Maandag 18/11/2019

Media Verenigd Koninkrijk

‘The Sun’ lezen blijkt nefast te zijn voor EU-liefde

Beeld EPA

Hoe zou het brexit-referendum zijn afgelopen als de Britse kranten minder eurosceptisch waren geweest? Dankzij een voetbalramp hebben onderzoekers een voorzichtig antwoord op deze vraag kunnen geven. Een krant als The Sun blijkt flinke invloed te hebben.

Tot de jaren 80 was de Merseyside, de regio waarvan Liverpool de hoofdstad is, vrij eurosceptisch. In 1989 wilde 34 procent van de inwoners van de regio de toenmalige Europese Gemeenschap verlaten. In vergelijkbare delen van het land lag dat percentage bijna 10 procent lager. 

Vijftien jaar later was de Merseyside juist een stuk minder eurosceptisch, en bij het referendum van 2016 stemde een kleine meerderheid zelfs vóór het EU-lidmaatschap.

De Merseyside heeft door de jaren geprofiteerd van Europese subsidies en van een verjonging van de bevolking, maar er was nog iets anders aan de hand: The Sun wordt er amper meer gelezen, de krant van Rupert Murdoch die de lezers regelmatig trakteert op negatieve verhalen over de Europese samenwerking. Nadat de krant had geïnsinueerd dat Liverpool-fans zelf schuldig waren aan de voetbalramp van Hillsborough, waar in 1989 in het stadion 96 supporters werden doodgedrukt, volgde er een boycot.

De oplage van de rechts-populistische krant kelderde van 55.000 naar 12.000 exemplaren en is nooit hersteld, ook niet na de excuses die oud-hoofdredacteur Kelvin MacKenzie in 2012 maakte voor de laster. Voor de politicologen Florian Foos (London School of Economics) en Daniel Bischof (Universiteit Zürich) was het een buitenkansje voor een vergelijkend onderzoek. Ze maakten gebruik van de British Social Attitudes Survey, een jaarlijks onderzoek naar opinies van de eilandbewoners, onder meer over Europa.

Geen verrassing

De Sun-lezers in de Merseyside stapten massaal over naar The Daily Mirror, een krant die evenveel schrijft over sport en bekendheden als The Sun, maar links en EU-gezind is. Omdat de brexit lange tijd een bijzaak vormde voor de Britten, was er voor Sun-verlaters geen reden om naar de EU-vijandige The Daily Mail over te stappen, een krant die zich bovendien meer op de middenklasse richt. 

Voor de twee onderzoekers was de link duidelijk. Hun studie, die ze eind deze maand presenteren op een politicologisch congres in Washington, moet nog wel door collega-wetenschappers worden beoordeeld.

Op de burelen van The Sun zal de uitkomst van het onderzoek geen grote verrassing zijn. Nadat de Conservatieven de verkiezingen in 1992 hadden gewonnen, geholpen door een enthousiaste anti-Labour-campagne van The Sun, kopte de veelgelezen tabloid triomfantelijk “It's The Sun wot won it”.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234