd een succes, maar ik vond dat ik niet was geslaagd in onze droom: mijn diepe emoties bij alle interviews met die tachtigjarigen even diep overbrengen. Als theater je passie is en tot ontgoocheling leidt, moet je je fundamentele vragen stellen. Op korte tijd zijn toen ook een paar vrienden overleden. Ik moest er even uit. Ik ben gaan rondhangen, begon dingen op te schrijven."

Het resultaat heet nu Solo over het grote dierenbos in het jaar nul van de Vlaamse onafhankelijkheid. Wat een titel.

"Dat jaar nul staat voor mijn omgaan met verlies in dat jaar 2007. Moest ik nog toneelmaken of niet? Solo is het antwoord, maar ingewerkt in een dierenbos, met alle Martha's mee op scène als dieren. Zelf speel ik een onbepaald beest: een weekdier én een olifant. Dat hielp me om een spiegel te zoeken voorbij het louter persoonlijke. Met zo'n dierenepos kun je stootjes uitdelen zonder de mensen zelf te kwetsen. Je laat ze de dingen net helderder zien."

Wat deel je dan mee over die Vlaamse onafhankelijkheid?

"Dat jaar verschoof er iets, te beginnen met dat nepjournaal van de RTBF. Ik vond dat een zeer opwindende avond, die binnen vijftien jaar meer zal blijken dan een detail. Vroeger bleef de Vlaamse zaak beperkt tot wat radicalen die vonden dat we het Belgische huwelijk moesten opdoeken. Vandaag lijkt dat op café en familiefeesten bijna een gedeelde mening. Zelf vind ik dat een heel spijtige zaak. In de voorstelling vormt dat turbulente politieke jaar 2007 dus het decor, waartegen ik me afteken als een klein wezentje dat met de wereld begaan is."

Is dat het dwingender toneel dat je zoekt? Of waar ligt dat in?

"Ik heb ingezien dat ik de kern van wat ik maak meer bij mezelf moet vinden. Dat wil niet zeggen dat ik de komende twintig jaar alleen maar eigen zielenroerselen wil blootploegen, maar soms moet je inzoomen op iets kleins om het grote beter open te plooien. Dat is het doel: vanuit kleine verhalen het hele leven aanraken. Global Anatomy deed dat heel mooi, Johan Petit en Abattoir Fermé kunnen dat ook. Dat bijzondere mechaniekje wil ik ook meer ontdekken."

De goeie, de slechte en de lelijke, over drie schooljongens die een vroeger ongeluk verteren, lijkt wel iets heel anders. Of niet?

"Het is een jeugdtheatertekst, maar hij ligt wel dicht bij mezelf. Het gaat me om het uitzichtloze van 'jongskes' die geen jongskes meer willen zijn, maar ook nog niet als man de tools vinden om hun situatie naar hun hand te zetten. Dat geeft een gitzwart beeld van drie lonely cowboys in een betonnen woestijn.

"Het 'accident' dat erin voorvalt, kun je ook figuurlijk begrijpen. Wat doe je daarna? Wat ik in de tekst verdedig, namelijk jezelf recht in het gezicht kijken en je twijfels hardop uitspreken, is een les die ik zelf ooit vroeger in mijn leven had willen krijgen."

Solo tot 7 feb in Fort 4, Mortsel (03/443.73.80) en 11-12 feb in Bourla, Antwerpen (03/224.88.44), www.marthatentatief.be. De goeie, de slechte en de lelijke van 30 jan tot 7 feb in Turnhout, Gent en Wilrijk, www.hetgevolg.be.

Vanuit kleine verhalen het hele leven aanraken, dat bijzondere mechaniekje wil ik meer ontdekken

n Bart Van Nuffelen: 'Met een dierenepos kun je stootjes uitdelen zonder de mensen zelf te kwetsen.'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234