Woensdag 18/09/2019

The sound of film music

De lokroep van de film klinkt soms even luid als die van het podium. Verschillende Belgische bands tilden (internationale) films al naar een hoger niveau. 'Een soundtrack is een in goud gelamineerd visitekaartje.' Gunter Van Assche

Muzikanten die een filmcarrière overwegen of vice versa: de geschiedenis garandeert voornamelijk houterige cross-overs en krullende tenen van kijkers of luisteraars. Slimme muzikanten beperken zich liever gewoon tot de klankband. Op die manier vond al heel wat Belgische muziek zijn weg naar het (internationale) witte doek en kleine scherm. Toots Thielemans blijft natuurlijk hors catégorie: de naar Amerika uitgeweken Marollien bedacht de tunes van tv-programma's als Sesamstraat en Baantjer, en soleerde op soundtracks voor legendarische films als Midnight Cowboy en Turks fruit.

Maar pas toen Raymond van het Groenewoud onze hoofdstad be-zong in Marc Diddens film Brussels by Night (1983), leek een heuse traditie in gang gezet. De film werd vernoemd naar Raymonds evergreen uit 1979, maar de zanger componeerde in de eerste plaats heel wat nieuwe muziek voor de soundtrack.

Sindsdien kent elk tijdsvak wel een handvol contemporaine artiesten die met hun sound het witte doek halen. Van Maurice Engelen (Basic Instinct, Sliver, ...) en Alex Callier (Stealing Beauty) tot Stephen & David Dewaele die de Rolling Stones remixten (21) dat binnenkort in de zalen speelt.

Vandaag hoor je in Black (2015) dan weer een Arabisch getinte cover van Amy Winehouses 'Back to Black'. Getekend: Oscar & The Wolf. Max Colombie blijkt evenwel een van de zeldzame artiesten die niet staat te springen om een soundtrack te schrijven, hoewel er al aanbiedingen waren. Deze song leverde hij eerder als vriendendienst voor regisseur Adil El Arbi. Veel andere bands zijn dan weer wel vragende partij om filmmuziek te schrijven.


Intergalactic Lovers

CODE 37 2009
THE TEAM 2015

Intergalactic Lovers hoor je binnenkort in de begingeneriek van The Team. Deze internationale politieserie met Veerle Baetens en Lars Mikkelsen zal in landen als Duitsland en Zweden op het scherm verschijnen. Verwacht wordt dat hun song 'Northern Rd' in zo'n tien miljoen huiskamers binnensijpelt. "Een in goud gelamineerd visitekaartje", noemde zangeres Lara Chedraoui die topkans al.
Eerder leverde de Aalsterse band ook de titelsong voor de Code 37-film. Toen merkte Chedraoui voor het eerst de impact van zo'n soundtrack: "Plots kwam onze muziek terecht bij mensen die we anders nooit hadden bereikt."

Absynthe Minded

TURQUOISE 2010
OFFLINE 2012

Soms geeft een soundtrack een vers infuus aan de groep zélf. Bert Ostyn schreef de Absynthe Minded-song 'Little Rascal' oorspronkelijk voor de soundtrack van de film Turquoise. Zo begon hij te experimenteren met synths en samplers in zijn thuisstudio, wat mee een aanzet gaf tot de sound van zijn solo-debuut. Ook Triggerfinger had artistiek baat bij hun soundtrack voor Offline (2012). "'Master of all Fears' (een song op hun laatste plaat, GVA) kwam voort uit onze filmopdracht", herinnert Ruben Block zich. "In één scène was een Black Sabbath-achtig nummer nodig. Die song zou slechts een paar seconden te horen zijn, maar we vonden het onnozel om zoiets korts te componeren. Wat begon als een vingeroefening, mondde uit in dit monster van een song. Het voelde gewéldig om nog eens alle registers open te trekken."

Dez mona

UNE ESTONIENNE À PARIS 2012

Dez Mona tekende dan weer voor de soundtrack van de film Une Estonienne à Paris (2012), met grande dame Jeanne Moreau in een hoofdrol en de Estlander Ilmar Raag in de regiestoel. Via een festivalorganisator uit Rennes kwam Raag bij Gregory Frateur en Nicolas Rombouts uit. Een meevaller voor Dez Mona, want het duo had die uitdaging nodig. "Gewoonlijk proberen wij beelden te scheppen met onze muziek, nu konden we ons gevoelsmatig laten leiden door andermans beelden."

Amatorski

IMPATIENCE 1928
IN JOUW NAAM 2014
BADPAKJE 46 2012

Ook Amatorski had altijd een handje weg van beeldige muziek. Met een bandnaam die aan een film van de Poolse regisseur Krzysztof Kieslowski is ontleend, was die link natuurlijk vanzelfsprekend. Vier jaar geleden improviseerde Amatorski live bij een vertoning van Impatience (1928), een avant-gardische kortfilm van de Belg Charles Dekeukeleire. Daarna bedacht de groep nog muziek voor de documentairereeks 1 op 10, voor de Nederlandse film In jouw naam, en voor Badpakje 46, een gelauwerde kortfilm van Wannes Destoop.
Die laatste wilde in zee met de groep rond Inne Eysermans omdat "het melancholische en naïeve van hun muziek" perfect aansloot bij wat hij zélf wou vertellen met zijn film. Beide partijen spinnen dus wel degelijk garen bij zo'n samenwerking. Dat was ook niet anders bij regisseur Kevin Meul die voor zijn film My First Highway aanklopte bij de Wevelgemse postrock/noiseband Steak Number Eight. De contrasten in zijn film sluiten volgens hem nauw aan bij de tegenstelling tussen zachtaardig en gewelddadig die de groep rond Brent Vanneste eropna houdt.

The Bony King

LES GÉANTS 2011

The Bony King werd aan de andere kant van de taalgrens gevraagd om de soundtrack te verzorgen bij Les géants. "Niet zo uitzonderlijk", noemde Bram Vanparys die samenwerking met regisseur Bouli Lanners. "Muziek en film zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De meeste artiesten worden voortdurend beïnvloed door beelden, en filmmakers door geluid." Ook Daan Stuyven ziet klank nooit zonder beeld. Geen wonder dat zijn plaat Cinema (2006) allerhande soundtracks verenigde: die voor Meisje van Dorothée Van Den Berghe, Verboden te zuchten van Alex Stockman, Un honnête commerçant van Philippe Blasband en Suspect van Guy Lee Thys en Ivan Boeckmans.

Scala

THE SOCIAL NETWORK 2010

Vier jaar geleden stond Scala even in de top 30 van de Amerikaanse iTunes-charts. Dat had het Aarschotse meisjeskoor te danken aan een trailer voor The Social Network, waarin hun bewerking van de Radiohead-classic 'Creep' een glansrol kaapte. Dankzij dat soort meevallers is het voor sommige muzikanten zelfs interessanter dan ooit om zo bewust mogelijk klank bij beeld te verzorgen. Met zijn besmeurde bluesrock is Black Box Revelation bijvoorbeeld te horen in het vijfde seizoen van Californication, en in series als Sons of Anarchy, The Vampire Diaries, Teen Wolf en True Blood.

Beide Dilbekenaars beschouwen die kansen als een voet tussen de deur om een Amerikaanse doorbraak te forceren. Op televisie bereikt een artiest dan ook in één klap ontzettend veel mensen, die hun naam kunnen ontdekken via Shazam of in de aftiteling. Vandaag worden de muzieksupervisoren bij grote (Amerikaanse) tv-netwerken om die reden meer dan ooit gezien als de belangrijkste scouts. Zij zijn het die artiesten vandaag naar de mainstream kunnen tillen.

Hooverphonic

STEALING BEAUTY 1996

Dat een soundtrack geld in het laatje brengt, dankt een artiest meestal aan een geslaagde publishing deal, waardoor de song in een succesvolle serie of film belandt. Speciale maatschappijen zorgen ervoor dat bepaalde liedjes zo veel mogelijk worden gebruikt voor commerciële projecten, zodat ze renderen. Zo verzekerde Hoover (later Hooverphonic) zich van een blitzstart toen de eerste single '2 Wicky' (1996) opgepikt werd in de film Stealing Beauty van Bernardo Bertolucci.

Kort daarna was nog een ander nummer te horen in de populaire tv-reeks Baywatch. "Een absolute toevalstreffer", herinnert Alex Callier zich. "Een kantoor in Los Angeles nam contact met ons op. Ze omschreven wat voor songs ze ongeveer zochten en polsten of wij niets in die stijl hadden liggen." Later zou Zap Mama dan weer via zelfverklaarde fan Tom Cruise op de soundtrack van Mission: Impossible 2 belanden.

Tom Helsen

GOODBYE 2014

Ook Tom Helsen zag zijn broodje gebakken toen 'Goodbye' een paar jaar geleden op de soundtrack van een Portugese soapreeks stond. Nadien ging die song meer dan 50.000 keer over de toonbank, en vertaalde de lokale boyband D'ZRT dat nummer naar 'Querer volta', dat vervolgens 300.000 stuks verkocht. Helsen tekende kort daarna een internationale platendeal met gegarandeerde releases in Azië, Europa en Zuid-Amerika.

Broken Circle Breakdown

THE BROKEN CIRCLE BREAKDOWN 2012

The Broken Circle Breakdown brak twee jaar geleden zelfs een record, door de eerste Belgische soundtrack te zijn die op één raakte in de verkooplijsten. Tot dan stond het record op naam van Tom Barmans Any Way The Wind Blows (#6). Van buitenlandse soundtracks haalden alleen Titanic en Evita de nummer 1.

Flip Kowlier

EX DRUMMER 2007

Maar wat zouden nu de meest geslaagde soundtracks zijn? Dat moeten vast wel de composities zijn die los van beeld net zo goed overeind blijven. Of ronduit een eigen leven gaan leiden, zoals Flip Kowliers 'De grootste lul van 't Stad'. Die livefavoriet werd inmiddels zelfs bekender dan de verfilming van Herman Brusselmans' Ex Drummer, waarin die song passeerde. Hetzelfde geldt voor Stijn Meuris die een van zijn allergrootste hits bedacht voor en dankte aan de film Manneken Pis (1996): 'Ik hou van u'.

De relatie tussen pop en pellicule kon met geen betere songtitel samengevat worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234