Donderdag 28/05/2020

Theater u kunstencentrum opent seizoen met nieuwe programmeur

'De zoektocht naar interessante voorstellingen stopt niet aan het begin van het seizoen'

Kaaitheater trekt internationale kaart

Brussel

Van onze medewerkster

Liv Laveyne

Het Kaaitheater gaat komend seizoen verder op het elan van continuïteit en discontinuïteit: aandacht voor de oude getrouwen afgewisseld met nieuwe en onbekende namen. Van Brussel en het Nederlandse taalgebied wordt uitgedijd naar het grote Europa. Die internationale kar wordt mede getrokken door nieuwe programmamedewerkster Petra Roggel.

Roggel, afkomstig uit Berlijn, was freelance curator in de danswereld en werkte met choreografen als Xavier Le Roy en Thomas Lehmen. "Het is belangrijk om een dialoog te voeren", zegt Johan Reyniers, die tot nog toe alleen instond voor de programmering. "We hebben eerst in eigen land naar een geschikte kandidaat rondgekeken, maar vonden het uiteindelijk spannender in zee te gaan met iemand uit het buitenland. Die kijkt immers vanuit een andere geografische artistieke invalshoek. Dat past in de actuele politieke situatie. Nu Europa uitdijt, wil het Kaaitheater de blik verruimen. Wie te lang alleen is, vertoeft soms onbewust te veel in hetzelfde clubje."

Dynamiek en flexibiliteit zijn de kernwoorden van Roggel. Mede daarom wordt voor het eerst het R-parcours aangelegd. Deze 'Rode draad' houdt een week per maand de Kaaitheaterstudio's vrij voor kleine voorstellingen die niet in de seizoensbrochure staan. Een belangrijk initiatief, vinden de programmeurs, omdat "de zoektocht naar interessante voorstellingen niet stopt op het moment dat een seizoen is begonnen".

Ook het begrip 'artistieke context' wordt uitgebreid: de vorig jaar opgezette lezingenreeks Zelfportret van de kunstenaar als ouder wordende man of vrouw wordt tot een boek gebundeld. Aan Jan Joris Lamers (Maatschappij Discordia) werd gevraagd een monoloog te creëren gebaseerd op dit thema.

Verder staat een grootschalige samenwerking op stapel met meer dan zestig Brusselse culturele actoren tijdens het Brusselse Kunstenweekend dat in februari 2005 plaatsvindt. Andere nieuwe initiatieven zijn een integraal dansweekend begin oktober en Cordoba!, een theaterkaravaan die zes Nederlandse steden en Brussel aandoet. In november slaan onder meer Firma Rieks Swarte, Theatergroep Max, Theater Artemis en Dito'Dito twee weken hun kamp op in de Beursschouwburg en het Kaaitheater. De kunstenaars trokken naar Córdoba en lieten zich inspireren door de tiende-eeuwse convivencia, waarbij joden, christenen en moslims vreedzaam samenleefden.

Theater

Naast nieuwe theaterproducties van oude getrouwen als Lauwers' Needcompany, Tg Stan, Tg Amsterdam en Dood Paard zijn ook Het Toneelhuis, Victoria en Antigone te gast. Het Brusselse kind aan huis De Parade brengt de Trilogie van het goede leven in marathonversie en de nieuwe voorstelling Les émigrés. Josse De Pauw van Het Net staat op de planken met een theatermonoloog van Hans Aarsman over zelfmoordterrorisme. Internationaal tipte Petra Roggel de naam van René Pollesh, artistiek leider van het Prater, de kleine zaal van de Berlijnse Volksbühne waar Castorf de plak zwaait. Pollesh' voorstelling Pablo in der Plusfiliale, wat zoveel betekent als Pablo in den Aldi, omschrijft Roggel als "geglobaliseerd theater". Opvallendst binnen het theaterprogramma van het Kaaitheater is de Franse choreograaf Jerôme Bel, die erop hamerde dat zijn voorstelling niet zou worden aangekondigd als dans: The Show Must Go On 2 wordt een taalspelletje met anagrammen.

Performance

Het onderdeel performance gaat internationaal met de Rus Aleksandr Petloera, die kostuums uit alle eeuwen en windhoeken verzamelt. Ook in Brussel snuistert hij in tweedehandszaken en zoekt modellen op straat voor een modeperformance met "a touch of socialism". Het Duitse collectief She She Pop staat bekend om zijn eigenzinnige omgang met het publiek. In Bad doen ze alles wat ze eigenlijk nooit zouden willen doen. What's wrong is een party-performance waarbij het publiek aan raadspelletjes deelneemt.

Dans

Het Kaaitheater programmeert dit seizoen nieuw danswerk van Meg Stuart & Damaged Goods/Par B.L.Eux, Akram Khan, Thomas Hauert en Rosas. Christine De Smedt (Les ballets C de la B) toont voor de laatste maal de succesvolle productie 9x9, die sinds 2000 wereldwijd toert. Charlotte Vanden Eynde gaat met haar eerste groepschoreografie voor de grote zaal in première tijdens het KunstenFESTIVALdesarts in mei 2005. Een belangrijk thema in de dans wordt intercities: Schreibstück werd door Thomas Lehmen in 2002 opgestart. Hij schreef een danspartituur voor drie choreografen met elk drie dansers. De partituur gaat de wereld rond, zodat het aantal combinaties mettertijd eindeloos wordt. In Vlaanderen kozen drie producenten de choreografen: Vooruit Gent engageerde Christine De Smedt, de Antwerpse Monty koos Hooman Sharifi en Kaaitheater Jonathan Burrows. Onafhankelijk van elkaar werken zij hun versies uit die in canonvorm worden bijeengebracht. De Oostenrijkse Philip Gehmacher gaat in het drieluik Incubator op zoek naar fysiek contact en het afwezige lichaam. Dit format past hij toe op de steden Brussel, Berlijn, Lyon en Wenen.

De Hongaars-Duitse choreografe Eszter Salamon werkte onder Mathilde Monnier en François Verret. In het Kaaitheater is ze te zien met haar eerste eigen stukken die spelen met gender. Andere nieuwe namen dit seizoen zijn Vera Mantero en Mark Tompkins. Deze laatste gaat radicaal voor glamour, kostuums en zang. "Een welkom evenwicht voor het minimale, non-entertainende in de hedendaagse dans", aldus Roggel.

Muziek

In het muziekprogramma wordt behalve voor Bl!ndman en Ictus dit seizoen plaatsgemaakt voor een samenwerking met het Antwerpse ensemble Champ d'Action. Walter Hus brengt zijn titanenwerk Preludes en fuga's 1-24 tot een einde met deel 19-24 en koppelt daaraan een marathonuitvoering. Aandacht voor oude muziek is er met Capilla Flamenca en Ensemble Oltremontano, die veertiende- tot zestiende-eeuwse polyfone muziek brengen en het kamerensemble Alla Francesca en Discanthus. Peter Vermeersch en Flat Earth Society werken samen met de befaamde Amerikaanse pianist-componist Uri Caine.

Info en kaartjes: 02/201.59.59.

of www.kaaitheater.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234