Zondag 01/11/2020

The Specials, PiL en Echo & The Bunnymen met wisselend succes op Lokerse Feesten

John Lydon (PiL) (archieffoto)Beeld REUTERS

Terwijl Londen zich opmaakt voor de sluitingsceremonie van de Olympische Spelen, vaardigde Engeland donderdag enkele post-punkers en ska-iconen af naar de Lokerse Feesten. Met zowel The Specials, PiL als Echo & The Bunnymen leek het alsof de Britse olympiërs van 1980 het podium aan de Grote Kaai bevolkten. De gouden medaille, die ging naar John Lydon en zijn Public Image Ltd.

Zanger Ian McCulloch straalde weinig enthousiasme uit in Lokeren. Niet dat dat hoeft te deren, maar Echo & The Bunnymen (**) stond erg routineus te spelen. Goed, gitarist Will Sergeant schoot met 'Stormy Weather' enkele bruisende riffs uit de heup, maar McCulloch - het 'speerpunt' van de groep - bleef ook dan met volle gewicht aan zijn micro hangen, sigaret in het vuistje.

Het resultaat klonk al te vaak als een versleten cassetterecorder waarvan het bandje niet meer goed liep. Aan het einde van de set schoot de zanger toch wakker, en ook de vijf muzikanten gingen strakker spelen. Zo vloeide 'Nothing Lasts Forever' mooi over in Lou Reeds 'Take a Walk on the Wild Side', waarna 'The Killing Moon' volgde in een gordijn van gitaren en met 'The Cutter' ook de dansers aan de Grote Kaai werden bediend.

Na die valse start volgde een fraai concert van Public Image Ltd. (****), post-punkers die barstten van branie en adrenaline. Daar waar The Sex Pistols enkele jaren terug in Lokeren nog een aanfluiting waren, stond hier een hechte, meesterlijke groep. Sterk van begin tot eind. Nonkel punk John Lydon toonde zich in tal van facetten. PiL startte woest en rauw, met 'Albatross' gedrenkt in gitaarfuzz en de zanger kwaad en snerend ("Boosheid is een energie", zong hij even later in 'Rise'). 'Warrior' barstte van de spelvreugde, terwijl 'This is not a Love Song' heerlijk dreef op een disco-sample en een subsonische bas. Dat alles werd meesterlijk overgoten met de slide-gitaar van Lu Edmonds. In zijn gitaarpartij bij een uitgesponnen 'Death Disco', dat de massa moeiteloos aan het dansen kreeg, zat subtiel het Zwanenmeer van Tchajkovski verborgen.

Maar niet alleen de classics overtuigden, zo klonk ook 'Deeper Water' van nieuwe worp This is PiL live een stuk snediger dan op plaat. Lydon & Co sloten in schoonheid af met de Leftfield-track 'Open Up'. Een bruisbad vol beats, waarbij de dansende frontman kushandjes het publiek in wierp.

The Specials (***) kwamen zich donderdag iets te letterlijk opwarmen voor het olympische slotfeest in Londen, waar de ska-grootheid zondag in Hyde Park op de planken staat. Deze 'Lokerse repetitie' startte eerder rommelig, waarbij de zeven muzikanten nog de juiste groove zochten en enkele pauzes lieten vallen. Het hielp ook niet dat er schermutselingen in het publiek waren, waarop de groep waarschuwde dat er niet gevocht maar wel gedanst moest worden. Met de Prince Buster-cover 'Too Hot', en de drie blazers die The Specials vanaf 'Hey Little Rich Girl' vervoegden, gebeurde dat vervolgens ook.

De drie violistes -die even later ook nog mee kwamen spelen- gaven extra klankkleur aan een sierlijk 'Friday Night, Saturday Morning', maar stonden niet altijd op hun plaats. Zo botste 'Ghost Town' op tussen hammond-orgel, dwarsfluit en viool, waardoor het geheel te rommelig overkwam. 'A Message to You, Rudy' zat wel weer strak in het pak en werd opgedragen aan John "the original rudeboy" Lydon. Met een uptempo 'Nite Klub', een venijnig 'Too Much Too Young' en het cynische 'Enjoy Yourself' werd alle ballast overboord gegooid, en zo namen Terry Hall en zijn multiraciale groep alsnog afscheid in schoonheid. Zin in bisnummers hadden ze niet, tot ongenoegen van het publiek. Jammer, want de ska-trein van The Specials leek net op kruissnelheid gekomen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234