Zondag 25/10/2020

THEATER MUST

BOG.

ONE

Speeldata: www.bogcollectie.com

Het jonge theatercollectief BOG maakte vier voorstellingen met de robuuste titels BOG, MEN, ONE en GOD - drie zorgzaam samengeplaatste letters waarin hele werelden verstopt zitten. Deze Vlaams-Nederlandse club doet niets liever dan dit behoorlijk complexe leven te beschrijven, vatten, benoemen, ordenen en verklaren in zo helder mogelijke taal. Concreet: ze gaan met de benen wijd voor hun publiek staan en delen met een ontwapenende eerlijkheid hun filosofische bedenkingen met het publiek. Ze laten je naar de wereld kijken alsof je die voor het eerst ziet, precies omdat zij dat ook lijken te doen - zo natuurlijk en fris is hun spel. Onze noorderburen zijn er zot van en bedolven alvast hun meest recente worp GOD onder de drie- en viersterrenrecensies.

Ramdam Collectif

Buzz

Speeldata: facebook.com/ ramdamcollectif

Al ooit eens (a) een theaterzaal vol zestienjarigen gezien buiten de verplichte schoolvoorstellingen en (b) die zestienjarigen uit de bol zien gaan voor drie volstrekt onbekende theateracteurs? Check 'Ramdam Collectif' en 'Buzz' op YouTube.

De acteurs in kwestie komen van het Luikse Conservatorium, en Cédric Coomans, Jérôme Degée et Jean-Baptiste Szezot stellen in hun debuut vast dat het traditionele theater dood is als een pier: "Au théâtre, on rit peu, mais on culpabilise beaucoup."

Wat theater nodig heeft is buzz, en die creëren ze dan ter plekke: alle smartphones aan, filmen verplicht, een selfie maken met de hele zaal die de gangnam doet, en sharen maar. Dat de vlotte merchandising van het theatergenre en de ongegeneerde commercialisering van eigen lijf en leden druipt van de ironie is misschien niet voor iedereen duidelijk... maar buzzen doet het in ieder geval, deze eersteling.

Haider Al Timimi & Kloppend Hert

Layla's Fool en Bite the Hand that Feeds You

Speeldata: www.kloppendhert.be, www.bozar.be

Danser en acteur Haider Al Timimi zet na een verleden bij Union Suspecte, Rosas en KVS met zijn eigen gezelschap een stevig spoor uit. Met compagnon Geert Vandyck vormt hij Kloppend Hert, en dat hert in kwestie klopt vooral met kracht voor verhalen die geworteld zijn in een superdiverse samenleving. Kloppend Hert maakt eigen multimediale voorstellingen, maar Al Timimi is misschien wel het meest in zijn element als aanvuurder van projecten met niet-professionele acteurs. Hij speelt een belangrijke rol bij Transfo Collect, dat Brusselse jongeren uit moeilijke contexten in contact brengt met kunst en hij maakte met een groep Roma-jongeren het hilarische maar bijtende Bite the Hand That Feeds You, dat alle clichés over Roma op hun kop zet.

De Nwe Tijd

Heimat 2

Speeldata: www.detijd.be

Lucas Vandervost van het gezelschap De Tijd, al dertig jaar een vast waarde in het theaterlandschap, wist wat hij deed toen hij eind vorig seizoen aankondigde de fakkel door te geven. De opvolgers, het trio Freek Vielen, Rebekka de Wit en Suzanne Grotenhuis, liepen bij De Tijd al de deur plat, Vandervost moest hen nog enkel de sleutels geven.

De Nwe Tijd is thesame, but different: de jonge garde deelt met Vandervost de liefde voor taal en doorkneed theaterambacht, en tegelijkertijd zijn de drie kinderen van hun tijd. Ze zijn digital natives, kijken meer YouTube dan televisie en hoeven geen (theater)vaders te vermoorden: liever zitten ze ermee rond de tafel koffie te drinken. Het theater van De Nwe Tijd belooft in ieder geval intelligent, fris en eigentijds taalvuurwerk te zijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234