Dinsdag 02/06/2020

THEATER AAN ZEE u over de grens VAN DE 300.000 BEZOEKERS

Door klein budget botst festival voortdurend tegen zijn beperkingen

Nederlanders zijn de beste jonge theatermakers

Oostende

Van onze medewerker

Wouter Hillaert

Met een stadsoptocht van Cirque Requiem en een fleurig boeketje vuurwerk op het Klein Strand werden zaterdagnacht de laatste momenten van Theater aan Zee weggegeven aan het brede publiek. Zo wil het Oostendse festival het ook graag, en op deze achtste editie lukte dat nog meer dan vorig jaar. Volgens de organisatoren werd de grens van de 300.000 bezoekers gehaald. De extra zichtbaarheid van de nieuwe Café Koer op het Stationsplein zit daar zeker voor iets tussen. De tent liep elke avond nokvol, voor lang niet minder sfeer dan tijdens die eerste kleine edities van Theater aan Zee, waar theatermakers en Oostendenaars wel eens nostalgisch over kunnen doen.

Je zou het haast vergeten, maar naast het grotere aanbod van gratis strandspektakels, parkevenementen, straattheater, koerconcerten en beeldende stadsinstallaties werd natuurlijk ook Jong Theater Werk getoond. In dat centrale programmaluik vielen dit jaar meer uitschieters naar onderen op, maar of dat te maken heeft met de nieuwe selectieprocedure, blijft koffiedik kijken. De keuze voor prospecties door vier adviseurs in plaats van door één programmator moet het komende seizoen gewoon geperfectioneerd worden. Het sluitstuk ervan zou een intensieve artistieke opvolging moeten zijn van de geselecteerde afstudeerprojecten. Volgens algemeen coördinator Luc Muylaert wordt daar tegen volgend jaar een onafhankelijke begeleider voor aangezocht. Uit de negentien jonge producties die op deze editie getoond werden, maakte de jury zaterdag een terechte keuze van vier winnaars bekend.

Opvallend is dat drie ervan niet uit een strikte theateropleiding komen, en er maar één Vlaming tussen zit. Maarten Westra Hoekzema (kleinkunst Herman Teirlinck) kreeg de KBC-prijs van 2.500 euro voor zijn knappe monoloog Soms schrik ik van mezelf, over een zelfovertuigde weirdo die de wereld naar zijn hand wil zetten. Miet Warlop (3D Hogeschool Gent) en het duo Niels van der Laan en Jeroen Woe (kleinkunst Amsterdamse Academie) wonnen met de Toerisme Oostende- en de TarTarT-residentieprijs elk 7.500 euro. Zij mogen er de volgende editie een opvolger mee komen maken voor respectievelijk de theatrale installatie Huilend hert, aangeschoten wild en de frisse creatie Geen familie.

Laura van Dolron ten slotte, ook vorig jaar al winnares, werd met haar assertieve en intelligente monoloog Before... existential make-over verkozen tot de afgevaardigde van Theater aan Zee in The International Young Makers Marathon 2005. Dat is een internationale tournee van zes voorstellingen uit evenveel Europese festivals voor jong talent. Volgens het juryrapport "is het parcours dat van Dolron aflegde, onder meer door de samenwerking met Ontroerend Goed, een symbool van de waardevolle ontmoetingsplek die Theater aan Zee is, of kan zijn".

Geen loze woorden zijn dat, maar toch bleek ook dit jaar weer dat dit zomerfestival door zijn erg kleine budget van 520.000 euro voortdurend tegen zijn limieten aanbotst. De programmafolder is onoverzichtelijk, de communicatie naar buiten toe hapert en de comedy en de familiespektakels blijven van een nogal bedenkelijk niveau. Hoe groot het enthousiasme ook is van de 200-tal vrijwilligers die dit festival overeind houden, het biedt geen perspectief op lange termijn. Tel daarbij de ongeveer 100.000 euro op die de organisatie aan btw-inkomsten zou verliezen door een verplichte omvorming tot culturele vzw, en het toekomstplaatje is duidelijk. Of er moet extra geld gevonden worden bij de (West-)Vlaamse subsidiërende overheid, of er moet minder breed gegaan worden in het programma. Anders zou het na de zomer van 2005, als de lopende afspraak tussen vzw TarTarT en opdrachtgever Toerisme Oostende afloopt, wel eens gedaan kunnen zijn met Theater aan Zee.

Zie ook Recensies, pagina 23

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234