Donderdag 25/02/2021

Theater aan Zee

Het is veel meer dan een festival. TAZ is theater, literatuur, tentoonstelling, muziek, kindervertier en een feestje. En dan nog van alles. Voor wie door de bomen het bos niet meer kan zien: De Morgen gidst u erdoorheen. Griet Op de Beeck

Ik pretendeer niet iets van muziek te kennen, en dat u naar The Broken Circle Bluegrass Band moet gaan kijken als u dat al niet hebt gedaan, weet u zelf al, en dat Stan Lee Cole volgens mensen uit het buitenland met verstand van zaken de moeite is, eveneens. Dus, ik hou me bij theater in mijn serie 'warm aanbevolen'. Of ik zou beter zeggen: warmst aanbevolen, want het is deze editie een opvallend mooi programma.

Natuurlijk kan u dit jaar moeilijk naar Oostende zonder iets van curatoren De Roovers te gaan bekijken. Ze spelen vier verschillende voorstellingen uit de oude doos. Als u er maar eentje kan zien, moet het misschien toch Blue Remembered Hills zijn, naar een tv-film van Dennis Potter. Over zeven kinderen die hun eigen soort van oorlog spelen in de jaren veertig. Een pakkende, inspirerende, toegankelijke theateravond in openlucht.

Twee van mijn persoonlijke favorieten van het voorbije seizoen zijn ook in Oostende te zien. Allereerst An Old Monk van Josse De Pauw, met live uitgevoerde muziek van Kris Defoort naar Thelonious Monk. Het is weer eens een echt grootse Josse De Pauw-solo. Balancerend tussen concert en theatermonoloog, tussen beeldenstorm en intiem dansje, tussen pakkende tragiek en prikkelende humor, vertelt hij over alles wat een mens tot mens maakt.

Ook een pracht van een voorstelling is Toestandvan Kristien De Proost. Vanuit een heerlijk concept maakt ze haar eigen, hoogstpersoonlijke verhaal: geestig, verrassend en slim, zoals deze actrice is.

Ook een klassieker van formaat die iedereen in het leven toch eens zou moeten gezien hebben: Manon en Jean van Florette. Van de films van Pagnol maakte Comp. Marius onweerstaanbaar openluchttheater dat ze al vele jaren op het repertoire houden. Romantiek, humor en bakken spelplezier in heerlijk ouderwets toptoneel.

U wilt volgens mij ook wel gaan kijken naar wat het KIP doet, want het KIP, de samengewaaide clubs Ceremonia van wijlen Eric de Volder en Het Geit, is lekker bezig, en laat de wind fris waaien in theaterzalen en daarbuiten, dat valt op. Hier zijn ze te gast met het beproefde Qui a peur de Régina Louf? en met Gepokt en gemazeld, gezalfd en geslagen, gezoend en verraden!, een project voor iedereen vanaf veertien jaar.

Een man die ook al eeuwen hardnekkig zichzelf blijft in zijn efemeer, ongewoon en prikkelend theater is Bernard van Eeghem. U moet er wel tegen kunnen dat er geen narratieve lijnen zijn en dat de maker niet bang is van de gefliptere bochten, maar wie in is voor avontuur: op naar zijn Bloedsomloopworst.

De Roovers wilden ook beeldend kunstenaar Koenraad Tinel in hun festival. Hij vertelt in Scheisseimer op een indringende manier over zijn ouders die fout waren in de oorlog, en hoe dat hem blijvend heeft getekend. En ten slotte nodigen de curatoren ook copain van al eeuwen Lucas Vandervost uit. Een kleine twintig jaar geleden maakte hij indruk met De ondergang van de Titanic. Nu creëert hij een nieuwe voorstelling vanuit die herinnering, met niet alleen teksten van Enzensberger, maar ook van Ovidius, Tsjechov, Auden, Hertzsberg, Petrarca, Handke en Shakespeare. Voor wie houdt van literaire teksten ongetwijfeld een aanrader.

Nog één naam, ten slotte, in de bekendere sfeer. Dirk Pauwels, voormalig artistiek leider van CAMPO, man die tal van schone artiesten bij elkaar heeft gebracht in de loop van zijn carrière, stampte een nieuw initiatief uit de grond: de 3e Colonne. Ze vallen op verzoek een huiskamer binnen, waar Ann Saelens - zonder techniek of decor - een monoloog speelt. Intiem en dichtbij, en naar ik hoor zeggen zeer de moeite.

TAZ heeft terecht ook een reputatie in het introduceren van jong werk. Elk jaar opnieuw vallen er frisse nieuwe talenten te ontdekken, voor wie de sprong in het onbekende durft te wagen. Ook voor mij zijn de artiesten dus nieuw, in die zin zijn er maar twee die ik echt met stip kan aanbevelen. Om te beginnen: Dorstig, de nieuwe voorstelling van Hof van Eede, van Ans en Louise Van den Eede, de winnaars van vorig jaar.

Literaire luik

Ze gingen eerder dit jaar al in première met deze intelligent geconstrueerde, knetterend gespeelde, geestige voorstelling over jong zijn, en hoe lastig dat wel niet is. En twee: ik ben benieuwd naar Heimat , de productie van Rebekka de Wit, Maarten Ketels, Suzanne Grotenhuis, Freek Vielen, Maarten Ketels, Tom Struyf en Harald Austbo. Omdat er namen bij zitten waar ik al fijne dingen van heb gezien, omdat het allemaal begon bij die zes jonge makers die een week in een bejaardentehuis gingen wonen, en daarna verder wilden graven. Wie wil weten hoe het leven moet geleefd volgens de vorige generatie, die moet gaan kijken, begrijp ik.

Ten slotte blijft ook het literatuurluik van TAZ een prettige vaste waarde. Uitgelezen is opnieuw van de partij, een programma waar mensen praten over boeken die u al wel of nog niet gelezen hebt, die u nog moet of zeker niet moet lezen, met vaste waarden Fien Sabbe, Anna Luyten en Jos Geysels die zich dagelijks laten bijstaan door een keure aan wisselende panelgasten, waaronder onze eigenste Yves Desmet.

Er is ook Hardgekookt, in de voormiddag telkens, met elke dag een centrale gast. Ga bijvoorbeeld kijken naar de edities met Peter Verhelst of Peter Terrin. En 's avonds is er Jonge helden waarin de focus ligt op - u raadt het reeds - vers literair talent.

Ik bedoel maar: volgens mij hebt u van alles te zoeken in Oostende tussen 1 en 10 augustus. En als u klaar bent met aan kunst te doen, passeer zeker langs het meeting point, sinds vorig jaar in het Leopoldpark, bij voorkeur op het einde van de dag, dan is daar iedereen blij, of toch bijna.

Alle praktische info: www.theateraanzee.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234