Woensdag 14/04/2021

Gamerecensie

'The Walking Dead': Extreem hard en briljant spel

null Beeld KOS
Beeld KOS

De toekomst van tv-series is in gevaar. 'The Walking Dead' lijkt een prachtig concept uit te vinden waarin je zelf de hoofdrol in een reeks speelt. Natuurlijk is het spel gebaseerd op de gelijknamige tv-serie, en meer nog het oorspronkelijke stripverhaal, maar door je beslissingen bepaal je zelf het verhaal. En dat is vaak beangstigend hard.

Het spel is in de vorm van episodes reeds op de markt verschenen en werd nu gebundeld in deze game. 'The Walking Dead' is de laatste jaren bekend geworden dankzij een horrorserie op tv. Slechts een klein deel van de mensheid is nog in leven, nadat één of ander virus in de hersenen overledenen weer tot leven wekte. Ze veranderen in een soort zombies die door de steden en bossen dwalen op zoek naar die enkele overlevenden die zich schuil houden. Het spel volgt het verhaal van de tv-serie niet, maar laat ons zelf meespelen in een nieuw verhaal. We kruipen in de huid van Lee, een veroordeelde moordenaar die op weg naar de gevangenis crasht. Op die manier komt hij op vrije voeten, al moet hij meteen weer vluchten. Niet voor de politie, maar voor de zombies die hem omringen.

Lee leert vervolgens een klein meisje kennen. Ze hield zich verborgen, omdat ze het contact met haar ouders verloren is. Vervolgens beginnen ze aan een lange tocht op zoek naar een veilige plek en onderweg sluiten nog meer overlevenden zich aan. 'The Walking Dead' draait eigenlijk niet rond horror. Af en toe schrikken we wel eens en de zombies zijn niet bepaald moeders mooiste, maar je hoeft helemaal geen liefhebber van horror te zijn om dit spel te kunnen smaken. Sommige games maken van 'angst' hun uitgangspunt, maar dat is hier hoegenaamd niet het geval. We worden geconfronteerd met iets anders: de psychologische en emotionele gevolgen van overleven in een groep.

Emotie
Dat klinkt misschien niet boeiend, maar niets is minder waar. Onze uitspraken en beslissingen bepalen het verdere verloop van het spel. Eigenlijk zouden we deze game twee keer moeten spelen om echt te kunnen testen hoe onze keuzes de verhaallijnen beïnvloeden. Twee figuren proberen de leiding over de groep te nemen en al snel wordt Lee gevraagd partij te kiezen. Natuurlijk zijn er ook vrouwen in het spel en we kregen een beetje de indruk dat we ook daar onze 'voorkeur' voor Lee konden duidelijk maken. Het verhaal speelt zich af in vijf episodes, waarmee je toch gemakkelijk telkens anderhalf uur zoet bent. Zoals in een echte tv-serie krijgen we in het begin een overzicht van wat al gebeurd is en op het einde volgt een korte vooruitblik.

De plotwissels overstijgen je stoutste dromen. Misschien heeft dat ook te maken met het feit dat we er zelf in meespelen. Hoe gek het ook mag klinken, na een tijdje vorm je een emotionele band met bepaalde figuren. En dat kan soms verrassend frustrerend zijn. Wie het spel speelt, zal wel begrijpen wat we hiermee bedoelen. Achteraf sta je soms versteld waarom je bepaalde keuzes gemaakt hebt, zeker wanneer die wordt vergeleken met de gemiddelde keuze van andere gamers.

null Beeld KOS
Beeld KOS
null Beeld KOS
Beeld KOS
null Beeld KOS
Beeld KOS

Minpuntjes
Ondanks onze positieve commentaren hebben we toch ook heel wat kritiek voor de makers van het spel. Ze kozen er bewust voor om voor getekende personages te gaan die eerder uit de strip dan uit de tv-serie komen. Daar hebben we geen probleem mee, maar het is geen goede zaak voor het horrorgehalte van het spel. De zombies komen zelden angstaanjagend over. Ook de personages zelf tonen te weinig gelaatsuitdrukkingen, iets wat tegenwoordig in vele games opvallend goed gedaan wordt. Die emoties zouden toch iets duidelijker mogen zijn, aangezien het spel er helemaal rond draait.

Het spel heeft geen lange laadtijden, maar toch moeten er soms tijdens bepaalde scènes gegevens bewaard of geladen worden. Daardoor hapert het beeld regelmatig. De personages lopen ook nogal houterig. Zonder het sterke verhaal en concept zouden dit allemaal struikelblokken zijn, die ons zouden dwingen dit spel de grond in te boren. Om eerlijk te zijn, lijken we deze minpuntjes al snel te vergeten omdat deze game zoveel meer te bieden heeft. Het doet ons de vraag stellen hoe goed dit spel wel zou zijn, als de makers ook grafisch iets sterker uit de hoek zouden komen.

null Beeld KOS
Beeld KOS
null Beeld KOS
Beeld KOS

Nog één noot voor ouders die denken dat dit een leuk spelletje voor hun kind kan zijn. Neem de minimumleeftijd toch maar letterlijk. Hoewel het qua horror nog allemaal meevalt en kinderen wel meer gewoon zijn, mag je de emotionele impact van sommige beslissingen niet onderschatten. Maar voor alle andere gamers is dit spel een absolute aanrader. Er is niet bijzonder veel actie aanwezig en een shooter is dit spel al helemaal niet, maar het concept is zo briljant dat je dit niet eens merkt. Zonder twijfel is 'The Walking Dead' voor ons zowat het beste op een tv-serie gebaseerd spel. En misschien mogen we deze game ook wel de verrassing van het jaar noemen.