Vrijdag 25/06/2021

Theater- en danswereld opgetogen maar niet euforisch

Eergisteren maakte minister van Cultuur Bert Anciaux (VU&ID) bekend dat de Vlaamse regering vanaf 2001 jaarlijks 467 miljoen frank extra uittrekt voor de podiumkunsten. De theater- en danswereld is opgetogen, al hoeden sommigen zich voor euforie. Het leeuwendeel van de subsidies (912,8 miljoen) blijft naar teksttheater gaan, de categorie binnen het podiumkunstendecreet die reeds het langst (sinds 1975) ondersteund wordt.

Brussel

Van onze medewerker

Peter Anthonissen

Het Toneelhuis krijgt 95 miljoen, precies het bedrag dat door de beoordelingscommissie geadviseerd werd, en wordt hiermee de koploper onder de stadstheaters. Zakelijk leider Stefaan De Ruyck beklemtoont dat dit nog steeds 8 miljoen minder is dan de samengetelde subsidies van KNS en Blauwe Maandag Cie, de twee componenten waaruit het gezelschap bestaat. Toch is De Ruyck vrij tevreden: "De minister gelooft in de kansen van het initiatief en wil het volmondig steunen. Nu is het aan ons om te proberen het repertoiretheater een nieuw elan te geven."

Hoewel de subsidies voor dans met 62 procent stijgen (van 104,5 naar 169,5 miljoen), moeten de meeste organisaties het met minder stellen dan werd geadviseerd. Onder hen Rosas, het gezelschap van Anne Teresa De Keersmaeker. In vergelijking met de huidige subsidieperiode gaan haar subsidies wel de hoogte in (van 41 naar 52 miljoen). General manager Guy Gypens is "niet ontevreden", maar relativeert het inhaalmanoeuvre voor dans waarover Anciaux spreekt: "Het is moeilijk om te zeuren als de minister zo'n pak geld op tafel legt, maar er blijven lacunes in het danslandschap. Ik mis faciliteiten voor jonge choreografen, terwijl hun aantal toeneemt, ook internationaal. Dat kan je beleidsmatig aanpakken."

Les Ballets C. de la B. moet het met 8 miljoen minder stellen dan de commissie had geadviseerd (30 in plaats van 38 miljoen). Zakelijk leider Lieven Thyrion wil echter niet klagen. Alain Platel schroeft zijn activiteiten de komende jaren immers terug en geeft andere choreografen als Hans Van Den Broeck de ruimte. "Het is positief dat de minister en zijn kabinet een collectief model als het onze aanvaarden", aldus Thyrion. "Alleen blijken zij er iets minder van overtuigd dan de commissie."

Het subsidiebedrag voor muziektheater verdubbelt bijna (van 45 naar 89 miljoen). Zo stijgt Het muziek Lod van 15,3 naar 30 miljoen. Directeur Hans Bruneel slaakt een zucht van verlichting: "We zijn zeer blij dat we eindelijk kunnen doen wat we willen zonder op het scherp van de snee beslissingen te moeten nemen."

Ook de kunstencentra gaan er fors op vooruit (van 229,6 naar 372 miljoen). De Gentse Vooruit klimt van 41 naar 65 miljoen, maar had wel 72 miljoen gevraagd. Hoewel hij zijn plannen zal moeten bijsturen, is directeur Eric Temmerman "behoorlijk tevreden": "We komen nu uit op het niveau dat tien jaar geleden door Patrick Dewael (toen minister van Cultuur, PA) werd vooropgesteld." Temmerman hoopt wel dat Anciaux werk maakt van de infrastructuurproblematiek waaronder een aantal kunstencentra gebukt gaat. Ook Vooruit besteedt een groot deel van zijn werkingsbudget aan het onderhoud van zijn gebouw.

Directeur Joost Fonteyne van de Kortrijkse Limelight is opgetogen met de 15 miljoen die de minister heeft toegekend. Mede wegens de schuldenlast van Limelight had de commissie immers geadviseerd het centrum niet langer te erkennen. "Van 0 naar 15 miljoen frank is een enorme weg", zegt Fonteyne. "De minister heeft vertrouwen in ons saneringsplan. Dat blijft de prioriteit. Daarnaast moeten we een artistiek profiel uitbouwen dat aan de financiële mogelijkheden beantwoordt."

Het nieuwe subsidiebedrag (45 miljoen) van Stuc ten slotte oogt spectaculair, maar is mede de vrucht van het eerste gezamenlijke dossier dat het Leuvense kunstencentrum (nu goed voor 13,4 miljoen) en de dansorganisatie Klapstuk (14,4 miljoen) hebben ingediend. Dan nog blijft de stijging opmerkelijk. "Het is een serieuze sprong", zegt co-artistiek leidster An-Marie Lambrechts, "maar hij is het logische gevolg van waar we mee bezig zijn. De werking die we nu hebben, kunnen we verder ontplooien." Lambrechts vindt het "fantastisch" wat de minister en zijn kabinet gerealiseerd hebben: "Eindelijk worden de podiumkunsten ernstig behandeld. De kwaliteitscontrole kan beginnen. Als je als organisatie het vuur aan de schenen wordt gelegd, heb je voortaan de middelen om te vechten."

Meeste organisaties krijgen wel minder dan werd geadviseerd

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234