Dinsdag 07/02/2023

Theater uJurylid Willem Roggeman vindt L.P. Boon-prijs voor Chokri Ben Chikha ongehoord

Roggeman: 'Zeggen dat deze prijs wordt uitgereikt op basis van artistieke verdienste is pertinent onwaar'

Vlaams-Tunesische theatermaker zorgt ongewild voor controverse

Zaterdag wordt de jaarlijkse Louis Paul Boon-prijs van de vzw Honest Arts Movement (HAM) uitgereikt aan theatermaker Chokri Ben Chikha, om de 'ongedwongen en humoristische wijze waarop hij de Vlaamse en allochtone cultuur dichter bij elkaar brengt in stukken als De Leeuw van Vlaanderen en Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen.' Dichter Willem Roggeman, jurylid en beheerraadslid van de HAM, is het met die keuze niet eens. Dit is 'geen artistieke, maar een politieke beslissing', stelt hij in een open brief.

Brussel

Van onze medewerkster

Liv Laveyne

Sommige leden van de raad van beheer wilden aantonen hoe breed van opvatting zij wel zijn", zegt Roggeman, die inmiddels ook zijn ontslag heeft ingediend bij de HAM. "Slechts twee van de veertien juryleden kenden het werk van Chokri Ben Chikha. De beslissing is gevallen na het zien van een slechte video-opname van De Leeuw van Vlaanderen." Roggeman betreurt het gebrek aan talent van Ben Chikha, wiens werk hij "flauw" en "puberaal" vindt.

HAM-voorzitter Freek Neirynck zegt dat Roggeman natrapt en noemt de keuze voor Ben Chikha wel degelijk artistiek onderbouwd. "De beslissing van de jury is bovendien democratisch genomen", zegt hij.

Roggeman had zelf een andere kandidaat naar voren geschoven, namelijk de in juli overleden Brusselse plastisch kunstenaar Yvan Theys. "Roggeman, die publicaties schreef over de twee vorige Louis Paul Boon-winnaars, twee plastisch kunstenaars overigens, had wellicht gehoopt dat nu opnieuw te kunnen doen", aldus Lieve De Maere, secretaresse van de HAM.

Het is niet de eerste maal dat theatermaker Chokri Ben Chikha buiten zijn wil om voor ophef zorgt. Eind oktober ontstond er een hetze naar aanleiding van de theateraffiche van Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen. Conservatieve katholieken vonden het portret van de allochtone madonna met ontblote borst niet door de beugel kunnen en hielden een Maria-wake aan de Brusselse KVS voor de première. Bewegingen als vzw België en Christenheid en Opus Dei zagen zich toen gesterkt door extreem-rechts.

Dat Roggeman niet zou kunnen verkroppen dat de L.P. Boon-prijs naar een Vlaamse theatermaker met Tunesische roots gaat en onverdraagzaam is jegens de islam, wijst hij zelf van de hand: "Ik heb zelfs gesteld dat ik het werk van Ramsey Nasr, de Antwerpse stadsdichter van Palestijnse afkomst, wel bijzonder waardeer. Maar Ik wil me niet voor een politieke kar laten spannen. Ik hou niet van hypocrisie: zeggen dat deze Louis Paul Boon-prijs wordt uitgereikt op basis van artistieke verdienste is pertinent onwaar." De ontslagbrief die Roggeman naar de bestuursleden van de HAM stuurde en die volgens hem "voor 90 procent overeenstemt met de inhoud van zijn open brief" laat echter een andere toon horen. "Dat deze Tunesiër eerst maar even Mohammed naakt op de rug van een ezel naar het paradijs laat rijden zoals de moslims beweren dat die gedaan heeft. Maar daar heeft hij de moed niet voor; want hij weet dat de moslims hem zullen vinden en streng straffen. (...) Het is algemeen geweten dat de moslims de westerse cultuur, waarop ze met verachting neerkijken, willen vernietigen om haar door de moslimcultuur te vervangen.(...) Ik wens niet de klok terug te draaien. In een progressief Vlaanderen is er geen plaats meer voor een kerk, maar zeker ook niet voor een moskee."

Dichter Willem Roggeman was vroeger journalist bij Het Laatste Nieuws en onderdirecteur van het Vlaamse cultuurhuis Brakke Grond in Amsterdam.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234