Zaterdag 08/05/2021

Theater aan Zee serveert stoemp

De ziel van Brussel naar Oostende halen,’ dat was vooraf de opdracht die Goossens en Arno zichzelf hadden gesteld. Gisteren presenteerden de twee hun programma in de Brusselse KVS, en konden we zien waaruit die ziel volgens de heren nu precies bestaat.

Voor de geboren Oostendenaar en huidige Brusselaar Arno is de hoofdstad vooral een ‘stoemp’ van verschillende culturen, zo zei hij na de persconferentie. Daarom gaat hij onder de naam ‘Arno’s Stoemp’ op 1 en 2 augustus twee unieke concerten geven op het Oostendse Stationsplein. De rocker zal daarbij worden begeleid door een schare internationale gastmuzikanten uit Marokko en Afrika, en de TAZ-band onder leiding van Serge Feys. Het multiculturele gezelschap gaat een mix van songs spelen uit Arno’s veertigjarige carriere.Naast de twee concerten presenteerde Arno nog twee andere luiken. Zo komt er een reeks concerten van muzikanten met wie hij ooit heeft samengewerkt of die hij bewondert, zoals Paul Decoutere, Roland Van Campenhout, Geoffrey Burton (gitarist bij Arno) en Jean-Marie Aerts (TC Matic). Vooral de aanwezigheid van Arno’s kompaan van het eerste uur Decoutere (Freckle Face, Tjens Couter) is opmerkelijk. Hij werd volgens Arno’s medewerker Pieterjan Vervondel opgespoord in een Gents café en toonde zich onmiddellijk bereid om mee te werken. Onderdeel van dit tweede luik is ook een hiphopprogramma en ‘Soirée Jazz’ met het Toots Thielemans Quartet, Aka Moon en Philip Catherine.Het derde luik is een muzikale ode aan een van Arno’s helden: James Ensor. “Hij overleed in het jaar dat ik geboren werd”, verklaarde de zanger, die dit jaar zestig kaarsjes uitblaast. De ode krijgt de vorm van de uitvoering van een song van Bob Dylan. Ensors werk De intocht van de Christus te Brussel (1889) inspireerde Dylan ooit tot het schrijven van ‘Desolation Row’ (1965), de slotsong van zijn legendarische plaat Highway 61 Revisited. Oostendse koren zullen het nummer ten gehore brengen op een podium voor het James Ensorhuis bij een replica van het kunstwerk.Net als Arno roemde Jan Goossens, die de theaterprogrammering voor zijn rekening nam, de verscheidenheid van Brussel. De KVS-directeur neemt straks twee voorstellingen mee naar Oostende met het thema Congo, die al eerder in zijn theater te zien waren: de festivalopener Het leven en de werken van Leopold II en David Van Reybroucks monoloog Missie.Daarnaast nodigt Goossens twee hedendaagse theatermakers van Congolese afkomst uit: Faustin Lynjekula, met more more more... future, volgens Le Soir de apotheose op het Kunstenfestival des Arts, en acteur Dieudonné Kabongo. De laatste zou volgens Goossens, mocht hij een blanke Vlaming zijn geweest, allang in een adem zijn genoemd met Jan Decleir en Josse De Pauw. Opmerkelijk in Goossens’ luik is verder de Belgische premiere van de dansvoorstelling nieuwZwart van Wim Vandekeybus en Ultima Vez, artists in residence in de KVS.

Brusselaars

Vooraf was er hier en daar twijfel over de samenwerking tussen Hintjens en Goossens, maar uiteindelijk bleken ze volgens de organisatie het best samenwerkende duo uit de geschiedenis van Theater aan Zee. “We kenden elkaar al van de 0110-concerten”, zegt Goossens. “Het helpt altijd als je met iemand op café of restaurant kunt gaan. Bij ons ontstonden daar zelfs meestal de ideeën.” Het tweetal deed zelfs suggesties voor elkaars luiken. Zo programmeerde Goossens op Arno’s advies Jan Decortes laatste productie Wintervögelchen. Goossens deed Arno dan weer het idee voor de jazzsoiree aan de hand, en hielp ook met het selecteren van hiphopacts, die hij kende uit de KVS. Ook het feit dat ze allebei Brusselaars zijn hielp, zegt Arno: “We vinden het allebei jammer dat men in Vlaanderen Brussel zo slecht kent. Vlamingen hebben als ze hiernaartoe komen het idee dat ze geld moeten wisselen. Alsof het een ander land is.” Goossens: “Waar ik moe van word is dat ons als Brusselaars steeds wordt verteld dat we Vlaanderen niet moeten vergeten, maar dat Vlamingen zich omgekeerd zo krampachtig opstellen tegen Brussel.” Ook in die zin is er een link met Oostende, zegt Arno. “Honderd jaar geleden was het een van de grote cultuursteden van het land. Gustave Eiffel heeft hier een casino gebouwd. George Bernard Shaw had hier een theater. Rimbaud kwam hier, Magritte, Einstein. Maar de meeste mensen beseffen dat te weinig.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234