Vrijdag 24/01/2020

'The Selfish Giant' schiet hoofdvogel af op Film Fest Gent

Op Film Fest Gent werd de Britse filmThe Selfish Giantbekroond als beste film en kreeg de Chinese filmA Touch of Sinde prijs voor beste muziek. Jurylid Fien Troch geeft tekst en uitleg.

Fien Troch, bekend als regisseuse vanEen ander zijn geluk,UnspokenenKid, zorgde voor de Vlaamse én vrouwelijke aanwezigheid in de internationale jury, voorgezeten door de Hongaarse grootmeester István Szabó en onder anderen filmcomponisten John Parish en tweevoudig Oscarwinnaar Gustavo Santaolalla als collega's.

Heeft ze lang moeten nadenken om de uitnodiging van Film Fest Gent te aanvaarden? "Neen, mijn eerste reactie was: Graag en zeer vereerd", zegt de cineaste. "Mijn snelle tweede reactie was: een hele week weg? Hoe moet ik dat praktisch met mijn gezin regelen? Geen twijfel dus, maar wel eerst overleggen met mijn man Nico (filmmonteur Nico Leunen, JT)."

Als beste film koos de jury voor de Engelse filmThe Selfish Giantvan regisseuse Clio Barnard. Een harde en aangrijpende film over twee tieners die in het postindustriële landschap rond Bradford met paard en kar rondtrekken om schroot te verzamelen. In veel recensies wordt de link gelegd met het werk van Ken Loach, maar de jonge Barnard heeft wel degelijk haar eigen, meer poëtische stem.

Alarmerend beeld

"Het is een fantastische film, maar het was niet mijn persoonlijke topfavoriet", zegt Troch. "Toch mijn hoed af voor de regie, want ik zou niet weten hoe ik er zelf aan zou moeten beginnen. Meesterlijk goed gedaan, dus logisch dat die film wint. Zeer verdiend. Maar persoonlijk hou ik meer van films die wat wringen en mij iets meer uitdagen. Ik heb dat graag. Maar laat het duidelijk zijn dat ikThe Selfish Giantecht zeer goed vind. Alleen stond hij in mijn lijstje niet op de eerste plaats."

De Georges Delerue-prijs voor de beste muziek ging naarA Touch of Sinvan de Chinese grootmeester Jia Zhangke, die in Cannes reeds bekroond werd met de prijs voor het beste scenario. Via vier afzonderlijke verhalen, geografisch verspreid over heel China, wordt een alarmerend en ook wel zeer kritisch beeld opgehangen van het geweld waarmee het economisch 'mirakel' van die grootmacht gepaard gaat.

"Dat was ook een van mijn favorieten voor beste film en het was ook een film waarin de muziek mij heel erg is opgevallen", aldus Fien. "Er zit zowel traditionele als hedendaagse Chinese muziek in. En er is ook een soort ruige touch aan gegeven. Bijna rock, maar het blijft nog altijd oorspronkelijk en oriëntaals. En het klinkt zeer modern. Een heel fijne punch. En qua dosering zat het ook juist. Honderd procent Chinees en toch toegankelijk."

Jureren, zo besluit Troch, is best wel hard werk. "We hebben, allemaal samen, twee tot drie films per dag bekeken, dus het was intens, omdat je je als jurylid niet kan permitteren om minder aandacht te besteden aan een bepaalde film en al zeker niet om in slaap te vallen. Je wilt zo veel mogelijk vasthouden en een heldere kijk bewaren, want je weet ook dat je over elkefilm een mening zult moeten formuleren. Wat ik hier ook moeilijk vond, was dat je bij alle films heel erg op de muziek moest letten. En dat is niet altijd even goed gelukt(lacht). Ik ben nochtans gevoelig voor muziek, maar als je in een film zit, ben je daar niet altijd specifiek mee bezig. Dat vond ik echt lastig. Maar bij de deliberatie voor de muziekprijs heb ik gemerkt dat de films, waarbij de andere juryleden over de muziek spraken, toch net de titels waren waarbij de muziek mij ook was opgevallen.

"Ik had grootse plannen om, naast de competitie, nog zo veel mogelijk andere films te zien, maar uiteindelijk zijn er dat maar een paar geworden. Tussen de films in werd er nog niet echt gediscussieerd, maar wel al informeel gecommuniceerd. En dat kon omdat de jury een hele fijne, hechte groep was. Heel interessant was ook dat je naar aanleiding van bepaalde commentaren over de competitiefilms ook over je eigen films begint te praten. Ik vond het ook wonderlijk dat de discussie over het palmares niet eens zo lang geduurd heeft."

Film Fest Gent eindigt aanstaande zaterdag met de World Soundtrack Awards. www.filmfestival.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234