Zaterdag 24/07/2021

theater u raamtheater presenteert nieuw seizoen

Liefde voor het repertoire staat centraal voor artistiek leider Marc Cnops

Toneel van dromen en denken

Antwerpen

Van onze medewerkster

Els Van Steenberghe

Artistiek leider Marc Cnops mag zich een gelukkig man noemen. Niet alleen omdat er steeds meer publiek de weg naar 'zijn' Raamtheater vindt, maar ook omdat het huis volgend seizoen met vijf opmerkelijke, nieuwe creaties en twee hernemingen uitpakt.

De rode draad door dat alles is de liefde voor het repertoire. Vanuit die liefde wordt een schare uitgelezen oudere én jongere acteurs opgetrommeld. Toch groeit het oeuvre van het Raamtheater niet alleen uit de liefde voor de tekst. Hun oeuvre wortelt evenzeer in een scherpe maatschappijkritische houding. Cnops wil intellectueel theater brengen dat een scherp statement over de hedendaagse samenleving formuleert. Hij gelooft stellig dat theater een uitverkoren middel is om, in tegenstelling tot het commerciëlere entertainment, het publiek te prikkelen. Het Raamtheater wil dus politiek repertoiretheater voor de eenentwintigste-eeuwse mens brengen.

Walter Tillemans start die missie met Michael Frayns Democratie. Samen met onder meer Frans Maas, Jef Demedts en Erik Kerremans wil hij het mechanisme van de democratie blootleggen.

Regisseur Robert Sian (creëerde dit seizoen het bijzondere Belegerd bed) zet vervolgens zijn tanden in Neil LaButes The Shape of Things. Het is Sians drijfveer om vanuit een getrouwheid aan de auteur, eigen accenten te leggen in de regie. Omringd door een jonge ploeg (Sandrine André, Katrien De Ruyscher, Jan Sobrie en Roel Vanderstukken) zal hij deze morele fabel van onze westerse samenleving ensceneren. Verwacht u aan veel vragen en weinig antwoorden. Want Sian meent dat het theater vooral vragen moet stellen.

Ondertussen neemt artistiek leider Marc Cnops zelf plaats in de regiestoel voor zijn Schoon kind. De jonge, veelbelovende Nicky Silver schreef met Beautiful Child een eigenzinnige theatertekst waarin de pedofilie wordt uitgebeend. Cnops gaat de uitdaging aan om de poëzierijke taal en de grappigheid van dit onthutsende stuk op de vloer te brengen.

En voor Eric-Emmanuel Schmitts De libertijn, in regie van Simon Eine, kruipt acteur Frank Aendenboom in de huid van Denis Diderot die koortsachtig naar een definitie van de 'moraal' zoekt.

Tot slot neemt regisseur Guy Van Sande het publiek mee op een poëtische vlucht uit de hectische samenleving. Hij doet dat met het schijnbaar weinig optimistische Spaans stuk van Yasmina Reza. Van Sande typeert de tekst als een juweeltje waarin Reza beleefde barbaren opvoert die elkaar met ingehouden woede naar het leven staan.

Wie nog meer maatschappijkritisch theater wil verteren, kan de wederopvoeringen bijwonen van Doldraaien (tekst en regie van Robert Sian, met Bert Cosemans in de hoofdrol) of van Het lied der Vlaamse zonen, waarin Carry Goossens geregisseerd wordt door Walter Tillemans.

Marc Cnops vertelde tijdens de presentatie van het nieuwe programma dat een regisseur zijn droom beetje bij beetje aan de werkelijkheid moet afstaan. Uiteindelijk is het die werkelijkheid, de voorstelling dus, die het publiek kan doen dromen en denken. Dat wil het Raamtheater volgend seizoen bereiken: het publiek met theater aan het dromen en aan het denken zetten.

Info: www.raamtheater.be of 03/233.91.48

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234